"מרמה, עורמה ותחבולה": שרגא ברוש הורשע בהעלמת מס של 1.5 מיליון שקל

נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, שרגא ברוש, הורשע בעבירות של זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות • בכתב האישום יוחסו לברוש ולרואה החשבון מיכאל בר-לבב שייצג אותו, עבירות של העלמת מס, בין היתר באמצעות זיוף מסמך שהגישו לרשות המסים

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי
שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, הורשע בהעלמת מס במסגרת פרשת "זיוף מסמך ועבירת מס". בכתב האישום בפרשה יוחסו לברוש ולרואה החשבון מיכאל בר-לבב, שייצג אותו, עבירות של העלמת מס של מעל 1.5 מיליון שקל, בין היתר באמצעות זיוף מסמך שהגישו לרשות המסים.

מדוע השמש הפסיקה לזרוח על מתקיני הגגות הסולאריים בישראל
ההמלצות של מנכ"לית בית ההשקעות: "זה לא דומה לדברים אחרים שראינו"
מכר דירה ב־17 מיליון שקל וסירב לשלם את דמי התיווך. מה קבע בית המשפט?

ברוש, חברה בבעלותו ורוה"ח בר-לבב, הואשמו בעבירות מרמה בכוונה להתחמק ממס, בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

חקירת פרשת "המסמך המזויף ועבירת המס" שבוצעה על ידי פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, סבבה סביב חברה משפחתית שהקימו ברוש ואחיו, כאשר על פי האישומים על מנת "לחסוך" מס, שלח ברוש מכתב מזויף לרשות המסים בנוגע למועד בקשת רישום החברה כמשפחתית. הזיוף הנטען הוא התאריך שבו התבקש הרישום, לאחר שברוש ניסה ליצור מצג לפיו הוא ביקש לרשום חברה בבעלותו ובבעלות אחיו כחברה משפחתית כבר בשנת 2014.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עוה"ד נעם עוזיאל ורינת ברנדל מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ברוש ואחיו יריב ברוש החזיקו במניות החברה א.ל.ע.א השקעות בע"מ, כל אחד ב-50% ממניות החברה. החברה החזיקה במניות חברת עושרד גז טבעי בע"מ, שהוקמה לשם עיסוק בקניית גז טבעי מאסדת הקידוח תמר ומכירתו ללקוחות. במהלך שנת 2015, מכרה חברת א.ל.ע.א חלק ממניותיה בחברת עושרד. מכירה זו הניבה לחברת א.ל.ע.א רווח הון בסך של כ-8.36 מיליון שקל.

 יצרו מצג כוזב

על פי סעיף 64א לפקודת מס הכנסה, חברה שחבריה הם בני משפחה ושלושה חודשים מיום היווסדה הוגשה בקשה להכיר בה כחברה משפחתית, יחולו עליה הוראות מיסוי מיוחדות, שעיקרן היותה "שקופה" וחישוב המס יתבצע אצל בעל המניות עצמו. לו הייתה חברת א.ל.ע.א חברת משפחתית הייתה לה הטבת מס בגין רווחי ההון כיוון שרווח ההון לא היה ממוסה במיסוי דו-שלבי, כפי שממוסה חברה שאינה חברה משפחתית - מיסוי רווח ההון בחברה ואחר כך, מיסוי הדיבידנד כשהוא מחולק לבעל המניות, שמבקש למשוך לעצמו את הרווח.

באישום נטען, כי במועד שאינו ידוע במדויק, לאחר חודש יוני 2015, החליטו ברוש ורואה החשבון של החברה, לרמות את פקיד השומה על ידי יצירת מצג כוזב לפיו הוגשה בקשה להכיר בחברה כחברה משפחתית במועד. לצורך כך, זייפו השניים שלושה מסמכים שתכליתם הייתה להציג מצג לפיו הוגשה הבקשה בתוך שלושה החודשים ממועד היווסדה של החברה. השניים הגישו מסמכים לפקיד השומה אשר כוללים את המסמכים המזויפים.

עוד על פי האישום, ברוש ורוה"ח פנו מספר פעמים לפקיד השומה וביקשו להכיר בחברה כמשפחתית על בסיס המסמכים המזויפים.

ב-18 בינואר 2017 הגישו ברוש ובר לבב לרשות המסים, דוח שנתי על הכנסות החברה לשנת 2015, בחתימת ברוש, אליו צורף דוח כספי מבוקר ע"י רוה"ח. בדוח נכתב כי החברה נרשמה כחברה משפחתית. עקב הפניות וההצהרות ותוכנן הכוזב, סווגה החברה כמשפחתית.

המס אותו היו צריכים לשלם החברה ובעלי מניותיה עמד על סך של 4.3 מיליון שקל. המס המופחת ששולם, עקב המרמה הנטענת, עמד על כ-2.76 מיליון שקל בלבד. ברוש הואשם בהשתמטות ממס בסך כ-1.55 מיליון שקל.

קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות

ב-29 בדצמבר 2016 הגיש ברוש דוח על הכנסות ליחיד על שנת 2015 ובדוח זה הופיע מצג לפיו החברה הנה חברה משפחתית. לטענת המדינה, דוח זה הינו כוזב הואיל ובמועד הגשתו החברה לא נרשמה כחברה משפחתית וברוש ורוה"ח ידעו על כך.

החקירה נגד ברוש הפכה לגלויה ביוני 2018, עם מעצרם של ברוש ואחיו יריב על-ידי פקיד שומה חקירות מס הכנסה תל אביב ברשות המסים. יחד עם האחים נעצר רואה החשבון שלהם, מיכאל בר-לבב. בתום החקירה אז הובאו האחים לבית המשפט לצורך שחרורם ממעצר בתנאים. בפרקליטות החליטו שלא להגיש אישום נגד האח, יריב.

השופטת דנה אמיר מבית משפט השלום בתל אביב הרשיעה את ברוש ואת החברה בבעלותו בעבירות של זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובמסירת פרט כוזב בדו"ח, ומרמה, עורמה ותחבולה, בכוונה להתחמק ממס ולסייע לאחר להתחמק ממס וכן בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות.

שקרים וסתירות בעדותו של שרגא ברוש

השופטת ציינה בפסק דינה המרשיע, כי "מעשי נאשם 1 (שרגא ברוש, א' ל"ו) בחתימה על הטפסים המתוארכים לאחור (טופס פתיחת תיק לתאגיד וטופס בקשה להכרה בחברה משפחתית), הוא מעשה זיוף ומרמה מובהק אשר הוכח בראיות ישירות. לצד טפסים אלה מכתב הלוואי של הנאשם, הנושא את התאריך 13.10.2014 גם כן, אשר מצאתי כי גם הוא מסמך המעיד שקר על עצמו כאילו נערך במועד זה, הגם שאלה אינם פני הדברים".

עוד קבעה השופטת, כי בוסס כי סיווג החברה כמשפחתית מביאה לחיסכון במס לשרגא ברוש ואחיו יריב בסך 1,554,626 שקל, וציינה כי, "כידוע, הכוונה להתחמק ממס נלמדת מהנסיבות... במקרה זה באופן ברור, כלל הראיות והנסיבות, סוג הטפסים המתוארכים לאחור, מהותם, והשימוש שנעשה בהם ובמכתב הלוואי, לצד השכל הישר וניסיון החיים, וגרסאותיו של שרגא ברוש שלא עוררו אמון (וזאת בלשון המעטה) - מלמדים כי מעשי נאשמים 1 ו-2 (ברוש והחברה בבעלותו, א' ל"ו) נעשו במזיד ומתוך כוונה להתחמק ממס".

באשר לעבירת הזיוף, ציינה השופטת כי הוכח בראיות ישירות כי "שרגא ברוש חתם על טפסים הדוברים שקר על עצמם ועלולים להטעות... בנוסף, הוכח כי טפסים אלה ומכתב הלוואי, הדוברים שקר על עצמם, שימשו להצגת מצג כוזב בפני גורמים שונים ברשות המסים, עד אשר שונה סיווג החברה לחברה משפחתית על ידי שפר מפשמ"ג (גם אם עלה אצלו חשד לאי תקינות מסוימת באותה עת), מה שאף הביא לתוצאה מידית של ביטול חיובי המס של החברה".

השופטת אמיר דחתה את טענתו של ברוש, כי הגיש טפסים לרישום החברה כמשפחתית בשנת 2014, אך אלה ככל הנראה אבדו. השופטת ציינה כי מדובר בטענה שהעלה ברוש גם בפני גורמי רשות המסים עוד לפני החקירה במסגרת המרמה בה נקט, תוך שעשה שימוש במסמכים המתוארכים לאחור בכזב על מנת לשכנע ולהציג אותם כראיה לאמיתות טענתו, וקבעה כי, "טענה זו לא בוססה במידה נדרשת לקביעת קיומו של ספק סביר בתזת המאשימה. אדרבא, הסברי ברוש בהקשר זה ובדלי הראיות שהוגשו תומכים במסקנה הפוכה מטענת ההגנה, וכך גם שקרי שרגא ברוש והסתירות הרבות בעדותו. כלל הסברות והתרחישים האפשריים שהעלתה ההגנה (ללא כל תמיכה ראייתית) אינם עולים כדי ספק סביר".

רואה החשבון של שרגא ברוש, בר-לבב, הורשע לפני כשנתיים, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום. בר לבב הודה אז שסייע לברוש לערוך את המסמכים המזויפים לטובת הטבת המס, ונגזרו עליו תשעה חודשי מאסר בפועל, קנס בסך 50 אלף שקל ונאסר עליו (בהסכמתו) לעסוק במקצוע ראיית החשבון.

עו"ד ניב סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב מסרה מטעמו של שרגא ברוש: "הופתענו מאוד מהכרעת הדין. עמדו לשרגא ברוש טענות הגנה משמעותיות ומהותיות ואנחנו עומדים מאחוריהן. לאחר שנלמד את הכרעת הדין נשקול את צעדינו".