האם הגיע עידן חדש למדד S&P 500? כל נסיגה קלה נתקלת בקונים להוטים

יומיים של ירידות בסוף השבוע אינם מספיקים כדי לסתום את הגולל על המרוץ לצמרת של השוק האמריקאי: הקונים מוכנים לשלם כמעט כל מחיר על כל סחורה, ואפשר ליהנות כל עוד זה נמשך • אבל חשוב להיזהר משאננות: הטווחים הארוכים עדיין מתוחים

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

בניתוחים האחרונים הערכתי שיש מקום לעליות בטווח הזמן הקצר, וזו הנחת העבודה גם בניתוח הקרוב. יומיים של ירידות, כמי שחווה השוק בימים חמישי ושישי, אינן מספיקות כדי לסתום את הגולל על המרוץ לצמרת של השוק האמריקאי. יתרה מכך, כל תיקון, ירידה, פיק ברכיים ולו גם הקלילים ביותר, נתקלים בעדה היסטרית של קונים שמוכנים לשלם כל מחיר עבור כל סחורה.

אירוע חסר תקדים במשק: כך תעבוד שביתת הענק
היום שאחרי עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל 

עידן חדש הגיע. כל עוד המצב הזה מתקיים מה טוב, ואפשר ליהנות ממנו. יחד עם זאת, השאננות הפוקדת את השווקים אינה במקום לדעתי. הטווחים הארוכים מתוחים, והדבר בא לידי ביטוי במיקום של השוק בשני ממדי הזמן הארוכים מעל לרצועת בולינגר העליונה. זה אינו מקום טוב לעלות ממנו. אבל לא אני אקבע.

מה הופך את פורסייט ל"מניית הזדמנות"

בשבועות האחרונים אני נוטה לכתוב על מניות שאותן אני מכנה "מניות הזדמנות". אלו מניות עם מאפיינים מסוימים; ראשית כל, הן אינן מסוקרות, ולא תמצאו עליהן בדל של מילה. הן מה שנקרא מניות השורה השנייה, או אף השלישית, שמעטים מאוד שמים אליהן לב.

הסיפור של פורסייט מתקיים ברובו בגרף היומי. בממדים הארוכים יותר יהיה קשה לדלות מידע בעל ערך מהתנהגות המניה. הסיפור מתחיל ב-6 ביוני, כאשר המניה רשמה עלייה חדה עם מחזור גבוה ובכך קבעה את המינימום הנדרש למגמת עלייה, היינו שתי נקודות שפל עולות ושתי נקודות שיא עולות.

זה לא סיפור מרעיש, כי בעבר הלא רחוק המניה ניסתה לקבוע את קריטריון המינימום לקיום מגמת עלייה, והצליחה, אך העלילה לא התקדמה לשום מקום. הפעם זה נראה שונה ממספר טעמים.

1. התיקון שהגיע מיד לאחר מכן לווה בדעיכת מחזורי המסחר. כאשר היקפי הפעילות דועכים במסגרת תיקון, המשמעות היא שההיצע למכירה הולך ואוזל. כלומר, אף אחד לא באמת רוצה למכור.

2. גל העליות שהגיע לאחר מכן הזניק את המניה לשיא שלווה במחזור גבוה יותר מזה שנרשם בשיא הקודם. המחירים והמחזורים מאוחדים בכיוון זהה.

3. בימים האחרונים היו שוב תיקון, ושוב דעיכה של מחזורי המסחר.

4. לכל החגיגה הזאת חוברים הממוצעים הנעים ששינו פניהם וכיוונם ב-180 מעלות. כעת, המניה מעל לממוצעים הנעים והן מסודרים לא רק בסדר עולה כי אם משופעים כלפי מעלה. המומנטום חיובי.

שיטת ה"קדימה הסתער" לא מוכיחה את עצמה בהקשר הבורסאי. כדי לעשות זאת נכון יש להמתין לתיקון טכני שהגיע ועומד על סף סיום. איתות הקנייה יינתן בהתקיים עלייה עם נר ירוק, וגידול במחזור המסחר לעומת אלו שנרשמו בתיקון.

