תערוכת צילומי כדורגל שכדאי לראות והקונצרט הקלאסי שכדאי להגיע אליו

האמנית נועה קלגסבלד מציגה בגלריה מזל דגים ביפו תערוכת צילומים המתמקדים בקבוצת הכדורגל הפועל בני לוד, שנולדה מהאהדה האישית של האמנית לספורט • לדבריה, אדרנלין גבוה, תחרותיות ויחסי כוחות הם ההיבטים הספורטיביים המהווים עבורה מקורות השראה • התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון חותמת השבוע את העונה עם קונצרט מיצירות מקומיות ובינלאומיות בהשתתפות אנסמבל כלי ההקשה הישראלי "טרמולו".

My Meninas, 2020, צילום של נועה קלגסבלד מתוך התערוכה ''יפו־לוד''
My Meninas, 2020, צילום של נועה קלגסבלד מתוך התערוכה ''יפו־לוד''

תערוכה

יפו-לוד
נועה קלגסבלד

אוצרת: שירלי וגנר
היכן: גלריה מזל דגים
כתובת: מזל דגים 5, יפו
שעות פתיחה: שני ורביעי: 17:00-20:00, שלישי וחמישי: 17:00-20:00, 10:00-14:00, שישי: 10:00-16:00, שבת: 10:00-18:00
טלפון: 050-5682890
תאריך נעילה: 8.7

התערוכה החדשה של נועה קלגסבלד, "יפו־לוד", המוצגת בימים אלו בגלריה מזל דגים 5 שביפו העתיקה, נולדה מהאהדה האישית של האמנית לספורט. אדרנלין גבוה, תחרותיות ויחסי כוחות הם ההיבטים הספורטיביים שמהווים עבורה מקורות השראה, לדבריה. התערוכה מתמקדת בקבוצת הכדורגל המעורבת הפועל בני לוד, והעבודות הכלולות בה נוצרו על רקע התקופה המתוחה במאי 2021 ומבצע "שומר החומות". בזמן זה, קלגסבלד עקבה אחר שחקני הקבוצה ויצרה בשיתוף פעולה איתם גוף עבודות - צילומים, וידאו ומיצגים. באמצעותם היא משקפת את הפסיפס האנושי בקבוצה, עשיר הזהויות והמגזרים, ומתעקשת להדגיש את מה שמחבר ומאחד מאשר את מה שמפלג.

התערוכה, שאצרה שירלי וגנר, כוללת סדרת צילומים מבוימים שערכה קלגסבלד בחדר ההלבשה של הקבוצה, המשחזרים סצנות וקומפוזיציות קלאסיות מתולדות האמנות. באחד הצילומים למשל, אחד משחקני הקבוצה שוכב על מיטה בחדר ההלבשה, ומחזיק זר פרחים בתנוחת נשית, המזכירה את הציור האייקוני "אולימפיה" של אדואר מאנה. התערוכה כוללת גם מיצג מצולם בו נושא קפטן הקבוצה את אחת העבודות בסמטאות יפו העתיקה, במה שנדמה כמעין דרך ייסורים. כך מכניסה האמנית גם את יפו המעורבת לתוך השאלות שעבודותיה מציפות.

נועה קלגסבלד, 31, נבחרה לרשימת "שלושים מתחת שלושים" של מגזין "פורבס" בשנת 2021. היא בעלת תואר שני באמנות מהקולג' המלכותי לאמנות בלונדון ותואר ראשון באמנות משנקר. היא הציגה את עבודותיה בחללי אמנות בארץ ובעולם, ביניהם בגלריות OFF, Unit 1 ו-Copeland בלונדון, במוזיאון על התפר בירושלים, וביריד האמנות צבע טרי בתל אביב. שווי עבודותיה נע בין 2,500 שקלים ל־15,500 שקלים, והן כלולות באוספים פרטיים דוגמת אוסף זבלדוביץ‘, אוסף רפפורט, אוסף עידן ובתיה עופר ואוסף הילה ורני רהב.

קלאסי

"מחולות סימפוניים"
התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון

מנצח: דן אטינגר
משך הקונצרט: כשעתיים
היכן: היכל התרבות ראשל"צ (6.7), משכן האופרה תל אביב (9.7)
מחיר כרטיס: 90-220 שקלים
פרטים נוספים ורכישת כרטיסים: did.li/vs7fT

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון חותמת השבוע את עונת הקונצרטים שלה בקונצרט יוצא דופן, עליו ינצח מנהלה המוזיקלי דן אטינגר. בקונצרט יתארחו חברי אנסמבל כלי ההקשה "טרמולו", הכולל קסילופונים, מרימבות וכלי הקשה נוספים.


את הקונצרט יפתחו שתי יצירות בהשתתפות אנסמבל "טרמולו". הראשונה היא קונצ'רטו לכלי הקשה ותזמורת, הנושא את השם המסקרן "תולדות התעופה". את הקונצ'רטו הלחין תומר יריב, מייסד אנסמבל "טרמולו" ומי שעומד בראשו גם היום, ותיזמר דור פישר. היצירה בוצעה בעבר בתזמורות שונות (כולל הפילהרמונית הישראלית), וניתן לצפות בחלקים מתוכה ביוטיוב (חפשו באנגלית את הצירוף Tomer Yariv - The History of Aviation).

המנצח דן אטינגר / צילום: באדיבות הפילהרמונית של שטוטגרט
 המנצח דן אטינגר / צילום: באדיבות הפילהרמונית של שטוטגרט

היצירה השנייה שתבוצע בקונצרט היא "מונוכרום" מאת המלחין היפני מאקי יישי (Isii). זו יצירה מרתקת לכלי הקשה, שמספקת "שואו" לא פחות מאשר מוזיקה. למי שמעוניין להתכונן לקונצרט, גם יצירה זו זמינה לצפייה ביוטיוב (חפשו את הצירוף Maki Isii- Monochrome).


בחלקו השני של הערב תבוצע היצירה "מחולות סימפוניים" מאת המלחין הרוסי סרגיי רחמנינוב. זוהי סוויטה תזמורתית בת שלושה פרקים, שחוברה בשנת 1940 בעת שהותו של המלחין בארה"ב. היצירה כתובה לתזמורת גדולה, הכוללת בין היתר גם סקסופון אלט (כלי נדיר מאד בתזמורת סימפונית). רחמנינוב שילב בסוויטה הרכב עשיר של כלי הקשה, אותו יאיישו בקונצרט חברי אנסמבל "טרמולו" לצד נגניה הקבועים של התזמורת. "מחולות סימפוניים" היא יצירה מוכרת ויפה בת כ־40 דקות, שנעה בין קטעים ליריים ונוסטלגיים לבין חטיבות ריתמיות ומלאות אנרגיה. מומלץ מאוד.