אושר החוק לביטול עילת הסבירות; הפגנות, חסימות כבישים ועימותים עם המשטרה ברחבי הארץ

החוק לביטול עילת הסבירות עבר בכנסת ברוב של 64 קולות • יו"ר ההסתדרות הודיע כי לאחר שהקואליציה לא הגיעה לפשרה, הוא יפעל להכרזת סכסוך עבודה • מחר צפויה שביתה במערכת הבריאות • המשטרה עצרה חשוד בדריסת מפגינים בכביש 531

מפגינים חוסמים את כביש איילון צפון, הערב / צילום: אמנון חורש
מפגינים חוסמים את כביש איילון צפון, הערב / צילום: אמנון חורש

22:52 | 7 אנשים עוכבו לאחר קטטה שהתפתחה בהפגנה בדרום


מדוברות המשטר נמסר הערב (ב'): "במסגרת מחאה שהתקיימה לפני זמן קצר בכניסה לקיבוץ חצרים, במהלכה מוחים חסמו את הכניסה, התפתחה קטטה בין המוחים לתושבי הקיבוץ, במהלכה קצין הביטחון של הקיבוץ השתמש בנשקו וירה באוויר.

"כוחות משטרת מרחב הנגב הוקפצו למקום, פעלו להשלטת הסדר ועיכבו 7 חשודים לחקירה".

22:40 | 1,200 משרתי מילואים הודיעו על הפסקת ההתנדבות

1250 יוצאי המבצעים המיוחדים, קצינים ולוחמים במיל', ואנשי הסייבר ההתקפי, מסרו בתגובה להזמנתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ל"הסכמות עד נובמבר": "מאז העברת החוק הבוקר הצטרפו לשורותינו כ-250 אנשי מיל' פעילים במ"מ, בגילאים צעירים, שהודיעו על הפסקת התנדבות מיידית למערך. כעת אנחנו כ-1,200 איש. המספרים גדלים מדקה לדקה. שום פשרה ושום הידברות לא יהיו עם מחריב ישראל".

21:55 |הודעת המשטרה: "המפגינים מיידים בקבוקים לעבר שוטרים"

מפגינים בתל אביב חסמו את איילון צפון מתחת לגשר השלום.

בעדכון המשטרה על הפרות סדר בתל אביב נכתב כי "המפגינים מיידים בקבוקים מלאים בחול ובקבוקי זכוכית לעבר השוטרים. שוטר נפגע בראש".

הפגנה הערב בדרך השלום, תל אביב / צילום: נבו טרבלסי
 הפגנה הערב בדרך השלום, תל אביב / צילום: נבו טרבלסי

21:40 | הנפגעים מהדריסה מטופלים במיון המרכז הרפואי מאיר

מהמרכז הרפואי מאיר נמסר כי "אישה בשנות ה-40 לחייה הובהלה למרכז הרפואי עם כווייה ופגיעה בגפיים התחתונות כתוצאה מדריסה בהפגנה, ומטופלת כעת במיון. כמו כן, אמא ובן פונו גם הם מהפגנה, והם מטופלים כעת בחדרי המיון. עדכון על מצבם יימסר בהמשך".

21:30 | פרטי השביתה במערכת הבריאות

ההסתדרות הרפואית הוציאה הערב הודעה המפרטת את הגורמים השובתים מחר (ג') ואת אלה שהוחרגו מהשביתה: 

מחר יופעלו בתי החולים במתכונת שבת וחג. המיונים בבתי החולים מוחרגים מהשביתה ויפעלו במתכונת רגילה, גם בתי החולים בירושלים יעבדו כרגיל.

פעילות הרגילה תתקיים בשירותי דיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי לידה ופגיות, טיפולים וניתוחים אונקולוגיים וטיפולי IVF. 

פרוצדורות וניתוחים יופנו לוועדת החריגים. טיפולים שוטפים במכונים ומחלקות אשפוז יום: יינתנו באישור ועדת חריגים. 

מרפאות חוץ בבתי החולים - שובתות. 

ועדות רפואיות וועדות הביטוח הלאומי - יתקיימו כרגיל.

ועדות להפסקת הריון - יתקיימו כרגיל. 

טיפולים וניתוחים אונקולוגיים - יתקיימו כרגיל.

מרפאות אונקולוגיה - יתקיימו כרגיל. 

אשפוזי יום פסיכיאטרי - יתקיימו כרגיל.

טיפולי ECT - יתקיימו כרגיל.

ועדות פסיכיאטריות מכוח חוק - יתקיימו כרגיל.

טיפולי יום פסיכיאטרי - הרופאים ישבתו.

מרפאות פסיכיאטריות- הרופאים ישבתו. 

לשכות הבריאות ישבתו למעט תורן וכונן בכל מחוז.

רופאים בטיפות החלב - ישבתו.

שביתה כללית בקהילה: במסגרת השביתה תשבותנה מרפאות הקהילה של קופות-החולים, למעט במחוז ירושלים.

בכל מרפאה ראשונית יהיה רופא תורן. בכל מרפאה גדולה (ערים מעל ל-10,000 תושבים) יהיו שני רופאים תורנים.

במסגרת השביתה ישבתו הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי בתי הספר, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים.

מנכ"לים, מנהלי בתי חולים, רופאי צה"ל, משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר - לא נכנסים לגדר השביתה.

תורנים מגיעים לעבודה מהבוקר וממשיכים את התורנות עד למחרת. הרופאים המתגברים יגיעו כרגיל. כוננים מתייצבים בעבודה בשעה 08:00 (07:00 או 07:30 בהתאם למסגרת השעות המחלקתית) ונשארים בבית החולים בהתאם לצורך. יתר הרופאים אינם מתייצבים לעבודה. יובהר כי סטז'רים גם ישבתו למעט סטז'רים שיקראו לתגבר.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר בהצהרה מיוחדת על שביתה במערכת הבריאות בעקבות העברת החקיקה החד-צדדית בקריאה שניה ושלישית: "זהו יום קשה למדינת ישראל ולעם ישראל. יום שבו היד המושטת להידברות נותרה באוויר, ומולה חגיגות ניצחון שמסמלות יותר מכל מלחמה שיש בה רק מפסידים".

