בכירי המשק לראש הממשלה: "לעצור את החקיקה החד-צדדית"

"פורום העסקים", הכולל בכירים רבים במשק הישראלי, התכנס לדון באופני פעולה אפשריים נגד החקיקה המשפטית שמקודמת ע"י הממשלה • בשלב זה, ההסתדרות בקשר עם אותם בכירים במגזר העסקי, אך נציגיה לא השתתפו בפגישה

ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר
ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר

בכירי המשק ותעשיינים גדולים תחת הכותרת "פורום העסקים" בהובלת הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס, התכנסו הערב (א') החל מהשעה 21:00 במלון דן בתל אביב, לדיון על עמדתם ואופן הפעולה בו הם צפויים לנקוט לגבי החקיקה המשפטית שמקודמת על ידי הממשלה. על פי חשיפה של מיכאל שמש מ"כאן", ויזל צוטט אומר שסמוטריץ' מאיים על יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בעוד זה אומר שלא ישבית את המשק בגלל עילת הסבירות.

אך ההכחשות מיהרו להגיע: מפורום העסקים נמסר כי "ההדלפה לא מייצגת את מה שנאמר בחדר! לא הייתה שיחה עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בזמן האחרון. אנו נהיה בשיח איתו ועם שאר הגורמים המשפיעים במשק בכדי למנוע הקרע בעם". גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר בתגובה ש"לא שוחחתי עם הראל ויזל מאז חודש מרץ. עליי אף אחד לא מאיים, ואיני נתון לסחיטה של אף צד. הדברים שהודלפו הם לא פחות מאוסף של שטויות. התקופה בה אנו חיים רגישה, ויש לפעול באחריות למען העתיד של כולנו".

בסוף הפגישה, בפורום העסקים הוציאו הודעה על פיה, "פורום העסקים שמורכב מראשי החברות הגדולות במשק, שמעסיקות יחדיו את רוב העובדים במשק הישראלי, ומורכב מאנשים מכל גווני הקשת הפוליטית קורא לראש הממשלה לעצור את החקיקה החד-צדדית ולמנוע את הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לכלכלה הישראלית בשל הקרע שנפער בעם ובשל אובדן האמון של המשקיעים במשק הישראלי. אנו רואים בכאב רבים מחיילי המילואים והטייסים ואנחנו בקשב רב להם.

"אחרי עצירת החקיקה, הפורום קורא לראשי כל הסיעות בכנסת - קואליציה כאופוזיציה כאחד - לחזור לאלתר להידברות. שינויים יסודיים יש לעשות כתוצאה של תהליך הידברות ודיון מעמיק, על מנת להשיג קונצנזוס בסוגיות הליבה וכדי להבטיח שהדמוקרטיה הישראלית תמשיך לזכות לאמון של הרוב המכריע של העם. אנו מצויים באתגרים חברתיים, בטחוניים וכלכליים שמדינת ישראל לא ידעה מעודה. כוחה של מדינת ישראל באחדותינו. זו העת להבין את גודל השעה ולחזור להידברות שתניב הסכמות.

"פורום העסקים לא יוכל לעמוד מנגד בשעה שהכלכלה הישראלית שעמלנו כה קשה לבנותה עלולה להיקלע למשבר בלתי הפיך שיגרור פגיעה קשה במרבית משקי הבית בישראל. ככל שהמנהיגים מכל הקשת הפוליטית לא יפעלו כמתחייב מגודל השעה, בטרם הפיכת הסיטואציה לבלתי הפיכה, הפורום יפעל באופן נחרץ באמצעים החוקים שעומדים לרשותו על מנת להחזיר את הפוליטיקאים לשולחן ההידברות".

בהסתדרות מעדיפים להמתין

טרם הפגישה, בהסתדרות אמרו שהם לא צפויים להיות נוכחים בה וש"אין משהו צפוי מאיתנו לפחות ביום-יומיים הקרובים". בפעם הקודמת, כזכור, שביתה נרחבת של ההסתדרות לאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט הובילה לעצירת החקיקה והתחלה של שיחות בבית הנשיא. בשלב זה עוד לא ברור האם יצליחו בפורום העסקים לגבש קונצנזוס לנקיטת עמדות ופעולות משמעותיות בנושא.

כשהרפורמה המשפטית עמדה לעבור בנוסח המקורי שלה, התכנסות דומה כללה גם את כל ראשי הבנקים ובכירים נוספים כמו גיל אגמון, בעל השליטה בקבוצת דלק רכב, דוד פתאל, בעלי רשת מלונות פתאל ואיתן בר-זאב, יו"ר ביג מרכזי קניות - שהכריז לאחרונה על השבתה חלקית בקניונים שברשותו.

בשבוע שעבר, "פורום העסקים" הכולל בין היתר את ויזל; ליאורה עופר, יו"ר ובעלי מליסרון; איציק אברכהן, יו"ר שופרסל; דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים; ובכירים רבים נוספים, הוציאו מכתב לנתניהו נגד העברת החוק שיצמצם באופן משמעותי את "עילת הסבירות".

במכתב נאמר ש"על רקע ההתדרדרות הנמשכת במצב המשק הישראלי והירידה החדה בהשקעות הזרות במשק, כמו גם על רקע האתגרים הביטחוניים והשסע החברתי, ישנה חשיבות קריטית להגעה להסכמה נרחבת בנושא מהותי זה". כעת, פגישה בהרכב דומה דנה בצעדים בהם ינקטו בפועל.