למרות טענת מירי רגב: מחירי הכרטיסים ברכבת הקלה צפויים לעלות

בהודעה שפרסמה שרת התחבורה מירי רגב נטען כי מחירי הרכבת הקלה לא יעלו • במשרד אוצר מתעקשים כי העלאת מחירי הכרטיסים ברכבת הקלה תצא לפועל

צפויה להיפתח בחודש אוגוסט הקרוב לאחר שנים של דחייה / צילום: איל יצהר
צפויה להיפתח בחודש אוגוסט הקרוב לאחר שנים של דחייה / צילום: איל יצהר

האם כרטיס ברכבת הקלה יעלה בעוד שנה ל-8 שקלים? תלוי איזה משרד ממשלתי שואלים. בשבוע שעבר פורסם כי משרדי התחבורה והאוצר הגיעו להסכמות על הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, שכוללת הנחות משמעותיות בכרטיס חופשי חודשי ליישובי הפריפריה לצד מניעת עליית המחירים באוטובוס. לפי הודעות שיצאו ביום חמישי, המקור התקציבי להנחות מגיע מ-360 מיליון שקל שהוקצו לטובת הרפורמה בתקציב המדינה האחרון, תוספת של כ-100 מיליון שקל מאוצר המדינה, תקציבים מהרשות הפועלת לטובת החברה החרדית בראשות סגן השרה מקלב, וכן מהעלאת תעריפי הרכבת הקלה החל מבעוד שנה מ-5.5 שקלים ל-8 שקלים.

ענקיות הטכנולוגיה מדברות הרבה על AI, אבל עדיין לא מצליחות לתרגם את זה לרווח
תוספת של אלפי דירות בזמן קצר: באיזו עיר חצי מהדירות הן של מחיר למשתכן?

בהודעה שפרסמה שרת התחבורה מירי רגב ביום חמישי בערב נטען כי מחירי הרכבת הקלה לא יעלו. ביחס לפרסומים בנושא בתקשורת, רגב מסרה כי, "אין כל העלאה של מחיר הנסיעה ברכבת, לא עכשיו, ולא בשנה הקרובה. כל פרסום אחר איננו נכון. אנו שמחים שעליית מחירי התח״צ בשיעור 12% בוטלה".

באוצר מתעקשים כי תהיה העלאה במחיר

עם זאת, במשרד האוצר התשובה היא אחרת. גלובס פנה למשרד וביקש להבין מה המקור התקציבי החלופי לשם כך. באוצר מתעקשים כי העלאה ברכבת הקלה תצא לפועל. "סוכם כי בלימת העלייה במחירי התח"צ לכלל הציבור תעשה ממספר מקורות, בהם גם העלאת תעריף הרק"ל, בעוד שנה. כלל הנושאים יבואו לאישור יחדיו בוועדת המחירים שכן הם תלויים זה בזה מבחינה תקציבית", נמסר מהאוצר.

מלשכת רגב לא נמסרה תגובה לתגובת משרד האוצר.

הרכבת הקלה צפויה להיפתח בחודש אוגוסט הקרוב לאחר שנים של דחייה. בשנת 2002 אישרה הממשלה את התכנית להקמת הקו אך העבודות החלו רק בשנת 2015, אז נקבע סוף 2021 כמועד הפתיחה ונדחתה מאז. ואולם את הפתיחה ילוו לא מעט חבלי לידה: כך למשל, במקטע העמוס ביותר תחלוף רכבת אחת בכל 6 דקות - מחצית מהתוכנית המקורית שכוללת רכבת בכל 3 דקות. לתדירות זו, אם לא יהיו תקלות נוספות, הרכבת תצליח להגיע רק בעוד כשנה.

כתוצאה מהתדירות הנמוכה יחסית צפויים גם עומסים כבדים ברכבת כשצפויים לנסוע בה כ-700-600 נוסעים בכל רכבת במקום 440 לפי התחזיות המקוריות. העומסים צפויים להיות מורגשים גם בתחנות הרכבת. בתחנות התת קרקעיות הותקנו שירותים ציבוריים באיחור ואלו ככל הנראה לא יופעלו בפתיחה.

הקו האדום הוקם בעלות של 18.7 מיליארד שקל והתוכנית להקמתו אושרה בממשלה בשנת 2002. העבודות החלו רק בשנת 2015 ומאז הן נמשכות עד עתה.