פרופ' חגי הזכיר כי ההסתדרות הרפואית דרשה שבמסגרת ניסיונות הפשרה יוסכם כי עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות מקצועיות ועל מינויים מקצועיים שנמצאים בסמכותו של שר הבריאות, אולם כאמור הקואליציה התעקשה לאשר היום את ביטול עילת הסבירות במתכונתה הרחבה והמסוכנת.

הוא הוסיף: "על רקע הדברים האמורים, ובצער רב, אנו נאלצים להודיע על שביתה כללית במערכת הבריאות שתחל כבר מחר, יום שלישי".

המרכזים הרפואיים והמרפאות בעיר ירושלים יוחרגו מהשביתה, לאור ריבוי אירועי המחאה בבירה. פרטים נוספים על השביתה ומתכונתה ימסרו בהמשך.

21:10 | המשטרה מתעמתת עם המפגינים בקפלן

עשרות אלפים מפגינים בקפלן. המשטרה מנסה לפנות עם מכת"זית ופרשים ומתעמתת עם מפגינים. על הכביש הוצתו מדורות.

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, מסר: "אירוע הדריסה בכביש 531 במסגרתו נפגעו מפגינים בעד הדמוקרטיה הישראלית. זהו פשע שנאה לכל דבר ועניין".

20:50 | טנדר דרס מפגינים בהפגנה על כביש 531

טנדר דרס מפגינים בהפגנה על כביש 531. מד"א מטפל בפצועים במקום.

מדוברות המשטרה נמסר כי "שוטרי תחנת כפר סבא פתחו לפני זמן קצר בסריקות אחר רכב פרטי השייך לתושב אחד היישובים בשרון שפגע על-פי החשד במספר מפגינים שחסמו את צומת מל"ל על כביש 531 בסמוך לכפר סבא. כתוצאה מהפגיעה נפצעו על פי גורמי רפואה 3 מפגינים באורח קל. תום פעולות חקירה מהירות שבוצעו במחוז עצרו השוטרים לפני זמן קצר את בעל הרכב בשנות ה 20 לחייו".

בתל אביב, מפגינים מנסים לרדת לכביש איילון דרום מרחוב גבעת התחמושת לאחר שהפילו את הגדרות. המשטרה עצרה שני מפגינים.

מדוברות המשטרה (אגף התנועה) נמסר: "צירים חסומים: כביש 20 העליות למחלף השלום בשני הכיוונים חסום לתנועה. כביש 531 אלישמע למערב.

"צירים בהם יש שיבושי תנועה (הציר פתוח): כביש 4 צומת העוגן לדרום שיבושי תנועה וחסימה לסירוגין. כביש 75 צומת נהלל. כביש 65 צומת כרכור".

20:40 | הצהרת נתניהו: "שום הצעת פשרה שלנו לא התקבלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב בהצהרה לתקשורת: "היום ביצענו מהלך דמוקרטי מתבקש. המהלך נועד להחזיר מידה של איזון בין הרשויות, מה שהיה פה במשך 50 שנה. העברנו את התיקון לעילת הסבירות, כדי שהממשלה הנבחרת תוכל להוביל את המדיניות בהתאם להחלטת רוב אזרחי המדינה.

"מימוש רצון הבוחר הוא בשום פנים ואופן לא 'קץ הדמוקרטיה' - הוא מהות הדמוקרטיה. בגלל חשיבות הנושא, הקואליציה פעלה בכל דרך להגיע להסכמות עם האופוזיציה. זה ממש לא מובן מאליו.

"במקרים קודמים של מחלוקת ציבורית חריפה, הממשלות לא הושיטו יד למתנגדי המדיניות שלהן, אבל אנחנו נהגנו אחרת. אנחנו כן הסכמנו לעצור את החקיקה, עצרנו אותה לשלושה חודשים רצופים. אנחנו הסכמנו לשינויים משמעותיים במדיניות המקורית.

"אני אומר בצער: שום הצעת פשרה שלנו לא התקבלה. אף לא אחת. אפילו היום במליאה, בעיצומה של ההצבעה, עד הרגע האחרון, ניסינו להגיע להסכמות, אבל הצד השני התמיד בסירובו. ואני מזכיר לכם שעד לאחרונה, בכירים באופוזיציה תמכו בשינוי עילת הסבירות. אחרים אפילו הסכימו לבטל אותה לחלוטין.

"ולמרות הכול, חבריי, אנחנו נמשיך לחתור להידברות ולהשגת הסכמות. אנחנו לא מוותרים על הסיכוי להשיג הסכמה רחבה - ואני אומר לכם שזה אפשרי.

"כבר בימים הקרובים הקואליציה תפנה לאופוזיציה במטרה לקיים שיח בינינו. אנחנו מוכנים לדון על הכול ומיד, לעשות את זה בסבב השיחות בפגרה ולהגיע להסכם כולל על הכול, ואם צריך אנחנו נוסיף עוד זמן, עד סוף נובמבר. זה די והותר זמן להגיע להסכם על הכול.

"יש לנו הסכמות - כולנו מסכימים שישראל חייבת להישאר דמוקרטיה חזקה, שהיא תמשיך לשמור על זכויות הפרט לכולם, שהיא לא תהפוך למדינת הלכה, שבית המשפט ימשיך להיות עצמאי, ושאף צד לא ישתלט עליו. אני מבקש להדגיש את זה שוב - אסור שאף צד ישתלט על בית המשפט. זה לא יקרה במשמרת שלנו.

"אזרחי ישראל, כולנו צריכים להסכים על עוד דבר: צה"ל חייב להישאר מחוץ לכל מחלוקת פוליטית. כולנו יודעים שצה"ל נשען על משרתי מילואים מסורים ואוהבי המדינה. הקריאה לסרבנות פוגעת בביטחון של כל אזרחי המדינה. לשום ממשלה אין אפשרות להיכנע לתכתיבי סרבנות, ואנחנו לא ניכנע לתכתיבים כאלה.

"אני קורא לכם, אחינו ואחיותינו משרתי המילואים - השאירו את השירות בצה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי. יש לנו מדינה אחת, בית אחד, עם אחד. ערב תשעה באב, נשמור עליהם יחד מכל משמר.

"אני אומר לראשי האופוזיציה: אפשר להמשיך להתווכח, אפשר להמשיך להתנצח, אבל אפשר גם לעשות משהו אחר: אפשר להגיע להסכמות לגבי ההמשך. בואו נגיע להסכמות. זאת הקריאה שלי אליכם, ואני מושיט את ידי לקריאה לשלום ולכבוד הדדי בתוכנו.

"ומילה אחרונה לאויבינו: אני יודע שאתם לא יודעים מה זה דמוקרטיה. אל תבנו על הוויכוח בתוכנו. כמו תמיד, אנחנו נעמוד כתף אל כתף ונהדוף יחד כל איום על המדינה היקרה שלנו".

20:20 | פורום העסקים הודיע כי לא ישבות מחר

מפורום העסקים נמסר הערב: "הפורום ימשיך לפעול למניעת הפגיעה בכלכלה, בחברה הישראלית ובצבא העם כתוצאה מהחקיקה החד-צדדית. חברי הפורום יפתחו מחר את העסקים כסידרם וימשיכו לפעול למניעת חקיקה שאינה בהסכמה מלאה בנושאים שמשנים את אבני-היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, מתוך המכנה המשותף לכולנו: אהבה נאמנות ומחויבות בלתי מסויגים למדינת ישראל, כלכלתה, ביטחונה ותושביה".

ראשי פורום העסקים על הבמה בהפגנה בירושלים / צילום: פורום העסקים
 ראשי פורום העסקים על הבמה בהפגנה בירושלים / צילום: פורום העסקים

חסימות הכבישים נמשכות: בכביש 20 נחסמו העליות למחלף השלום בשני הכיוונים. כביש 4 בני דרור חסום בשני הכיוונים. כביש 4 צומת העוגן לדרום. כביש 75 צומת נהלל בכל הכיוונים. כביש 65 צומת כרכור חסימות לסירוגין. כביש 531 אלישמע למערב חסימות לסירוגין. כביש 2 בית ינאי לדרום נפתח לתנועה, יש עומס מקומי.

הפגנה בצומת העוגן / צילום: גיא שמואלי
 הפגנה בצומת העוגן / צילום: גיא שמואלי

ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר: "גלנט, לעולם לא נסלח לך. לא נסלח לך שהפקרת את חילי המילואים, את ביטחון ישראל ואת גורלנו בפני בית הדין הבינלאומי בהאג".

20:15 | גנץ: "מדינת ישראל הפסידה"

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, מסר הערב בהצהרה לתקשורת: "אזרחי ישראל, זהו יום קשה. שורפי האסמים מרעילי הבארות ניצחו, ומדינת ישראל הפסידה.

"הרוב בכנסת שרוצה בהסכמות הוכנע בידי חברי כנסת קיצוניים שהחליטו לשנות תעודת הזהות שלנו, שרוצים לדרדר אותנו לתהומות שנאה לשסות איש ברעהו. יומיים לפני תשעה באב נראה שהמשפט הידוע שאלה שלא לומדים מההיסטוריה נידונו לחיות איתה שוב, רלוונטי מאי-פעם. אנחנו לא ניתן לזה לקרות.

"מי שחושב שהוא ניצח היום, יגלה בקרוב שזו הייתה טעות קשה לכולנו. האחראי הישיר הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהעדיף את הצרכים הפוליטיים של איתמר בן גביר ואת הגחמות של יריב לוין על החברה הישראלית ועל הדמוקרטיה הישראלית. מי שראה את שר הביטחון מתחנן לשר המשפטים, מבין עד כמה במדינת ישראל דרוש מבוגר אחראי. נתניהו כשל, והממשלה הזו היא כולה כישלון מהדהד.

"ננצח כחברה מאוחדת, כולנו ביחד, נחזיר את ישראל למסלול. אין לנו מנדט להתייאש, זה הזמן להמשיך להיאבק למען העתיד המשותף, נעשה הכול כדי להחזיר את הגלגל לאחור ולתקן, כל מה שעבר כאן יבוטל ויימחק מספר החוקים במוקדם או במאוחר".

19:45 | תגובת המשטרה על השימוש בבואש: "חסימת ציר ראשי בירושלים היא הפרת סדר בוטה"

המשטרה מגיבה על השימוש בבואש נגד המפגינים ברחוב בגין בבירה: "חסימת ציר ראשי בירושלים לזמן ממושך היא הפרת סדר בוטה, והיא טופלה בכל הכלים והאמצעים שיש ברשות המשטרה לפיזור הפרות סדר. לצערנו, הידברות, אזהרות וניסיונות שהיו לפינוי מפרי הסדר היום אחר-הצהריים בציר בגין ללא הואילו. לכן בוצע שימוש במכת"ז, ובהמשך כשזה לא הואיל, בוצע שימוש גם בבואש.

"מי שלא רוצה להירטב או להיעצר - לא חוסם ציר ראשי, נשמע להוראות השוטרים ומוחה כחוק. אנו מגבים את כל השוטרים שפעלו במחאות ובהפרות הסדר בירושלים במהלך היום, בהם גם לוחמי מג"ב, פרשים, מפעילי מכת"ז ועוד, שפעלו לאפשר מחאה במשך שעות ארוכות, להכיל ככל שניתן הפרות סדר ולהגיב בנחישות היכן שמפרי סדר החליטו לחסום עורק תחבורה מרכזי בבירה ולהשליך לעברם חפצים".

עוד הוסיפו במשטרה: "צר לנו על הניסיון של חלק מכלי התקשורת וחלק מהצייצנים ברשתות החברתיות, להכפיש ולהטיל דופי פעם אחר פעם במי שפעל היום שעות רבות לאפשר לאלפים רבים למחות כחוק, במקום לגנות ולהוקיע את מי שהחליט להפוך מחאה להפרת סדר והתפרעות אלימה בניגוד לחוק".

19:32 | ההסתדרות הרפואית הודיעה על שביתה במערכת הבריאות

ההסתדרות הרפואית הודיעה הערב כי תשבית מחר את מערכת הבריאות ל-24 שעות בעקבות אישור החקיקה לביטול עילת הסבירות. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת.

ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" קרא לרופאות והרופאים המתמחים להצטרף לאסיפות חירום ברחבי הארץ מחר ולעבור לעבודה במתכונת חירום.

מארגון הרופאים המתמחים "מרשם" נמסר: "החוק שאושר היום עלול להוביל לפגיעה קשה במקצוע שלנו, בזכויות שלנו ובאיכות הרפואה שנוכל לתת למטופלים שלנו. גם הזכויות שלנו כעובדים, והחופש שלנו להתאגד, אפילו עצם קיומו של הארגון, עומדים בסכנה ככל שהחקיקה תתקדם. וכמו שהבהרנו גם בעבר, אנחנו לא נעמוד מנגד ונתנגד לכל מהלך שעלול לפגוע בזכויות הרופאים ובמטופלים".

כביש 531 נחסם לתנועה, בנס ציונה מפגינים חוסמים צומת.

19:25 | המשטרה הפעילה בואש נגד המפגינים בירושלים

המשטרה הפעילה בשעה האחרונה בואש נגד המפגינים ברחוב בגין בירושלים החסום זה קרוב לשעתיים.

19:00 | מפגינים ניסו לחסום את איילון דרום

בשעה זו מתקיימות הפגנות בצומת דרורים על כביש 4 שנחסם לסירוגין על-ידי המפגינים, אלפים מפגינים בצומת חורב בחיפה. בתל אביב המשטרה חסמה את צומת קפלן לאחר שנחסמה על-ידי מפגינים. בנוסף, מפגינים חסמו את צומת שאול המלך ודרך נמיר בתל אביב. 

מפגינים ניסו לחסום את איילון דרום סמוך לגשר יצחק מודעי. כוח משטרה בלם את המוחים, והכביש פתוח לתנועה.

כביש איילון צפון נחסם לתנועה.

הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: שיר תיכון
 הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: שיר תיכון

18:30 |הבית הלבן: אישור החוק מצער

מטעם הבית הלבן נמסר לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות: "אנו רואים בהעברת חלק מהחקיקה המשפטית דבר מצער. ארצות-הברית קוראת לממשלת ישראל לפעול לקראת מציאת קונצנזוס באמצעות דיאלוג". 

17:55 | חסימות כבישים בתל אביב ובמקומות נוספים

המשטרה הודיעה כי לפני זמן קצר נחסמו בתל אביב הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב:

רחוב קפלן נחסם מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים. צומת קפלן דרך מנחם בגין נחסם לצפון ולדרום (כולל השיקועים). רמפות גשר השלום נסגרו לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20). צומת יגאל אלון-השלום נחסם למערב. צומת יגאל אלון-תוצרת הארץ נחסם (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ). צומת השלום-תוצרת הארץ נחסם (כלי הרכב יופנו מזרחה). צומת השלום-עליית הנוער נחסם למזרח. צומת יגאל אלון-השלום נחסם לדרום. צומת יגאל אלון-תובל נחסם לצפון. צומת יצחק שדה-המסגר נחסם לצפון. לא תתאפשר יציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר. נחסמו הרחובות יגאל אלון לכיוון עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן; והיציאה מתחנת הדלק (התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים).

עקב החסימות ייתכנו עומסי תנועה גדולים ברחבי המחוז. החסימות יעודכנו באפליקציית waze. 

צומת מכון ויצמן נחסם על-ידי מפגינים. הפגנה מתקיימת גם בצומת הגומא. 

17:45 | ראש לשכת עורכי הדין הצטרף לצעדת המחאה

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, הצטרף לצעדה מגן סאקר בירושלים במחאה על אישור החוק לביטול עילת הסבירות. 

17:35 | הערב: נתניהו וגנץ ימסרו הצהרות לתקשורת

אחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הערב הצהרה לתקשורת בשעה 20:20.

גם יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, הודיע כי ימסור הצהרה לתקשורת הערב בשעה 20:10 בתגובה להעברת החוק לביטול עילת הסבירות. 

העתירות נגד ביטול עילת הסבירות הוגשו: מי השופט שידון ומתי תהיה הכרעה? 
אחרי ביטול עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל? 
איך ייראה המשק הישראלי ללא עילת הסבירות? 
החוק לביטול עילת הסבירות מזנק לראש סדר היום העולמי 

17:30 | לקראת הפגנה בחיפה

בצומת חורב בחיפה צפויה להתקיים הפגנת מחאה החל מהשעה 18:00. ממשטרת ישראל המסר כי היא "ערוכה עם עשרות שוטרים לשמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה".

