פרשת ההונאה בחברת וסטו: מסמכי הבנק הסיני שזויפו

חברת הביטוח האמריקאית קליר בלו לא תאפשר לגייס ערבויות לתוכניות הביטוח שלה באמצעות וסטו • פלטפורמת ההשקעות הישראלית נמצאת בשבוע האחרון במוקד של בדיקה להונאה לכאורה שהתבצעה על גבי המערכת שלה

משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג
משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג

חברת הביטוח האמריקאית קליר בלו (Clear Blue) הודיעה כי לא תאפשר יותר לגייס ערבויות לתוכניות הביטוח שלה באמצעות פלטפורמת ההשקעות של החברה הישראלית וסטו (Vesttoo) שנמצאת בשבוע האחרון במוקד של בדיקה להונאה לכאורה שהתבצעה על גבי המערכת שלה.

קליר בלו, שמחזיקה בארבע חברות ביטוח, הודיעה במקביל כי היא איננה צופה נזק ממשי כתוצאה מהפרשה. רק לפני כשנה, הודיעו שתי החברות על שותפות ביניהן, לפיה חברות הביטוח העובדות עם קליר בלו יגייסו כמיליארד דולר בבטוחות במטרה להגדיל את הנזילות שלהן בשוק הביטוח - שבו הרגולציה הקפדנית איננה מאפשרת למבטחים יכולת מינוף כפי שמתאפשר לבנקים. בצורה זו הפכה חברת הביטוח מצפון קרוליינה ללקוחה הגדולה ביותר של וסטו.  

סוכנות הדירוג מודי'ס תפרסם הערב דוח חריג על כלכלת ישראל
צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל

קליר בלו היא חברת "פרונטמן", כלומר חברת גג המאפשרת לחברות ביטוח אחרות, בדרך כלל קטנות, שקיבלו את רישיון הביטוח בעל מרווח המינוף הצר ביותר (MGA) לגייס הון. מכיוון שכך, החברה נזקקת לדירוג מחמיר והודעת הפסקת העבודה עם וסטו הישראלית נעשתה ככל הנראה על מנת לשמור על הדירוג שלה. בינתיים, נודע לגלובס כי נעשים מאמצים קדחתיים על מנת להחליף את תעודות הבטוחה שקיבלו חברות הביטוח של קליר בלו בכספי מזומן מגורמים אחרים בשוק ההון.  

מסמכי הבנק שזויפו

עוד נודע כי כמה חברות ביטוח אחרות כגון ביזלי, אובסידיאן וצ'אוסר הודיעו על בחינת החשיפה שלהן להונאות שהתגלו על גבי הפלטפורמה. בתוך כך, חשפה קליר בלו את זהות הלקוח הבנקאי שמסמכיו זויפו: צ'יינה קונסטרקשן בנק (China Construction Bank) - אחד מהארבעת הבנקים הגדולים בסין. לפי ההערכה, במהלך הבדיקה עלה כי משקיע מוסדי מהונג קונג זייף מסמכי בטוחות של הבנק הסיני - אך בחברה שואבים עידוד מכך שהזיוף נעשה בגבולות של מוסד בנקאי, דבר שיבטיח לשיטתם שיפוי להפסדים אפשריים.  

בינתיים, נודע גם על צדדים נוספים המעורבים בבדיקת ההונאה ובראשם חברת החקירות הפיננסיות קרול (Kroll), פירמת עורכי הדין מיתר ופירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שהיא גם הפירמה המבקרת של החברה.  

וסטו פיתחה מעין שוק דיגיטלי המתווך בין חברות ביטוח הזקוקות לנזילות, ובין בנקים, קרנות פנסיה ובתי השקעות המחפשים אפיקי השקעה בעולם הביטוח. חברות הביטוח נדרשות להציג ערבויות בסכומים הדומים לפרמיות שהם מוכרים כחלק מהרגולציה הקשוחה בפניה הם עומדים - וסטו הישראלית הציעה למשקיעים מוסדיים לאתר על גבי הפלטפורמה שלה חברות ביטוח ומבטחי משנה על מנת להעניק להן ערבויות. במקביל, סיפקה וסטו את התמחור לאותן בטוחות. על פי החשד, מסמכי הבנק הסיני התגלו כמזויפים ולאחר שלא כובדו החל החשד להתעורר.  

בעקבות התגלית, עזב את החברה חלק ניכר מההנהלה הבכירה בארה"ב, אם כי המצב בישראל בקרב ההנהלה והעובדים נותר יציב. מאה עובדי החברה מצפים ללמוד על תוצאות החקירה ולהבין כיצד תיראה החברה לאחר החקירה. בהנהלה מנסים בינתיים לאתר חלופות נזילות לתעודות הבטוחות, אתגר לא פשוט שעשוי להכריע את גורלה של וסטו.