שביתה | שאלות ותשובות

אירוע חסר תקדים במשק: כל מה שכדאי לדעת על שביתת הענק

פורום העסקים הודיע באופן חריג ותקדימי על שביתה וולנטרית ללא הסתדרות העובדים הכללית • הפורום כולל 150 חברות שאליהן יצטרפו עשרות חברות הייטק • להלן כל הפרטים הידועים בשלב זה

ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר
ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר

מי שובת היום?

פורום העסקים כולל 150 חברות במשק לרבות קמעונאים מובילים, בנקים, משרדי עורכי דין, חברות עסקיות בתחומים שונים ועוד. בין החברים בפורום נמצאים ליאורה עופר, הראל ויזל, דנה עזריאלי ועוד. לרשימת החברים בפורום מצורפת כאן

מי ישלם לעובדים על השביתה, ומה יעלה בגורל העסקים בקניונים? 
היום שאחרי עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל | המשרוקית של גלובס

בנקים ובתי השקעות

בפורום חברים גם מנכ"לי הבנקים שאף נאמו באופן חריג בסוף השבוע האחרון, אולם הבנקים לא שובתים היום. יחד עם זאת, בפועלים, לאומי ודיסקונט מאפשרים לעובדים לצאת להפגין אך על חשבון ימי החופשה של העובד או שיאפשרו להשלים שעות ביום אחר. 

מבנק הפועלים נמסר כי "בכדי להבטיח המשכיות עסקית ומניעת פגיעה בלקוחותינו, היעדרות זו תתקיים בכפוף לאישור המנהל/ת הישיר/ה. לעובדים תתאפשר השלמת העדרות בתיאום עם מנהל ישיר ובכל מקרה שכר העובד לא ייפגע". גם בנק לאומי לא שובת אך מאפשר לעובדים לצאת להפגין על חשבון ימי חופש, בכפוף לאישור המנהל הישיר "כדי למנוע פגיעה בלקוחות והשבתת פעילות שהבנק מחויב בה על פי חוק מתוקף הגדרתו כעסק חיוני". בלאומי יאפשרו לעובדים גם להשלים שעות ביום אחר.

בבנק אומרים כי "העובד יוכל להשלים את שעות ההיעדרות ביום אחר או לרשום יום חופשה, ובכל מקרה שכרו לא ייפגע". גם בדיסקונט ההחלטה דומה, והשתתפות העובדים במחאה תהיה על חשבון מכסת ימי החופשה. 

לעובדי בנק מזרחי טפחות נמסרה הבוקר ההודעה הבאה: "כמי שעובדים בארגון האמון על מתן שירות רציף לציבור, אנחנו מחויבים בהפעלה סדירה ותקינה של הבנק, ובהענקת שירות מיטבי ללקוחותינו. בה-בעת, אנו ערים להתגברות של הקריאות והצעדים הננקטים על ידי גופים עסקיים ואנשים פרטיים כאחד, שמבקשים להביא להסכמות, עוד לפני ההצבעות בכנסת.

"עובדים המעוניינים להשתתף היום באחת הפעילויות הללו, יוכלו לעשות זאת, תוך תיאום מוקדם עם מנהלם הישיר. זאת, על מנת להבטיח שגם בהיעדרם יוכל הבנק לעמוד במחויבותו ללקוחותיו. לעובדים אלה תתאפשר השלמה של ההיעדרות עד לסוף שנה זו".

גם בית ההשקעות מיטב הצטרף לשביתה: "אנחנו עובדים במתכונת מצומצמת שמאפשרת עמידה ברגולציה ומזעור הפגיעה בלקוחותינו. עובדים משתתפים בפעילות המחאה לפי צו מצפונם".

עדו קוק, יו"ר IBI בית השקעות, הודיע כי יאפשר לעובדים להפגין ללא ניכוי ימי חופש. איי.ביי.איי אמרו לגלובס כי לא ינוכו ימי חופש לעובדים. "אנחנו מעודדים לצאת ולהפגין ואף הקצנו אוטובוס שיעלה לירושלים".

