המחאה נמשכת: חסימות כבישים והפגנות בבתי הח"כים

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית נמשכות גם הערב • מחאות מתקיימות מול בתי חברי הכנסת מהקואליציה, ובמקביל מאות מפגינים חוסמים כבישים ברחבי הארץ

ההפגנות באיילון / צילום: Reuters, NIR ELIAS
ההפגנות באיילון / צילום: Reuters, NIR ELIAS

אחרי ההפגנות הנרחבות אמש בעקבות נאומו של מפקד מחוז תל אביב במשטרה המודח עמי אשד, המחאה נגד המהפכה המשפטית נמשכת גם הערב (ה').

הפגנות מתקיימות מול בתי חברי הכנסת מהקואליציה בהם יריב לוין, גילה גמליאל, יואב גלנט, בועז ביסמוט, יצחק וסרלאוף ואמיר אוחנה. המשטרה הציבה פרשים ליד ביתו של אוחנה, ובמקום מתרחשים עימותים בין המשטרה למפגינים. בהפגנות במודיעין, כפר סבא והוד השרון נעצרו מפגינים.

במקביל מאות מפגינים חוסמים כבישים ברחבי הארץ: כביש החוף נחסם באזור צומת כפר שמריהו, איילון צפון, דרך נמיר פינת קק"ל בתל אביב. בשדרות קק"ל בתל אביב נעצרו שני מפגינים בחשד להפרת הסדר ושני מפגינים נוספים נעצרו בהפגנה ליד ביתו של השר וסלראוף. המשטרה הציבה משאיות בירידות לאיילון כדי למנוע את חסימת הכבישים.

הממשלה: תבחן את אופן הפעלת הכוח המשטרתי בהפגנות

בתוך כך הממשלה מתכננת לקיים ישיבת ממשלה בנושא אופן הפעלת הכוח המשטרתי באירועי המחאה. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הזהירה הערב את שרי הממשלה מפני ניסיון להשפיע על גורמי האכיפה בטיפול בהפגנות. בהרב מיארה כתבה לראש הממשלה בנימין נתניהו. "קיום הדיון במתכונת שמבקשת הממשלה בעיתוי הנוכחי בעיצומה של מחאה נגד מדיניות הממשלה מעוררות קושי רב". עוד הוסיפה כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם".

השר לוין הגיב בביקורת קשה למכתב היועמ"שית: "ראשית, היא מתעלמת מהפגיעה המתמשכת וחסרת התקדים בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים להגיע בבטחה לעבודה, לבית חולים, לגישה חופשית לשדה התעופה וכדומה. שנית, היא מתעלמת מהאכיפה הבררנית המסוכנת שמתקיימת היום וזועקת לשמים, לעומת הטיפול הדרקוני במחאות אחרות". והוסיף כי ידרשו תשובה בישיבת הממשלה.

אתמול תקף עמי אשד את השר בן גביר: "הודחתי בחודש מרץ על רקע פוליטי, בשיחת טלפון. 33 שנות שירות במדים, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. כל זאת בשל הסיבה הפשוטה - עמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק". הוא סיפר כי התקשה לעמוד בציפיה בנוגע לטיפול בהפגנות."יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה".

עוד אמר אשזג כי "הציפיות כללו את שבירת הכללים, הנהלים והסדר הארגוני, והתערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי. יכולתי בקלות להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב. אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים".