27 אלף הסתייגויות נגד החוק לביטול עילת הסבירות: דיון מרתוני בוועדת החוקה

ועדת החוקה ממשיכה לדון על אישור החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות ממשלה ושרים, לקריאה שנייה ושלישית • במסגרת הדיון חברי הכנסת מצביעים על ההסתייגויות במקצבים של 20 בכל פעם, תוך הקראה של מספרן הסידורי בלבד • הדיון צפוי להימשך אל תוך הלילה

דיון בוועדת החוקה על צמצום עילת הסבירות, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
דיון בוועדת החוקה על צמצום עילת הסבירות, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אתמול (ב') בשעה 12:00 החל הדיון לקראת ההצבעות בוועדת החוקה של הכנסת לאישור החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות ממשלה ושרים, בקריאה שנייה ושלישית. חברי האופוזיציה הגישו מספר חסר תקדים של הסתייגויות נגד הצעת החוק: 27,676. 

הערב הדיון המרתוני על ההסתייגויות בוועדת החוקה נמשך. במסגרת הדיון חברי הכנסת מצביעים על ההסתייגויות במקצבים של 20 בכל פעם, תוך הקראה של מספרן הסידורי בלבד. הדיון צפוי להימשך אל תוך הלילה.

"מדובר בשבירת כללי המשחק": לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית 
"החרפה ולא ריכוך": כך הגיבה נציגת היועמ"ש לנוסח עילת הסבירות החדש 

חברי האופוזיציה ינסו להאריך את הדיון על ההצבעות למשך שלושה ימים, ואילו יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, ינסה לסיים ההליך בוועדה מוקדם יותר. ביום ראשון צפויה הקואליציה לכנס את המליאה באופן חריג כדי לאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית לפני היציאה לפגרת הקיץ.

בשעות אלה, חברי האופוזיציה מנמקים את הסתייגויותיהם. יו"ר הוועדה, ח"כ רוטמן, הוחלף על-ידי מספר חברי כנסת מהקואליציה שמנהלים את הדיון. חברי הוועדה מטעם הקואליציה לא נוכחים בוועדה. חברי האופוזיציה הנוכחים הם גלעד קריב מהעבודה, קארין אלהרר מיש עתיד ויואב סגלוביץ מיש עתיד.

ח"כ קריב אמר: "חדר הוועדה ריק, חברי הקואליציה ישנים. זו חבורה שמזלזלת בציבור הישראלי, שמזלזלת בתומכים ובמתנגדים. לא מעניין אותם. זו חבורה שמה שמעניין אותם זה רק השגת השררה, ולכן הם לא פה".

"שימוש בעייתי של מוסד ההסתייגויות" 

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, התייחסה אתמול למספר חסר התקדים של ההסתייגויות שהוגשו נגד הצעת החוק, ואמרה: "זה עולה לאין שיעור ממספרים שראינו עד כה בכנסת וגובל בשימוש בעייתי של מוסד ההסתייגויות". 

בהמשך לכך, חברי הקואליציה הביעו ביקורת על כמות ההסתייגויות ועל שימושן לרעה על-ידי חברי האופוזיציה. בתגובה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה: "מעולם לא היו הצעות בסדר הגודל הזה".

ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) אמר: "הליך הדיון היה הליך חפוז. לכל אורך הדרך אנחנו טוענים שהוא לא ראוי. הליך שבו לא הגיעו מומחים שהיו צריכים. הכלי היחידי שנשאר לנו לייצר עוד לחץ על חברי הקואליציה זה ההסתייגויות. אין לנו כלים אחרים, כשסותמים לנו את הפה ומוציאים אותנו החוצה. אף אחד לא עוצר את הדבר הזה. בכל אחת מהדקות שננמק, זה יהיה נימוק ענייני". 

ח"כ סגלוביץ הוסיף כי "יש לזה השפעה על חיילי צה"ל ועל מערכת הביטחון". בשלב זה ח"כ רוטמן לא אפשר לו להמשיך בדבריו. 

בסביבות השעה 13:50 הוועדה יצאה להפסקה על-מנת שחברי האופוזיציה יבחרו באחת האפשרויות שהציגה היועצת המשפטית לכנסת לניהול ההנמקות וההצבעות על 27 אלף ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק. 

יו״ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, הודיע כי מאחר שלא הגיעו להסכמה עם האופוזיציה כיצד יתנהלו ההצבעות על 27 אלף ההתנגדויות, יפעלו באחת הדרכים שהציעה היועצת המשפטית של הכנסת, לפיה 18 שעות יוקדשו להנמקות, ולאחר מכן יצביעו על ההסתייגויות - כל פעם 20 הסתייגויות.

לפיד: "הממשלה מובילה אותנו לאסון לאומי" 

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, פנה אתמול בפתח ישיבת הסיעה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "ליבך נאטם לעם ישראל. עוד לא מאוחר לעצור ולחזור להידברות. אל תקרע את העם. איך אינך שומע את זעקת מחצית מהעם? וגם אם אינך מסכים - איך אינך ער לפחדים, לאנשים ששואלים את עצמם אם יוכלו לגדל פה את ילדיהם? איך עיניך רואות את הטייסים, את הלוחמים מכל יחידות השדה ואת אנשי המודיעין שהקדישו ומקדישים את חייהם למען המדינה, אנשים שאתה מכיר אותם ואת פועלם כל-כך טוב - איך זה שליבך לא יוצא אליהם? האם כל מה שהם הפכו עבורך הוא דיונים על 'מצבת כוח-האדם והכשירות'?".

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר בפתח ישיבת סיעת יש עתיד: "ממשלת ישראל מובילה אותנו לאסון לאומי, ומסרבת להכיר בזה. ממשלת ישראל צועדת לתוך המשבר הזה, מבצעת את המהלך המשטרי הגדול והדרמטי ביותר בתולדותינו, בלי שהיא קיימה דיון אחד - אפילו לא אחד - על ההשלכות הכלכליות, הביטחוניות, החברתיות והמדיניות שלו. מלבד העובדה שמהלך החקיקה שהם מובילים הוא אנטי-דמוקרטי, מדובר בחובבנות נוראה ומסוכנת. חיי אדם על הכף. הפרנסה של כל אזרח ישראלי תיפגע".

המחאה נמשכת

בתוך כך, מובילי המאבק הודיעו אתמול על "יום התנגדות" נוסף שנערך היום. משעות הבוקר נערכות הפגנות, פעולות מחאה וחסימות כבישים. בתל אביב יצעדו במספר מוקדם, כאשר ההפגנה המרכזית תתמקד בבניין ההסתדרות הכללית. במקום נתב"ג הפעם ייערכו הפגנות ברציפי תחנות רכבת ישראל. בערב יתקיימו הפגנות בקפלן ובמרכזי ערים ברחבי הארץ.

המחאה נמשכה גם אתמול. מוחים חסמו את כביש 4. במקום הוצבו גדרות, והפעילים אזקו את עצמם. בנוסף, המוחים הקימו כתובת אש ענקית עם המשפט "המדינה בוערת", ומסרו כי הם "יצאו להגן בגופם על הדמוקרטיה". המשטרה פינתה את המפגינים בכביש 4 ועצרה מפגינה שנאזקה לגדר.  

מפגינים בכביש 4 נגד החוק לביטול עילת הסבירות / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים בכביש 4 נגד החוק לביטול עילת הסבירות / צילום: תמונה פרטית