לידר שוקי הון הודיעה כי "מצטרפת לשובתים. בשל כך משרדנו יהיו סגורים היום.
לידר תישא בעלויות של יום ההשבתה".

מרכזי קניות

ביג הודיעו כי מרכזי הקניות ישבתו היום והחנויות לא ייפתחו. בעזריאלי ציינו כי יושבתו מרכזי המסחר והמשרדים בכל רחבי הארץ (למעט שירותים חיוניים).

הבוקר לא נפתחו מרכזי ביג, קניוני עזריאלי וקניוני עופר. מרכזי צים ומתחמי G פתוחים, אולם אפשרו לבעלי עסקים שמעוניינים לקחת חלק בשביתה לא לפתוח את עסקיהם. מביג נמסר כי אין בכוונתם לגבות שכר דירה היום מבעלי החנויות. בצים מרכזי קניות ציינו כי בעל חנות שלא יפתח, לא ייגבה ממנו שכר דירה.

רשתות המזון שופרסל, רמי לוי וויקטורי הודיעו כי סניפיהן עובדים היום כרגיל. עם זאת, בחלק ממתחמי ביג ננעלו שערי הכניסה, מה שמנע גישת לקוחות לחניונים.

בהמשך היום הודיעו בקבוצת ביג כי "לאחר שמרכזי ביג היו סגורים היום לחלוטין מהבוקר כחלק ממחאת העסקים. החל מהשעה 14:00 תתאפשר כניסה אך ורק לחנויות פארם וסופרמרקטים כעסקים חיוניים".

מרכזי ביג סגורים, הבוקר / צילום: ביג
 מרכזי ביג סגורים, הבוקר / צילום: ביג

גם הרשתות פקטורי 54 וחנויות קבוצת פוקס, ריטיילורס וטרמינל איקס השביתו את פעילותן. מקבוצת פוקס ומפקטורי 54 נמסר כי שכר על היום ישולם לעובדים. גם מהאתר של רשתות האופנה ועיצוב הבית הנמנות על הקבוצה של הראל ויזל, לא ניתן לבצע הזמנות. "לקוחות יקרים, האתר נסגר לאור המחאה והשביתה במשק", נכתב באתר פוקס הום. באתר טרמינל איקס נכתב "טרמינל איקס עוצרת היום את ההזמנות באתר, כחלק מקריאה רחבה במשק לשבת ולדבר למען אחדות העם".

קניוני ג'י ברחבי הארץ הודיעו על השבתה היום, אך לא כופים על בעלי החנויות ללסגור אך השירותים במרחב הציבורי לא פועלים. במרכז G בראשון נרשמת הבוקר תנועה ערה. חלק קטן מהחנויות סגורות, ביניהן חנויות קבוצת פוקס (פוקס, פוט לוקר, פליינג טייגר, רובי ריי וללין), לגו, סקארה, הודיס ודיסני הום. רוב החנויות פתוחות כרגיל, כמו סטימצקי, אורבניקה, קסטרו, טויז אר אס, א.ל.מ, שקם אלקטריק ונוספות.

עסקים מזון שובתים היום במתחם G בראשון / צילום: שירה ספיר
 עסקים מזון שובתים היום במתחם G בראשון / צילום: שירה ספיר

גם רשת המזון המהיר מקדונלדס סגרו את הסניפים למעט הסניף בנמל התעופה בן גוריון.

רשתות המזון שופרסל, רמי לוי וויקטורי הודיעו כי סניפיהן עובדים היום כרגיל. גם דיזינגוף סנטר פועל כרגיל. 