ההבדל בין מונחים אמורפיים ובין הגדרות

■ ברשותכם אני רוצה לחזור למונחים בסיסיים בהתנהגות שווקים. מונחים שנעשה בהם שימוש מתוך כוונות טובות, אם כי בטעות. יש הבדל מהותי בין "היפוך מגמה", "תיקון טכני" "שינוי כיוון", ירידה", "עלייה". שלושת המונחים האחרונים הם אמורפיים, ואפשר לצקת לתוכם כל תוכן סובייקטיבי המבטא את רחשי ליבו וכוח סבלו של המשקיע.

השניים הראשונים הם הגדרתיים. "שינוי מגמה" מתקיים רק כאשר ישנו שינוי במבנה המחירים, בסידור של נקודות השיא והשפל. "תיקון טכני" הוא כל תנועה כנגד כיוון המגמה, שלא משנה את מבנה המחירים.

■ בגרף היומי של מדד S&P 500 אפשר לראות מגמת עלייה. שימו לה לנקודות השפל (הקונים) ולנקודות השיא (המוכרים). כל נסיגה גורמת לקונים לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששולם בעבר, וכל מהלך עליות גורם למוכרים לדרוש עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה שדרשו בעבר. הירידה האחרונה אינה משנה את מבנה המחירים, ולכן מוגדרת כתיקון טכני.

■ השאלה המרכזית היא מתי יסתיים התיקון ומה האינדיקציות ליכולתו של השוק האמריקאי להמשיך ולעלות בטווח הקצר. לשתי השאלות הללו ישנן תשובות פשוטות והגדרתיות. סיום התיקון הוא עם שבירת הרצף העולה. כלומר, כשיתקיים מצב שבו מחיר הסגירה של הנר האחרון יהיה גבוה מהמחיר הגבוה של קודמו. נוסף על כך, הנר האחרון חייב להיות ירוק, ובכך להראות על שליטה של הקונים.

■ התשובה לשאלה השנייה נעוצה באופן שבו מתנהלת מגמה. במגמת עלייה תקינה, מספר הנרות ברצף היורד (כלומר בתיקון הטכני) קטן ממספר הנרות ברצף העולה. זהו אחד הפרמטרים החשובים שיש כדי להבין האם פוטנציאל העליות של השוק קיים או נפגם.

האינדיקציות הללו קלות להבנה וליישום, כך שכל אחד, גם ללא ידע בהבנת התנהגויות שוק, יכול לבדוק אותן. שימו לב לכל הרצפים העולים ולכל הרצפים היורדים. מספר הנרות ברצפים העולים גדול ממספר הנרות בתיקונים הטכניים.

■ אם ברצונכם לדעת האם השוק ימשיך לעלות, דעו לכם שמספר הנרות ברצף העולה האחרון עומד על עשרה נרות. בינתיים, מספר הנרות ברצף היורד עומד על שלושה. כל עוד התיקון יסתיים כאשר הוא מונה פחות מעשרה נרות, יהיו סיכוייו של השוק לכבוש את הפסגה האחרונה גבוהים.

השיאים שנשברים מעלה הופכים לנקודות שפל

■ אבל ישנם עוד מרכיבים. אם תעצרו לרגע ותעיפו מבט על נקודות השיא, ומשם תדלגו ימינה, תראו כיצד השיאים שנשברים כלפי מעלה הופכים לשמש כנקודות שפל. אז כאן, המגמה קצרת-הטווח מושלמת. כלומר, רמת ההתנגדות של 4,450 נקודות אמורה עכשיו להחליף תפקיד ולשמש כרמת תמיכה.

■¡ השלמות המגמתית של הטווח הקצר נתקלת בניגוד משמעותי בטווח הארוך בכל המדדים - גם היעדר מגמת עלייה אבל גם העובדה שהצבעתי עליה בניתוחים האחרונים, שלפיה השוק מתוח. כלומר, בממדי הזמן הארוכים הוא חורג משמעותית ברצועת בולינגר העליונה.

כל חריגה מהרצועה העליונה היא בסיס למפנה. הוא יכול להגיע מהר או לקחת מעט זמן. אבל הוא מגיע. וככל שאורך הזמן כך ההיפוך הופך להיות אלים יותר.