ישי דוידי וליאורה עופר: "אומרים לממשלת ישראל - עצרו את החקיקה"

פורום העסקים התכנס מול הכנסת בירושלים במחאה על החקיקה המשפטית • ישי דוידי וליאורה עופר מסרו הצהרה מטעם הפורום וקראו לחזרה להידברות ולעצירת החקיקה • דוידי: "הנזק הכלכלי מתהליך החקיקה החד-צדדי הוא עצום"

האוהל של פורום העסקים בירושלים הערב / צילום: עידן ארץ
האוהל של פורום העסקים בירושלים הערב / צילום: עידן ארץ

"פורום העסקים" התכנס בין הכנסת לסינמה סיטי בירושלים. כמות הנוכחים הייתה נמוכה יחסית, אך אופי הנוכחים היה יוצא דופן: קמעונאים, בנקאים, אנשי פיננסים וביטוח, יצרני מזון ואנשי תיירות לבשו כולם חולצות אחידות עם הסיסמה "עוצרים. מדברים.", ולוגו אדום-ירוק של פורום העסקים. איך זה קרה? איציק אברכהן, יו"ר שופרסל, הסביר לגלובס כי העניין הוא בכלל לא החקיקה: "אתה רואה את הסיסמה על השלטים? זה העניין". וכנראה זה באמת מה שקשה לאנשי העסקים - חוסר היציבות של המשבר הפוליטי משפיע באופן ישיר על העסקים.

באוהל עם הראל ויזל וליאורה עופר: מה מתכננים אנשי העסקים הבכירים בנוגע לחקיקה, ולמה לא כולם מרוצים?

האווירה במקום הייתה רגועה, מלבד חמישה תומכי רפורמה שהגיע להפגנת-נגד עם זמבורה. אך למעט זאת, ניתן כמעט להתבלבל ולחשוב שמדובר בכנס עסקים.

בשעה 19:00 קיים הפורום הצהרה לתקשורת. ישי דוידי, יו"ר ומייסד קרן פימי, היה הראשון לדבריו, ואחריו עלתה ליאורה עופר, בעלת השליטה ויו"ר החברות עופר השקעות ומליסרון. 

"זו שעה קשה מאוד למדינת ישראל", אמר דוידי. "הפורום העסקי המורכב מאנשי המשק, מנסה בכל דרך חוקית אפשרית לעצור את החקיקה החד-צדדית, להביא להידברות. החקיקה החד-צדדית תביא לנזק עצום למדינה ולהשלכות ביטחוניות דרמטיות - ולקרע בלתי הפיך בעם. מכאן אנחנו אומרים לממשלת ישראל - עצרו את החקיקה".

דוידי הוסיף כי "לחברים בפורום ידע עסקי, ניהולי וכלכלי רחב שמייצג את כל הסקטורים במשק ורוב הכלכלה הישראלית. הנזק הכלכלי מתהליך החקיקה החד-צדדי הוא עצום. ככל שהתהליך יימשך, הנזק לכלכלה יהיה משמעותי ויהיה ארוך ומורכב יותר לתקן אותו. חברות בינלאומיות ואנשי עסקים זרים בוחנים לאן מובילה ממשלת ישראל את תהליך החקיקה הדורסני. כדי לחזור לפעילות הכלכלית הענפה מהעבר של שיתוף-פעולה אסטרטגי, פתיחת מרכזי פיתוח, הקמת מפעלים והקמת חברות נדרש לרכוש את האמון ויצירת ההבנה שישראל נשארת דמוקרטיה אמיתית, ואין תהליך שיפגע באיזונים ובלמים ובהפרדת הרשויות, שהם הבסיס לדמוקרטיה".