החל מהשעה 18:00 צפוי להיחסם צומת חורב מכל הכיוונים ועד סיום המחאה. יבוצעו שינויים בהסדרי התנועה והתנועה תופנה לצירים חלופיים, בנוסף, התחבורה הציבורית תופנה לדרכים חלופיות.

17:07 | שוטרים מפנים בכוח את דרך בגין

אלימות משטרתית בדרך בגין בירושלים. שוטרים מפנים בכוח ומכים באגרופים מפגינים. למקום הגיעה מכת"זית לפנות את המפגינים.

16:40 | מאות מפגינים חוסמים את דרך בגין בירושלים

מאות מפגינים חוסמים את כביש בגין בירושלים באזור מחלף קריית משה. כוחות משטרה בדרכם למקום. 

בתוך כך, במתחם המחאה בסמוך לכנסת, המפגינים מנסים לפרוץ את החסימה המשטרתית לכיוון הכנסת. המשטרה דיווחה כי היא הודפת את המפגינים המנסים לפרוץ את המחסומים במקום.

במקביל יצאו מפגינים לקפלן בתל אביב, והצומת נחסמה לתנועה. 

המחאה נמשכת, וההפגנות מתגברות בשעה זו. החל מהשעה 17:00 תצא צעדה מגן סאקר שתובל על-ידי אנשי ביטחון ובכירי המשק לבמה המרכזית ברחוב קפלן ליד הכנסת. בין המשתתפים: נדב ארגמן, משה (בוגי) יעלון, דני חלוץ, תמיר פרדו, דן הראל, יום טוב סמיה, יאיר גולן, דני יתום, משה לדור. הראל ויזל, אורי לוין , חי גאליס, גיל אגמון, ישי דוידי ונדב צפריר.

16:35 | שלוש עתירות הוגשו נגד החוק

רגעים ספורים לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות, הוגשו שלוש עתירות הקוראות לבית המשפט העליון להתערב בו. בד-בבד עם העתירה הוגשו בקשות לצווי ביניים המונעים את כניסת התיקון לתוקף. העתירות עתידות להגיע לידיו של שופט התורן, דוד מינץ. 

ממחאת ההייטק נמסר: "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית. ממשלת ישראל במו-ידיה ובמודע החליטה לחרב את הכלכלה. היום הזה ייכנס לספרי ההיסטוריה כיום שבו בחרה חבורה קיצונית להפוך את ישראל ממדינה של שגשוג וחדשנות למדינה חשוכה עם כלכלה מקרטעת".

16:20 | לפיד: "הקואליציה לא יכולה להחליט שישראל היא כבר לא דמוקרטיה"

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר לאחר אישור החקיקה: "אני מסתכל על הקואליציה חוגגת ושואל, מה אתם חוגגים? הממשלה הקיצונית הזו מתחבקת ומצטלמת כדי לחגוג את הרגע שבו הם גרמו לזה שכבר לא אנשים אחים אנחנו. חוגגים את הרגע שבו הצליחו לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה את כל מה שמחבר בינינו.

"בדמוקרטיה לפעמים אתה מפסיד, ולפעמים אתה מנצח. כולנו מקבלים את זה. אלא שמה שקרה פה היום הוא לא במסגרת הדמוקרטיה. זה משהו אחר. זו שבירה מוחלטת של כללי המשחק. הכללים ברורים - או שהם היו ברורים 75 שנה - לממשלה ולקואליציה מותר להחליט לאיזה כיוון המדינה הולכת, אבל היא לא יכולה לבטל את אופי המדינה. היא לא יכולה להחליט שישראל היא כבר לא דמוקרטיה, לא ברוב של 64, ולא ברוב של 80, וגם לא ברוב של 119.

"זו משמעות החוק שעבר היום: ביטול האיזונים והבלמים, ביטול הפרדת הרשויות, ביטול שומרי הסף, ביטול כל המנגנון החיסוני של הדמוקרטיה הישראלית. זה לא ניצחון של הקואליציה - זו תבוסתה של הדמוקרטיה הישראלית.

"אנחנו לא נוותר להם. אנחנו לא ניכנע. אנחנו לא ניתן להם להפוך את ישראל למדינה פגומה, לא דמוקרטית, שמנוהלת בידי שנאה וקיצוניות".

15:48 | יו"ר ההסתדרות: "מתכוון להכריז על סכסוך עבודה כללי"

לאחר אישור החוק, נמסר מטעם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד כי "בימים האחרונים עשיתי כל שביכולתי כדי להביא לפשרה שבה חפץ רוב העם במדינת ישראל. הפערים שנותרו היו קטנים וראויים לגישור, אבל כל מאמצי התיווך כשלו בגלל גחמות פוליטיות משני הצדדים.

"מרגע זה ואילך, לכל התקדמות חד-צדדית ברפורמה יהיו השלכות קשות. בימים הקרובים אכנס את המוסדות העליונים של ההסתדרות מתוך כוונה להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק ולהפעילו בעת הצורך עד להשבתה מלאה".

שר המשפטים לוין אמר לאחר אישור החוק: "אנחנו יוצאים עכשיו לפגרה ארוכה. אני יוצא אליה בידיעה שהעברנו חוק חשוב, אבל בלי שמחה לאיד ועם רצון אמיתי לקרב בין כל חלקי העם. זו אחריות משותפת שמוטלת גם עלינו וגם על חברינו לאופוזיציה. בואו ננצל את הפגרה ונגיע להבנות. זה אולי לא האינטרס הפוליטי של כולם, אבל זה בוודאי האינטרס הלאומי שצריך להנחות אותנו".

15:41 | החוק עבר

דרמה בכנסת: החוק לביטול עילת הסבירות עבר ברוב של 64 קולות. שר הביטחון יואב גלנט הצביע בעד החוק, כל האופוזיציה החרימה את ההצבעה. 

