נתניהו: "נעשים מאמצים להגיע להסכמה"; הפגנות ברחבי הארץ

ראש הממשלה נתניהו התייחס הערב לחקיקה לצמצום עילת הסבירות ולגל המחאה בעקבות כך, ואמר כי "מי שדרשו בעבר להעניש על סרבנות, הם כיום המסיתים הראשיים לסרבנות גורפת" • אם לא יחל שינוי, ביום ראשון צמצום עילת הסבירות יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת • הערב מתקיימות הפגנות במוקדים רבים ברחבי הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בנאומו כי "גם ברגעים אלו נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות. כולי תקווה שיגיעו להצלחה. דלת הקואלציה תישאר פתוחה תמיד. גם בימים הסוערים האלו אני זוכר דבר אחד - אנחנו עם אחד עם גורל אחד, אין לנו ארץ אחרת - אחים אנחנו". 

נאומו של נתניהו התקיים על רקע התגברות המחאה סביב קידום החקיקה ללא הידברות והסכמה. ביום שלישי האחרון התקיים "יום התנגדות הלאומי", שכלל הפגנות המוניות ברחבי הארץ. הערב מתקיים "ליל ההתנגדות", גם בו ישנם מוקדים רבים של הפגנות. במקביל, הערב הוקם אוהל מחאה בהובלת פורום העסקים, שכולל למעלה מ-100 מבכירי המשק וקורא להפסקת החקיקה. בהצהרה שנשאו הערב ישי דוידי וליאורה עופר הם קראו בשם הפורום ל"עצור את החקיקה החד צדדית".

בנאומו ציטט ראש הממשלה אמירות של יאיר לפיד, גדעון סער ונשיא העליון לשעבר אהרן ברק, שמהם עולה כי הם תמכו בעבר בצמצום עילת הסבירות. בנוסף, נתניהו קרא לחברי האופוזיציה להביע התנגדות לסרבנות, והבהיר כי "סרבנות מצד אחד מובילה בהכרח לסרבנות בצד שני". לדבריו, "למרבה הצער, מי שדרשו בעבר להעניש על סרבנות, הם כיום המסיתים הראשיים לסרבנות גורפת. הם מודעים למשמעות הקשה של סרבנות ולמרות זאת ממשיכים בתנהלותם המופקרת".

בנאומו טען נתניהו כי "במשך שלושה חודשים הקואליציה הציעה הצעה אחר הצעה לאופוזיציה, אבל היד נותרה באוויר. ייתכן שזה קרה בגלל החשש מהגורמים הקיצוניים שרוצים לזרוע תוהו ובוהו ורוצים רק בהפלת הממשלה". 

ממפלגת "המחנה הממלכתי", בראשה עומד ח"כ בני גנץ, נמסר: "בעת של אתגרים ביטחוניים אדירים, ערב תשעה באב - נתניהו מדבר על הצורך לאחד את העם, ובפועל מדרדר אותנו לשבר היסטורי חסר תקדים על סף מלחמת אחים".

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ביום ראשון הקרוב יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית הנוסח הסופי לצמצום עילת הסבירות שאישרה אמש ועדת החוקה של הכנסת. אם החוק אכן יאושר במתכונת הנוכחית, שופטי בית המשפט לא יוכלו להביע ביקורת שיפוטית בעזרת עילת הסבירות נגד החלטות הממשלה, השרים וראש הממשלה. מדובר בין היתר על החלטות כגון מינויים או אי הפעלת סמכות.