חברות ההייטק 

כמי שמובילים את המאבק מראשיתו, למעלה מ-200 חברות הייטק וקרנות הון סיכון הודיעו כי עובדיהם יצאו להפגין. בפלייטיקה הבהירו כי לא ינוכו ימי חופש אך משרדי החברה יפעלו כרגיל. עשרות חברות הייטק וקרנות הון סיכון הודיעו כי ישביתו את פעילותן ויאפשר לעובדים להשתתף בפעילויות המחאה.

חברות נוספות

חברת אמות השקעות הודיעה כי כל מרכזי המסחר של החברה (למעט שירותים חיוניים) וכן אתרי הבנייה שלה יושבתו היום. בין החברות ששובתות נמצאות גם מלונות ישרוטל, פתאל ומלונות דן. חברות הבנייה תדהר, אשטרום וגינדי. בתחום הפיננסים, ישראכרט, הראל, כאל, הפניקס, ביטוח ישיר ו-IBI. משרדי עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, ש. הורוביץ, גורניצקי ושות', מיתר, נשיץ ברנדס אמיר, שיבולת ומשרד פירון. גם פירמות הייעוץ BDO, EY, pwc ו-kpmg לא יפעלו. כמו כן, הודיע פורום חברות ההייטק על הצטרפות לשביתה של עשרות חברות נוספות.

האם מדובר בשביתה כללית של המשק?

בשלב זה לא. לא מדובר בשביתה שיזמה ההסתדרות הכללית אלא בשביתה וולנטרית של בעלי עסקים. יו"ר ההסתדרות התבקש כמה פעמים על ידי בעלי העסקים להשבית את המשק אך עד כה סירב לכך בטענה שהסבירות היא איננה עילה מספקת. ביממה האחרונה שינו בהסתדרות את הטון, ניסו להציע מתווה פשרה, איימו בצעדים וקיימו שורה של פגישות שהוגדרו פגישות "חירום", אך לא הודיעו באופן רשמי על שביתה.

יש לציין כי ההסתדרות רשאית להשבית את המשק רק לאחר הכרזה על סכסוך עבודה ותקופת המתנה לאחריה, אלא שקיים גם מסלול של "השבתה פוליטית" שבו גם נקטה ההסתדרות במרץ האחרון. בית המשפט העליון קבע בעבר כי שביתה כזו צריכה להיות קצרה ומוגבלת בזמן.

האם מדובר באירוע חריג ומה המשמעות לגבי שדה התעופה ועובדי המגזר הציבורי?

שביתה מאורגנת כזו של בעלי עסקים רבים ללא מעטפת של ההסתדרות היא אירוע חריג מאוד. בחודש מרץ האחרון התקיימה שביתה דומה אך אז בברכת הדרך של ההסתדרות. מכיוון וההסתדרות לא הצטרפה לשביתה שדה התעופה צפוי לפעול כרגיל וכך גם כל משרדי הממשלה.

האם לממשלה יש אפשרות למנוע את השביתה?

אם היה מדובר בשביתה רשמית של ההסתדרות ניתן היה לנסות ולהוציא צוי מניעה נגדה. צעד ששר האוצר אף איים לנקוט בו. יחד עם זאת, כל עוד מדובר בשביתה וולנטרית של בעלי עסקים הסיכוי לעצור אותה באמצעים משפטיים קלוש.

כיצד תשפיע השביתה על עובדים ושוכרים?

עסקים רבים לא יעבדו היום. קניונים יוותרו סגורים, בנייני משרדים כנ"ל. חברת עזריאלי הודיעה למשל כי תשבית את כל הקניונים והמשרדים למעט שירותים חיוניים. יש לשים לב כי לא מדובר בשביתה שהוכרזה על ידי ארגון עובדים יציג במסגרת סכסוך קיבוצי לכן עובדים שישבתו לא יהיו זכאים להגנות להם זכאים עובדים במהלך שביתה "קלאסית". כל חברה תידרש לקיים התחשבנות מול שוכרים שונים שלה ומול עובדי החברה.