חידת הספאק הישראלית: להיסחר בת"א ולהתמזג בשווי גבוה בהרבה

הודעה על מיזוג לחברת SPAC הקפיצה ביום שני את מניית זוז פאוור בכ-20% • זוז עתידה להתמזג לחברת Keyarch Acquisition מארה"ב, שבתחילת 2022 גייסה 115 מיליון דולר, אך לאחרונה נאלצה לבקש מבעלי המניות שלה להאריך את תקופת פעילותה

בועז וויזר, מנכ״ל זוז פאוור / צילום: יח''צ
בועז וויזר, מנכ״ל זוז פאוור / צילום: יח''צ

הודעה על מיזוג לחברת SPAC הקפיצה ביום שני את מניית זוז פאוור  בכ-20%. זוז, לשעבר צ'קראטק, עוסקת בפיתוח טכנולוגיית אגירה קינטית המיועדת להטענה מהירה לרכב חשמלי.

חברות SPAC - טרנד בולט בוול סטריט עד לפני כשנתיים - הן חברות ללא פעילות שמגייסות כסף בבורסה כדי למזג לתוכן תוך פרק זמן מוקצב חברה קיימת ולהפוך אותה לחברה ציבורית, או שייאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים.

הזדמנויות ההשקעה שיצרה העלאת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב
הפרויקט השאפתני של סם אלטמן: קריפטו עם טכנולוגיה ביומטרית
יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם

במקרה של זוז, היא כבר ציבורית בבורסה בתל אביב, אך מעוניינת להירשם גם לנאסד"ק ולגייס הון בתהליך. היא עתידה להתמזג לחברת Keyarch Acquisition מארה"ב, שבתחילת 2022 גייסה 115 מיליון דולר, אך לאחרונה נאלצה לבקש מבעלי המניות שלה להאריך את תקופת פעילותה, ורוב המשקיעים בחרו לממש אופציה לפדות את כספם, כך שכיום יש לה כ־25 מיליון דולר. המיזוג כפוף לגיוס של 10 מיליון דולר נטו לפחות לקופת זוז, וייתכן שהחברה תבצע במקביל PIPE (גיוס פרטי).

זוז פאואר הונפקה בתל אביב ב־2021 בשווי של מעל 200 מיליון שקל, אך בהמשך מנייתה נחלשה. המיזוג ל־SPAC יתבצע לפי שווי של 60 מיליון דולר לבעלי המניות הקיימים של זוז, והם יחזיקו בכ־40%-50% מהחברה הממוזגת, כך שהיא תיסחר בכ־120 מיליון דולר. בהמשך, בכפוף לעמידה באבני דרך, השווי שיחזיקו בעלי המניות הקיימים עשוי לגדול עד 100 מיליון דולר. לשם השוואה, זוז נסחרה לפני הדיווח בשווי של 73 מיליון שקל בלבד (כ־20 מיליון דולר), כלומר ה־SPAC מעריך אותה פי 3.

מקרה דומה זכור למשקיעים מחברת האב סקיוריטי: אותה חברה נסחרה בתל אביב בשווי כ־820 מיליון שקל כשהודיעה על מיזוג ל־SPAC בשווי 1.28 מיליארד דולר. עם השלמת המיזוג ותחילת המסחר בנאסד"ק האב נמחקה מת"א, אך זה לא מנע מהחברה לאבד את רוב שוויה ולהיסחר כיום בשווי 47 מיליון דולר.

בשיחה עם משקיעים בתל אביב, נשאלו מנכ"ל ויו"ר זוז על החשש מירידת שווי לאחר המיזוג. לדברי היו"ר אבי כהן, "הרבה חברות שמוזגו ל־SPAC ירדו, ואני חושב שזה בגלל חוסר התאמה בין המצב העסקי לוואלואציות. בסוף, אם נציג תוצאות, אין לי ספק שההיסטוריה של התרסקות ספאקים לא תחזור על עצמה אצלנו".

כרגע אין לחברה כוונה להימחק ממסחר בתל אביב. כהן, שהוא דירקטור בנובה הדואלית, מאמין כי "צריכה להיות סיבה טובה מאוד 'להגיד שלום' לשוק בתל אביב, וכרגע אני לא רואה כזו".

כהן והמנכ"ל בועז וייזר הדגישו כי יזמי ה-SPAC הם משקיעים מהונג קונג עם היכרות בשוק הסיני, שהוא שוק יעד לחברה. נכון להיום לחברה מכירות ראשונות באירופה. ב־2022 היא עוד לא רשמה הכנסות וההפסד הסתכם ב־39.6 מיליון שקל. בין בעלי המניות בחברה הגופים המוסדיים מור והפניקס, קרן אלה וחברת אפקון.

שוק ה-SPAC התקרר עוד לפני הירידות בשווקים והיחלשות מניות הטכנולוגיה ב־2021, בעקבות אכזבת משקיעים מתוצאות של חברות שמוזגו ל-SPAC עם תחזיות ורודות שלא התאימו למציאות ובשל הקשחה מסוימת ברגולציה.