הסופר המוכר התגייס למאבק, וג'ונסון & ג'ונסון שחררה פטנט לתרופה

ג'ון גרין, משפיען ידוע ברשתות החברתיות, זעם כאשר שמע כי ג'ונסון מתכוונת להאריך את הפטנט שלה על תרופה שהיא משווקת לטיפול בשחפת • הוא זעק בערוץ היוטיוב שלו כי ג'ונסון פועלת נגד האחריות התאגידית שלה, וכי המהלך ימנע מ-6 מיליון חולי שחפת ברחבי העולם לקנות את המוצר

הסופר ג'ון גרין / צילום: Associated Press, Richard Drew
הסופר ג'ון גרין / צילום: Associated Press, Richard Drew

"אני מכיל את זעמי בקושי - מכתב פתוח להנהלת ג'ונסון אנד ג'ונסון", זו הייתה הכותרת של הסרטון שפרסם הסופר ג'ון גרין ברשתות החברתיות לפני כשבועיים. גרין כתב את רב המכר "אשמת הכוכבים", שגם הופק לסרט קולנוע, לצד ספרים נוספים, והוא גם משפיען ידוע ברשתות החברתיות. אבל מה יש לו לזעום נגד חברת תרופות?

בכירים באוצר: לא התקיים במשרד אף דיון משמעותי אחד בעקבות הדוח החריג של מודי'ס
הפחתת ענק של שיכון ובינוי בשדה דב חושפת את השבר בשוק הדיור להשכרה 

ובכן, ג'ון גרין ואחיו האנק, הם גם פטרונים מובילים של עמותת "שותפים לבריאות" (Partners in Health) אשר פועלת לשיפור הרפואה במדינות תת־מפותחות. האחים ומשפחותיהם מקדמים את העמותה ברשתות ומובילים אירועי התרמה עבורה. היקף התרומות האישיות שלהם לעמותה מגיע למיליוני דולרים והם היו שותפים לגיוס של מיליוני דולרים נוספים לעמותה.

האחים גרין זעמו כאשר שמעו כי ג'ונסון מתכוונת להאריך את הפטנט שלה על תרופה שהיא משווקת לטיפול בשחפת. הפטנט העיקרי על הרכב התרופה פג, אך החברה הייתה יכולה לקבל הארכה נוספת על ידי הגנה על תתי־טכנולוגיות הדרושות להכנת הפורמולציה של התרופה, כלומר השילוב של החומר הפעיל עם החומרים הלא פעילים. עמותות נוספות ביקשו מג'ונסון להסתפק בהכנסות שקיבלה לאורך תקופת הפטנט הרשמית, ולא לשחק הפעם את "משחק ההארכה" המקובל.

גרין זעק בערוץ היוטיוב שלו כי ג'ונסון פועלת נגד האחריות התאגידית שלה. הוא ציין כי 6 מיליון חולי שחפת ברחבי העולם לא יוכלו לקנות את המוצר אם הפטנט לא יסתיים. במשך כשבוע, האחים גרין לא הפסיקו להפציר בג'ונסון להסביר כיצד היא עומדת להגדיל את הגישה של מטופלים לתרופה. "אני מוכן לייעץ להם בחינם מה עליהם להצהיר", אמר. "הם צריכים להציע תוכנית נגישות ללא הגבלת זמן, להבטיח שלעולם לא יגבילו את כמות המוצר, ולא את רשימת המדינות שהיא רלוונטית לגביהן".

ג'ונסון לא נשארה חייבת והודיעה כי היא עומדת לחתום על שיתוף פעולה עם ארגון Global Drug Facility כדי ליצור גרסאות מוזלות לתרופה, ואך הצהירה כי התכוונה לעשות זאת עוד לפני שהקמפיין נגדה התחיל. ההודעה הזו הובילה לדיון בין האחים גרין לבין החברה, כשבסופו של דבר הסכימה ג'ונסון לחתום על הסכם רחב עם GDF.

ג'ון גרין חגג את ההצלחה בערוץ שלו אבל הצהיר: "אנחנו מסתכלים עליכם, J&J, ואנחנו נמשיך להסתכל".

העדיפה לשמור על המותג

התרופה אושרה על ידי ה־FDA ב־2012, כך שלג'ונסון היו 11 שנות בלעדיות. לא קל להרוויח מתרופה שרוב מכירותיה במדינות תת־מפותחות, וג'ונסון הסבירה שבלי רווח, לרוב החברות לא יהיה תמריץ להשקיע בפיתוח התרופות הללו, וכך במקום שיהיו נגישות רק בעתיד הרחוק או רק למי שידו משגת, הן לא יהיו נגישות בכלל.

אולם, על רקע דעת הקהל הציבורית ובעיקר האמריקאית לגבי מחירי תרופות ורווחי חברות התרופות, ועל רקע כמה תביעות מתוקשרות נגד החברה בזמן האחרון, למשל תביעה לגבי הימצאות אסבסט בטלק לתינוקות של החברה בעבר, היא העדיפה בסופו של דבר לסגת.

כעת, הרישיון שנתנה ג'ונסון ל־GDF מאפשר לה לייצר את הגרסה הגנרית של המוצר למדינות מתפתחות ותת מפותחות. מבחינה רשמית, הפטנט עדיין יהיה תקף, כך שלא כל מתחרה גנרי יוכל להיכנס לשוק, אבל מבחינת נגישות, לא אמורה להיות לכך משמעות. זהו הסכם חריג יחסית בשוק, אך עשוי להיות סנונית ראשונה להסכמים דומים בהמשך.