15:36 | החלה ההצבעה

הכנסת דחתה את כל ההסתייגויות. התחילה הצבעה בקריאה שלישית. האופוזיציה יצאה החוצה.

15:33 | הסתייגות אחרונה

הכנסת מצביעה על הסתייגות אחרונה לחוק ואז עוברת להצבעה בקריאה שנייה. הקריאה השנייה תתבצע בהצבעה אלקטרונית. הקריאה השלישית תתבצע באופן שמי - קריאה בשמו של כל חבר כנסת.

מפורום העסקים נמסר: "הפורום מצר על כך שקריאותיו לעצירת החקיקה החד-צדדית וכניסה להידברות לשם מניעת השסע בעם והרס הכלכלה, לא הועילו. מתוך הבנה של הסכנה בעת הזו, חברי הפורום בדרכם לירושלים יחד עם הציבור הרחב שרוצה באחדות העם וחרד לגורלה של המדינה החברה והכלכלה".

15:25 | רגע ההכרעה מתקרב

ההצבעות על ההסתייגות נמשכות, ורגע ההצבעה הסופית מתקרב.

בזמן ההצבעות נמשכת המחאה מחוץ לכנסת. המשטרה עצרה שלושה מפגינים נוספים. מאז שעות הבוקר נעצרו 15 מפגינים.

15:05 | יו"ר נשיאות המגזר העסקי לראשי המפלגות: "תהיו מנהיגים"

לאחר שלא צלחו ניסיונות ההידברות בין הקואליציה והאופוזיציה בציר שהובילו ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי, שנמנעו מהצטרפות להשבתת המשק, הודיע יו"ר הנשיאות, דובי אמיתי: "המטרה שלנו לאורך כל הדרך לא הייתה שביתה, ובטח לא כאוס, ההפך הוא הנכון. אנו מביטים כעת לעבר כל ראשי המפלגות וקוראים להם - תהיו מנהיגים. מאז הפגישה שקיימנו ביום חמישי האחרון אצל ראש הממשלה, נכנסתי למאמץ משותף יחד עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ושותפים רבים נוספים, על-מנת להוביל מתווה שיהיה מוסכם על כלל הצדדים בנוסח של עילת הסבירות".

אמיתי אמר כי הפערים בין הצדדים לא היו גדולים, וכי ניתן היה לגשר עליהם באמצעות הידברות: "הפער עמד על הקפאת החקיקה ל 12 חודשים אל מול 9 חודשים בלבד. בלתי נסבל שמחלוקת זו היוותה תירוץ לצדדים לסגת. על זה לא קורעים עם".

בתוך כך, מטעם מחאת ההייטק נמסר כי "הירידות בבורסה ועליית הדולר הן רק טעימה מחירוב הכלכלה וחיסול ההייטק שמבוצעים על-ידי ממשלת ישראל. ביטול עילת הסבירות תוביל את הכלכלה הישראל להידרדרות שאת סופה ניתן רק לשער".

14:55 | ויכוח סוער בין לוין וגלנט 

בזמן ההצבעות על ההסתייגויות לחוק פרץ ויכוח סוער במליאה בין שר המשפטים יריב לוין ושר הביטחון יואב גלנט, מול המצלמות. ביניהם יושב ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי דיווח ב-N12, גלנט התחנן ללוין: "תן משהו! משהו!" - ולוין סירב. בהמשך יצא נתניהו מהמליאה כשהוא משוחח בטלפון. לוין והשר איתמר בן גביר מתנגדים לפשרה. 

נתניהו גלנט ולוין עזבו את המליאה וחזרו לאחר כמה דקות. 

בנימין נתניהו ושרי הממשלה במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 בנימין נתניהו ושרי הממשלה במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

14:30 | מגעים לפשרה מאחורי הקלעים

הניסיונות להגיע לפשרה נמשכים לצד ההצבעות במליאת הכנסת על ההסתייגויות לחוק לביטול עילת הסבירות. על-פי דיווחים, יש שיחות מאחורי הקלעים במעורבות מזכיר הממשלה וראשי המפלגות. דיווח ב-N12 ציין כי המתווה האפשרי שנשקל הוא חקיקת הסבירות בהסכמה בעוד שבוע ודחייה של שנה בשאר הסעיפים.

בינתיים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התבטא נגד הפשרה. "לצערנו, חלקים בקואליציה מנהלים משא-ומתן עם עצמם ושוקלים להגיע לפשרה שתעקר את החוק. כל פשרה בהצבעות על חוק הסבירות תהיה חרפה לימין כולו", אמר בן גביר. 

13:30 | בר-דוד לנתניהו: "גלה מנהיגות ותציל את המדינה מפילוג"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, מסרו: "חברי הכנסת מכל סיעות הבית מפקירים ברגעים אלה את כלל אזרחי ישראל. זו העת לגלות אחריות לאומית. החברה הישראלית קורסת ומפולגת. אנו קוראים לכל הצדדים - תתעשתו למען עתיד החברה הישראלית".

השניים קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו: "גלה מנהיגות ותציל את המדינה מפילוג שממנו לא נוכל לשוב".

בהודעת ההסתדרות נכתב כי גם ברגעים אלה השניים ממשיכים לפעול מבית הנשיא. 

13:15 | החלה ההצבעה על ההסתייגויות לחוק

חברי הכנסת מצביעים באופן ממוחשב על 140 הסתייגויות לחוק לביטול עילת הסבירות, כאשר 56 חברי האופוזיציה מצביעים, ואילו 63 חברי הקואליציה הצביעו בתחילה בהרכב חסר של שר הביטחון יואב גלנט. כעבור מספר דקות גלנט הגיע למליאה והחל להצביע יחד עם הקואליציה לאחר הצבעה על מספר הסתייגויות. 