עוד אמר דוידי כי "חלק מההתרחשויות הם בזרמים תת-קרקעיים שליליים, וההשלכות של ההתפרצות שלהם יגרום נזק רב. חברי הפורום העסקי המעסיקים מאות אלפי עובדים בישראל - חשים דאג העמוקה ורצון לשמר את כלכלת ישראל חזקה יציבה, חדשנית וצומחת. אנחנו אומרים: עצרו. חברי הפורום העסקי מגיעים מכל הקשת הפוליטית. אנחנו רואים את הקרע ההולך ומתחזק בעם. בוודאי ערב תשעה באב, חייבים למצוא את הדרך לעצירת התהליך ההרסני הזה. הפתרון ידוע: עצירה מיידית, הידברות והסכמה רחבה. כפי שאמר זאב ז'בוטינסקי, את הדמוקרטיה יש לבקש בתורת הפשרה וההסכם".

"אחדות וערבות הדדית הם החוסן הלאומי שלנו"

אחרי דוידי, עלתה עופר. "זה ערב כואב. אני מתרגשת להיות כאן. הגענו לרגע האמת", אמרה עופר. "לא האמנתי שיהיה רגע שבו אעמוד מול כנסת ישראל ובית המשפט העליון באוהל מחאה, אבל אין ברירה. חייבים לעצור את ההידרדרות. אני מגיעה ממשפחה שכולה. דודי הטייס נהרג במלחמת יום כיפור. אחיו נרצח בבקעת הירדן בידי מחבלים. כל משפחתי וילדי שירתו בצבא. אנחנו אוהבים את מדינת ישראל. הגענו לכאן היום כל חברי וחברות הפורום העסקי כדי לקרוא למנהיגי המדינה לעצור את ההידרדרות שמובילה אותנו למלחמת אחים. לקרוא למנהיגי המדינה למנוע את הקרע בעם".

עופר הוסיפה כי "הקרע העמוק והמדמם הזה מגיע לכל בית, מפרק משפחות וחברויות. מדוע לדרוס כל ערך שהיה מקודש לאחדות העם? אחדות וערבות הדדית הם החוסן הלאומי שלנו. ידענו לחיות שנים בשלום איש עם רעהו למרות הדעות השונות. על דבר אחד לא הייתה מחלוקת: המדינה שלנו היא יהודית ודמוקרטית, וערכיה מושתתים על מגילת העצמאות. אף מערכת אינה מושלמת. אבל שום דבר לא שווה את ריסוק העם. שום דבר לא מצדיק את ההרס בתוך עם ישראל, את הפגיעה בצבא ואת הרס הכלכלה הישראלית. שום דבר לא מצדיק את השנאה וההסתה והשיח האלים שהפך לשגרה במחוזותינו. בימים קשים אלו אנחנו קוראים: עצרו ודברו עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי".

"ובנימה אישית: כאישה שמנהלת ארגון גדול ובשם כל הפורום העסקי שאני מדברת בשמו, אני מבקשת לגנות בחריפות את האמירות הבזויות כלפי שומרי הסף ובעיקר נגד שומרות הסף", אמרה בסיום דבריה. "היועמ"שית, נשיאת בית המשפט העליון ומנהלת רשות החברות המשמלתיות וחברות הכנסת. אסור להקריב נשים ולרמוס עם כדי להשיג מטרות פוליטיות".

הפורום לא הכריז על שביתה

משיחות שקיים גלובס עם המשתתפים במקום נרשמה אכזבה מסוימת מההצהרה ומכך שהפורום עדיין לא נוקט בצעדים פרקטיים, לרבות השבתת המשק. אבי באום, יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בחברת חילן, אמר שלא נאמרה המילה האחרונה.

בשיחה עם גלובס לאחר נאומה, התייחסה עופר לביקורת ואמרה כי "הפורום מורכב ממגוון רחב מאוד של עמדות פוליטיות. ימין, שמאל, הרוב מרכז. בלי ההסתדרות קשה להיכנס לשביתה. זו פגיעה נרחבת בפרנסה של אנשים. אנחנו מאוד זהירים. חוץ מזה, עדיין לא עברה החקיקה. וגם תלוי איזה חקיקה תעבור". בתגובה לשאלת גלובס מה יקרה אם החקיקה תעבור בכנסת בראשון, עופר משכה בכתפיה ואמרה "אז נראה".

ייתכן ובפורום העסקים מצפים ומקווים שמיד לאחר השלמת החקיקה ייכנסו למשא ומתן מחודש, ואם לא - הם ישביתו את המשק.