מקדמים פעילות גופנית בזמן העבודה? אלה המחקרים שכדאי להכיר

מחקר חדש מלמד כי פעילות גופנית יומיומית משפרת את איכות העבודה ביום שלמחרת • מהממצאים עולה כי המרץ, המיקוד ואיכות השינה של המשתתפים גוברים • עם זאת, חשוב להכיר מספר דגשים לפני שמתחילים להזיע

איך פעילות גופנית משפיעה על הביצועים, ולמה היא לא מומלצת בזמן העבודה / צילום: Shutterstock, Soloviova Liudmyla
איך פעילות גופנית משפיעה על הביצועים, ולמה היא לא מומלצת בזמן העבודה / צילום: Shutterstock, Soloviova Liudmyla

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבות

בוני היידן צ'נג היא פרופסור לניהול ואסטרטגיה ומנהלת תוכנית ה־MBA בבית הספר לעסקים HKU, אוניברסיטת הונג קונג.

יולנדה נה לי היא עוזרת פרופסור במחלקה לניהול, אוניברסיטת לינגן, הונג קונג.

אחת מכל שלוש נשים ואחד לארבעה גברים אינם עוסקים בפעילות גופנית מספקת. כדי להילחם בהשפעה השלילית של חוסר פעילות גופנית, בשנת 2018 השיק ארגון הבריאות העולמי (WHO) תוכנית לצמצם את חוסר הפעילות הגופנית ב־15% עד 2030. בכך, ארגון הבריאות העולמי שואף למנוע מחלות לא מדבקות כמו מחלות לב וכלי דם (כולל מחלת לב כלילית ושבץ), סוגים שונים של סרטן, שיפור הרווחה הגופנית והנפשית הכללית, חידוד היכולת הקוגניטיבית והבטחת צמיחה והתפתחות בריאה.

למרות שהיתרונות של פעילות גופנית על רווחה כללית זוכים להכרה רחבה, חסר מחקר על האופן שבו היא משפיעה על הביצועים בעבודה. בהתחשב בכך שרוב שעות שלנו מוקדשות למשימות מקצועיות, במטרה לקדם את היוזמה של ארגון הבריאות העולמי להגברת הפעילות הגופנית, המחקר שלנו מצביע על השלכות חשובות שיש לפעילות גופנית על העבודה.

הקשר בין פעילות גופנית לביצועי העבודה

כ־200 עובדים מבריטניה ומסין השתתפו במחקר בן עשרה ימים בהם אספנו נתונים אישיים על פעילות גופנית (באמצעות רצועות לבישות חכמות), כמו גם הישגים בעבודה שדווחו באופן ישיר ועל ידי מפקח. חשפנו איך פעילות גופנית יומיומית המשפיעה על עובדים וארגונים:

● מוטיבציה לפעילות גופנית מנבאת. זה עשוי להישמע מובן מאליו שמוטיבציה להשתתף בפעילות מסוימת תוביל לפעילות זו, אבל כל מי שאי־פעם הבטיח לעצמו להתאמן ואז ויתר, יודע שזה לא תמיד המקרה. המוטיבציה של אנשים היא משאב אישי קריטי שיכול להניע אנשים לעסוק בפעילות גופנית. חשוב לציין, ככל שהמוטיבציה "אוטונומית" יותר - כלומר, ככל שאנשים מחשיבים פעילות גופנית כדבר מהנה ולא משהו להירתע ממנו - כך גדל הסיכוי שהם יעסקו בכך באופן יומיומי.

● פעילות גופנית תורמת ליום שמחרת. מצאנו שפעילות גופנית יומיומית תורמת לביצועים בעבודה, מה שאנחנו מכנים "קרון משאבים", כגון שיפור איכות העבודה, או שביעות הרצון של העובד. פעילות גופנית מסייעת לשינה איכותית ומועילה לגוף ולמוח. בנוסף, פעילות גופנית יומיומית מגבירה את המרץ של העובד, ואת המיקוד של במשימות השונות המוטלות עליו.

