בתום דיון ממושך ומעל 27 אלף הסתייגויות: החוק לצמצום עילת הסבירות אושר לקריאה שנייה ושלישית

ועדת החוקה אישרה את הנוסח השנוי במחלוקת לאחר דיון ארוך שכלל יותר מ-27 אלף הסתייגויות • הדיון היה טעון במיוחד, ובמהלכו יועצים פרלמנטריים של חברי האופוזיציה התפרצו לעבר יו"ר הוועדה שמחה רוטמן והוצאו מהחדר • האישור הסופי במליאה צפוי ביום ראשון הקרוב

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת, בראשות ח"כ שמחה רוטמן, אישרה את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, לאחר דיון ממושך וטעון במיוחד. חברי האופוזיציה ניסו להיאבק, בין היתר באמצעות הגשת מעל 27 אלף הסתייגויות לחוק והבעת מחאות חריפות תוך כדי הדיון. בסופו של דבר ההצעה אושרה ברוב של תשעה תומכים מול שבעה מתנגדים, לקראת הצבעה לקריאה שנייה ושלישית בתחילת השבוע הבא.  

מחאה מול הכנסת ושביתה אפשרית: צעדי התגובה של בכירי המשק להליך החקיקה
סולברג על ביטול עילת הסבירות: "לא חשבתי על תיקון בדרך של חקיקה"  
● תיקון רך או קץ הדמוקרטיה: מה חשבו שופטי העליון על צמצום עילת הסבירות

במהלך הדיון התרחש אירוע חריג, כאשר מספר יועצים פרלמנטריים של חברי האופוזיציה צעקו על נציגי הקואליציה והוצאו מהדיון. 

מוקדם יותר הערב (ד'), יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לחזור לשיחות בבית הנשיא ולהגיע לפשרה טרם האישור, אך בשלב זה הוא לא נענה. 

השלב הבא והאחרון בהליך החקיקה הוא הצבעה במליאה, והיא צפויה להתקיים באופן חריג ביום ראשון הקרוב. בשגרה, כינוס המליאה מתבצע בימים שני-רביעי בלבד, אך בקואליציה לא מעוניינים כנראה לקחת סיכונים. הדיון ביום ראשון ייפתח בשעה 10:00 וצפוי להימשך יותר מ-24 שעות ולכלול נאומים והסתייגויות רבות מצד חברי האופוזיציה. אם הכול ילך כשורה עבור הקואליציה, החוק יעבור עד אמצע יום שני.

אומנם ועדת החוקה אישרה את הנוסח הסופי, אך עדיין ניתן באמצעות הסתייגויות לבצע שינויים בנוסח החוק המוצע גם במהלך הקריאה השנייה והשלישית.