בנימין נתניהו ויואב גלנט במליאת הכנסת, 24.7 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 בנימין נתניהו ויואב גלנט במליאת הכנסת, 24.7 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

מאז שעות הבוקר עצרה המשטרה 12 מפגינים, שהשתתפו במחאה הכוללת אלפים סמוך לכנסת. מהמשטרה נמסר כי אחד העצורים נשך שוטר, וכי נעצרה חשודה בת 52 בתקיפת ח"כ מאי גולן. בעקבות התקיפה חברת הכנסת נשרטה קלות בידה. 

מפגינים מול הכניסה לכנסת, היום / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN
 מפגינים מול הכניסה לכנסת, היום / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

13:05 | רוטמן: "מייצרים תחושת חירום שאין לה בסיס" 

במליאה נואם כעת חבר הכנסת האחרון - ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, שיסיים את שלב הנאומים. לדברי רוטמן, "התרגלנו שהדיונים החשובים לא נערכים בבית הזה. הדבר הזה חייב להיפסק. הדרך היחידה היא שאנחנו נקבל את ההחלטות בכנסת. נבחרי הציבור יקבלו את ההחלטות בממשלה. יחד עם האחריות נמצאת גם הסמכות". 

רוטמן הוסיף: "תפסיקו להטעות את הציבור. אתם מייצרים תחושת חירום שאין לה בסיס. ביטול עילת הסבירות לא פוגע במיעוטים, לא פוגע ביכולת של בית המשפט לבקר החלטות בגלל שיקולים זרים". 

ח"כ יוראי להב-הרצנו מיש עתיד הוצא מהמליאה בעת שהוא צועק לרוטמן: "אתם מובילים אותנו לחורבן בעיניים פתוחות לרווחה". 

13:00 | לפיד: המשא-ומתן לפשרה נכשל

הכנסת תצביע על ביטול עילת הסבירות. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, הודיע בדקות האחרונות על כישלון המשא-ומתן לפשרה עם הקואליציה. לדבריו, "אין דרך להמשיך להתנהל מול הממשלה. זו הממשלה חסרת האחריות ביותר שהייתה פה אי-פעם". 

גורם במפלגת יש עתיד אומר כי מה שהוביל את הליכוד להתנגד להצעת הפשרה היה הדרישה של האופוזיציה להקפיא את החקיקה ל-15 חודשים ולקבוע זאת בחוק. בנוסף, התעקשותה של האופוזיציה על כך שלא ניתן יהיה לפטר שומרי סף - בהם היועצת המשפטית לממשלה, המפכ"ל, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד ופרקליט המדינה - הובילה להתנגדות הליכוד.

12:40 | יו"ר ההסתדרות: השבתת המשק על הפרק

בתום פגישת החירום המשולשת בין נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, שנערכה בניסיון של הרגע האחרון לגבש פשרות בין הקואליציה והאופוזיציה בנושא עילת הסבירות, בהסתדרות אומרים כי "בר-דוד זועם על שני הצדדים שלא מגלים אחריות".

מבחינתו של בר-דוד, אפשרות השביתה נמצאת כעת על הפרק. 

12:35 | חברי האופוזיציה ללוין: "בושה" 

נאומי האופוזיציה במליאת הכנסת הסתיימו, ושר המשפטים יריב לוין החל בסיכום הדיון.

לדברי לוין, "ההצעה המונחת לפניכם איננה ההצעה המקורית שהצגתי בינואר, אלא באה אחרי חודשים ארוכים של דיון ציבורי שלא היה דומה לו בהיקפו". 

שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

במהלך נאומו של לוין, חברי אופוזיציה צעקו: "בושה".

בנוסף אמר לוין בנאומו: "שימוש בעילת הסבירות - לא רק שהוא עניין של השקפת עולם ולא עניין משפטי, אלא הוא מאפשר לשופט לעשות עוד דבר שאין לו מקום בבית המשפט: לקבל החלטה שאין לה שום נימוקים, שום קריטריונים. האם זה סביר או לא סביר. על-פי מה בדיוק? לפי איזה מדד? איפה בית הספר לסבירות שבו אפשר ללמוד מה סביר?". 

12:30 | ראשי המחאה: מתנגדים לפשרה ללא עצירת החקיקה

ארגוני המאבק הודיעו כי הם מתנגדים לפשרה שלא כוללת עצירה מוחלטת של הליכי החקיקה ועיגון החובה לקדם שינויים יסודיים בהסכמה רחבה. "ניאבק בהם עד חורמה", מסרו מובילי המחאה.

לדבריהם, "ראשי האופוזיציה מחויבים לזכור כי אין להם מנדט להשלים עם 'חצי דמוקרטיה'. עליהם להתייצב לצד הרוב בעם ולהיאבק, ברחוב ובחדרי המשא-ומתן, נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה".

על ההודעה חתומים מטה המאבק - חופשי בארצנו, אחים לנשק, כוח קפלן, בונות אלטרנטיבה, מחאת ההייטקיסטים, מחאת הסטודנטים והסטודנטיות, הגלימות השחורות, החלוקים הלבנים, אין בריאות נפש בלי דמוקרטית, החזית הוורודה וקומי ישראל.

12:25 | לפיד: "קחו אחריות על גורל ישראל" 

אחרון הדוברים מטעם האופוזיציה הוא יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד. לפיד אמר בנאומו: "נכון לעשות מה שטוב למדינה ולא לעצמנו. זהו תפקידה של הממשלה. זה התפקיד שאם לא עושים. מעולם לא היה מופע כזה של פריקת עול מוחלטת. חוסר אחריות כמדיניות ותפיסת עולם. ניהול מדינה זה לא ניהול הבייס שלכם. אין תשובות קלות. יש מציאות. אתם נותנים למדינה להתפרק".  