● פעילות גופנית בשעות העבודה. מחקר קיים על השפעת הפעילות הגופנית בהקשר העבודה התמקד בפעילות גופנית בתקופות ספציפיות (למשל, פעילות גופנית בהפסקת הצהריים בעבודה). התוצאות הראו כי הריכוז של העובדים עלול לרדת מיד לאחר פעילות גופנית, ולהפריע לעבודתם.

המחקר שלנו, לעומת זאת, מעיד על תרומתה של פעילות גופנית לעבודה ביום שלמחרת. מצאנו שהפעילות הגופנית היומיומית של העובדים לאורך היום משפרת את השינה, המרץ והמיקוד במשימות בדרכים שונות, ובכך תורמת אף יותר לביצועי העבודה ולבריאות של העובד ביום הבא.

● מסוגלות עצמית מגבירה את המוטיבציה לבצע פעילות גופנית. עובד שמאמין בעצמו, צפוי לבצע פעילות גופנית יומיומית, או לכל הפחות תהיה לו יותר מוטיבציה מאחרים. הסיבה: אנשים בעלי מסוגלות עצמית נוטים להחזיק באמונות חיוביות יותר, לרבות לגבי הרווח מפעילות גופנית יומיומית.

 

3 דרכים לנצל פעילות גופנית לטובתך

אם אתה מוצא את עצמך נע פחות כשאתה עובד מרחוק, הנה שלוש דרכים לקצור את היתרונות של פעילות גופנית:

● אימוץ הרגלים. כל דבר ששווה לעשות, שווה לעשות לאט. אל תתייאש אם אינך מוצא בפעילות גופנית יתרונות מידיים במסגרת העבודה. התרכז באימוץ הרגלים בריאים, והתוצאות יגיעו עם הזמן.

● זכור שמעט טוב מכלום. לעיתים קרובות אנו נמנעים מפעילות גופנית כי אנחנו פשוט עייפים מדי, רעבים, לחוצים או עסוקים. הממצאים שלנו מהדהדים את נקודת המבט של ארגון הבריאות העולמי, לפיה "פעילות גופנית מועטה עדיפה על לא כלום". כדי לממש את היתרונות הבריאותיים ולמזער את ההשפעות הבריאותיות המזיקות של ישיבה, ארגון הבריאות העולמי ממליץ לאנשים בין הגילאים 18 ל־64 לעסוק במשך לפחות שעתיים וחצי בשבוע בפעילות גופנית באינטנסיביות בינונית, או לפחות שעה ורבע בשבוע בפעילות באינטנסיביות גבוהה.

לא מעט ולא הרבה. המחקר שלנו מזהה פעילות גופנית כבעלת ההשפעה הרבה ביותר על יצירת תועלת ממשאבים פיזיים, רגשיים וקוגניטיביים בכל הנוגע לביצוע משימות, יצירתיות ותוצאות בריאותיות ביום המחרת. בהתחשב בכך שפעילות גופנית מעטה עשויה לדרוש התמדה ארוכה יותר כדי לקצור רווחים במשאבים, ופעילות גופנית רבה עשויה להוביל בקלות רבה יותר לפציעה, פעילות גופנית מתונה היא מטרה ריאלית יותר עבור רבים. יתרה מכך, מצאנו שאפילו פרקי זמן קצרים של פעילות גופנית, גם 20 דקות בודדות בכל יום, הספיקו כדי לשפר את ביצוע המשימות של העובדים ביום הבא ולבריאותם.

עם או בלי מוטיבציה, פשוט תתחיל לזוז

המחקר שלנו מגלה שגם עובדים שלא אוהבים להתאמן יכולים להפיק תועלת מפעילות גופנית יומיומית. מצא הזדמנויות שהופכות את הפעילות הגופנית לפחות מעיקה ויותר מהנה. אם אתה לא נהנה מאימון בווטקאמפ, נסה טיול מאתגר או שיעור אגרוף. בפעם הבאה שאתה רוצה להחליף פעילות גופנית בספה נוחה, כוון ל־20 דקות בלבד.

© Harvard Business School Publishing Corp