סוכנות הדירוג מודי'ס תפרסם הערב דוח חריג על כלכלת ישראל

מודי'ס הייתה הראשונה להוריד את תחזית הדירוג של ישראל באפריל האחרון • העדכון הצפוי הבא היה אמור להתפרסם רק באוקטובר • לאחר ההודעה על העדכון החריג העמיקו הירידות בבורסה הישראלית

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס צפויה לפרסם הלילה הודעה חריגה על דירוג האשראי של ישראל - כך נודע לגלובס. הסוכנות הורידה באפריל השנה את אופק הדירוג של ישראל מחיובי ליציב, בעקבות האיום שבחקיקת חוקי המהפכה המשפטית.

סיטי בהתייחסות מיוחדת לישראל: "המצב נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר"
צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל

העדכון הצפוי הבא המתוכנן לפי לוח השנה הקבוע שלה היה אמור להתפרסם באוקטובר, אולם ככל הנראה בשל חקיקת החוק לביטול עילת הסבירות אתמול (ב') על ידי הכנסת, היא תפרסם הודעה מיוחדת כבר הלילה, ככל הנראה אחרי השעה 23:30 (שעון ישראל).

לאחר ההודעה על העדכון החריג העמיקו הירידות בבורסה בתל אביב, והדולר התחזק עוד יותר לעומת השקל.

אם הסוכנות תבחר להוריד הערב את אופק דירוג האשראי של ישראל מיציב לשלילי, הרי שהדבר יתפס כאיתות לכך שהיא תשקול להוריד בעתיד הקרוב את הדירוג עצמו.

ייתכן גם שהסוכנות תבחר לשוב ולהזהיר מראש מפני ההשלכות של התקדמות נוספת בחקיקת חוקי המהפכה המשפטית על אופק ודירוג האשראי של ישראל.

המוסדות בישראל נחשבו ל"גורם תומך" לדירוג אשראי

האנליסטים ממודי'ס הפגינו בעבר בקיאות רבה בניתוח המצב הפוליטי והכלכלי הקשור בחוקי המהפכה המשפטית, ואף היו הראשונים להזהיר, עוד אחרי תוצאות הבחירות בנובמבר, מהשלכות יישום תוכנית החלשת מערכת המשפט שהיה במצע מפלגת "הציונות הדתית". הסוכנות אמרה כי לאימוץ החוקים יהיו "השלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל".

עד כה, כתבו האנליסטים בעדכון שפורסם במרץ, המוסדות בישראל נחשבו ל"גורם תומך" לדירוג אשראי חיובי בעבור המדינה. הם מקבלים ציון של a1 לפי מתודולוגיית החישוב של הסוכנות, בדומה לבריטניה ויותר מכמה מדינות באיחוד האירופי, ביניהן איטליה ופולין. הדבר נובע מציונים גבוהים הניתנים לחברה האזרחית בישראל, למערכת המשפטית בארץ ולאיכות המוסדות. "אם הרפורמות המשפטיות יישומו במלואן, יהיה לחץ להוריד את הציונים הללו", נכתב.

הסוכנות רמזה כבר במרץ כי תשקול לשנות את אופק הדירוג (Outlook) אם הרפורמה תעבור. אופק הדירוג הוכרז כ"חיובי" באפריל 2022, בין היתר על רקע ההיחלצות המרשימה של ישראל ממשבר הקורונה והמשמעת התקציבית, כותבים האנליסטים, "אך אלה עשויים להיות בלתי מספיקים כדי לקזז את החלשת המוסדות אם התוכן והדרך שבה הרפורמות המשפטיות יועברו יצביעו על החלשה שכזו". חודש לאחר מכן היא הורידה את הדירוג.

בהודעתה באפריל כתבה הסוכנות, כי "המחאות ההמוניות הביאו לעצירת החקיקה ולניסיונות ההידברות אולם האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת-היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק של מוסדותיה".

הודעה משותפת לראש הממשלה ושר האוצר בתגובה להודעה המיוחדת של סוכנות הדירוג מודיס: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד. התעשיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה"ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל, אנבידיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת. כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".