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לדברי לפיד, "אם תצביעו היום בעד הצעת החוק הזו, בהצבעה אחת אתם פוגעים בכל ארבעת המרכיבים האלה. אם תצביעו בעדה, אתם מחלישים את מדינת ישראל, את עם ישראל, את צבא ההגנה לישראל.

"אני קורא מפה לאנשים המתונים והשפויים בקואליציה, ויש כאלה: קחו אחריות על גורלה של מדינת ישראל. קחו אחריות על ביטחונה, על עתידה, על החיים שלנו פה כעם אחד. אתם לא יכולים להצביע בעד הצעת החוק הזו".

12:20 | ליברמן: "כשנחזור לשלטון, נבטל הכול" 

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, אמר במליאת הכנסת: "בפני ראש הממשלה עמדה אלטרנטיבה - שלמות העם אל מול שלמות הקואליציה, והוא בחר בשלמות הקואליציה. הקואליציה הזו לא ראויה. כשנחזור לשלטון, כל השינויים והחוקים שהעברתם בחקיקה או בהחלטות ממשלה - נבטל הכול, לא נשאיר לא נשאיר אבן על אבן. הכול יבוטל. לא נאפשר את ההשתוללות הזו, לא נאפשר להפוך את ישראל למדינת הלכה. אנו נלך על כינון חוקה המבוססת על שוויון בנטל, הפרדה בין דת ומדינה ולימודי ליבה". 

ח''כ אביגדור ליברמן במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 ח''כ אביגדור ליברמן במליאת הכנסת, היום / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

12:00 | ראשי המשק: "כעס על יו"ר ההסתדרות"

חלק מהחברים בפורום העסקים, שהחליט היום להשבית את המשק, מתארים כעס עצום על יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. לדבריהם, בר-דוד ביקש מהם להמתין עם ההכרזה על שביתה, והבטיח שאם מתווה הפשרה שהציג לא יתקבל, הוא ישבית את המשק. כאשר מתווה הפשרה אכן נדחה, החליט יו"ר ההסתדרות בכל זאת לחכות עוד עם שביתה כללית ולתת צ'אנס למגעים. או-אז החליטו בעלי העסקים לעשות מעשה תקדימי למדי ולהשבית את המשק בעצמם. עם זאת, יש לציין, שחלק מחברי הפורום מבינים את עמדתו של בר-דוד.

גם בשעות אלה יש ציפייה מיו"ר ההסתדרות שיצטרף לשביתה. בר-דוד טרם הכריע, והוא מקיים פגישות שונות, לרבות עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, עדיין בניסיון לייצר פשרה.

יודגש כי השבתה כללית של המשק איננה דבר טריוויאלי גם עבור בר-דוד, מכיוון שלא הוכרז סכסוך עבודה, כך שלמעשה מדובר במסלול של "שביתה פוליטית" שיאפשר למדינה לנסות להוציא צו מניעה. הפסיקה קובעת כי שביתה כזו יכולה להימשך באופן מוגבל וקצר בלבד. 

בתוך כך, אלפים ממשיכים להפגין סמוך לכנסת. במקום פצועים כתוצאה מהשימוש במכת"זית על-ידי המשטרה.

11:45 | הדיון בכנסת לקראת סיום

הדיון בכנסת מתקרב לסיום. בשעה 12:00 צפויים לנאום יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, ויו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ. לאחר מכן יסכמו את הדיון שר המשפטים יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן. בשעות הצהריים תחל ההצבעה.

11:15 | האופוזיציה מחרימה את ההצבעה

חברי האופוזיציה קיבלו את הצעתו של יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, להחרים את ההצבעה בכנסת על החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית. ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מברך על החלטת האופוזיציה לתמוך בהצעתו. 

11:10 | הרצוג: "מצב חירום לאומי"

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "אנחנו במצב חירום לאומי. זה הרגע לאחריות. אנו פועלים מסביב לשעון, בכל דרך אפשרית, כדי למצוא פתרון. קיימת תשתית אפשרית להבנות, אך יש עדיין פערים שמחייבים מהצדדים השונים לגלות אחריות.

"אזרחי ישראל צמאים לתקווה ומצפים לאחריות ומנהיגות. בשעת נעילה זו, אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באומץ ולהושיט יד במטרה להגיע להבנות".

המפגינים חסמו את הכניסה לכנסת

הבוקר נמשכות פעולות המחאה. בשעה מוקדמת הגיעו מפגינים לחסום את הכניסות לכנסת. כך, בחום כבד תחת השמש, אלפים התיישבו על האספלט במטרה לחסום את הכניסות לכנסת. במקום נערכים עימותים עם המשטרה שמפנה את המוחים בכוח. עד כה נעצרו שישה מפגינים, בהם משה רדמן, יזם הייטק וממובילי המחאה. בנוסף, מכת"זית הופעלה נגד המוחים. 

בגן סאקר הוקם כפר אוהלים בו ישנים המפגינים שצפויים למחות לאורך כל היום. הפגנה נערכה מול ביתו של שר הכלכלה ניר ברקת בירושלים. אחר-הצהריים יעלו המפגינים לכנסת.

מכת''זית מופעלת נגד מפגינים שחוסמים את הכניסה לכנסת / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean
 מכת''זית מופעלת נגד מפגינים שחוסמים את הכניסה לכנסת / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

בתוך כך, הניסיון להגיע לפשרה בחקיקה נמשך. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחרר מבית החולים וצפוי להגיע לכנסת. נשיא המדינה הרצוג צפוי להיפגש הבוקר עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.

לקראת השעה 12:00 צפוי להסתיים שלב הנאומים במליאת הכנסת שנמשך 26 שעות. ההערכה היא שבשעות אחר-הצהריים תסתיים ההצבעה על החוק.