הפרויקט השאפתני של האיש שמאחורי ChatGPT: קריפטו עם טכנולוגיה ביומטרית

מעל 2 מיליון איש קיבלו את מטבע ה־"Worldcoin" החינמי מאז שהושק בשבוע שעבר • מה עומד במרכז הפרויקט ששואף להיאבק באי־שוויון עולמי ובבוטים?

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: כדיה לוי
סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: כדיה לוי

מטבע קריפטו חדש שיוצא לשוק לא מעורר עניין מיוחד כשהשוק מלא במטבעות "זבל" שצצים כמו פטריות אחרי הגשם. עם זאת, המטבע החדש של פרויקט Worldcoin שהושק בתחילת השבוע שעבר הוא אכן מסקרן. זאת גם בשל העובדה שאחד ממייסדי הפרויקט הוא לא אחר מאשר סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, החברה שהביאה לנו את הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT.

הזדמנויות ההשקעה שיצרה העלאת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב
יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם
350% בשבוע מסחר אחד: האם זו מניית המם החדשה?

ה־Worldcoin הושק ביום שני שעבר במחיר משוקלל של כ־1.9 דולר בבורסות הקריפטו בעולם. בבורסת בינאנס הגיע תוך שעה מתחילת המסחר לשווי של יותר מ־5 דולר, אך מחירו התמתן מאז וכעת הוא נסחר ברמה של כ־2.3 דולר, המשקפת שווי שוק של כ־270 מיליון דולר.

מה שמיוחד במטבע החדש של אלטמן ושותפו אלכס בלאניה הוא לא האסימון עצמו, אלא אלמנט אחר שאותו מציע הפרויקט. מדובר בתעודת זהות דיגיטלית חדשה הנקראת World ID, שתאפשר זיהוי ייחודי לכל משתמש, תוך שמירה על אנונימיות. את המטבע מקבלים בחינם לאחר הזיהוי כ"בן אדם", זאת באמצעות מכשיר כדורי שנקרא Orb אשר יזהה באופן פרסונלי משתמשים באמצעות סריקת הקשתית של העין.

הפרויקט התחיל לתפוס תאוצה, וכעבור שבוע מהשקתו ברחבי העולם נראים אנשים עומדים בתור לפני הכדור הכסוף. לפרויקט השאפתני קיימים כבר מעל ל־2 מיליון משתמשים ברחבי העולם. עם זאת, החברה הטביעה עד לעת זו כ־10 מיליארד מטבעות, אך שיחררה אחוז מזערי מסך זה. כך שווי השוק יוצר הטייה, שווי השוק הכולל את כל המטבעות שווה ליותר מ־22 מיליארד דולר, לפי אתר CoinMarketCap.

למרות שיש Orbs במספר מדינות מרכזיות בארה"ב, המטבע לא זמין שם. זאת בשל הרגולציה הקשיחה וחקירות המתבצעות בעת זו נגד גופי קריפטו. למרות זאת, מדווחים כי ממנהטן ועד פלורידה אמריקאים מתייצבים במוקדי הסריקה.

אדם שבא לסריקה סיפר לבלומברג כי "ראיתי את ההתלהבות והחלטתי לבוא ולראות בעצמי. זה פרויקט מעניין שיצר עניין גדול יותר בגלל אלטמן והקרנות הגדולות המגבות אותו".

"לבינה מלאכותית יהיו השלכות כלכליות"

בשיחה עם גלובס, בן קובליס, מנכ"ל פעילות קבוצת קולמקס בישראל מסביר שהמטרה של Worldcoin היא ליצור מערכת כלכלית סביב תהליך תעודת הזהות הדיגיטלית. החברה, מסביר אלטמן בראיונות, תכניס רווחים דרך המסחר שיתרחש במטבעות עצמם.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין, אומרים בחברה, תאפשר לאחסן את תעודות הזהות הדיגיטליות כך שהן ישמרו על הפרטיות של המשתמשים ללא שליטה של ישות כלשהי. החשיבות לכך, לדברי החברה, היא שבעולם הנכנס לתוך טכנולוגיית הבינה המלאכותית ובו בוטים יכולים לחקות שפת אדם באופן מדהים, תעודת הזהות של Worldcoin תוכל להבדיל בין אנשים לבין הטכנולוגיה. "הפיתרון העתידי הזה יכול לפתור זיופים שכיום אנו לא מצליחים לפתור טכנולוגית", מסכם קובליס.

יתרה מכך, בשיחה עם חברת הידיעות רויטרס אמר סם אלטמן שלחברה יש השפעה נוספת על תחום חיים הכרחי, הכלכלה. החברה נקטה בגישה שוויונית, כאשר כל אדם שמוריד את האפליקציה ומאומת כאדם מקבל מטבעות, בכך הם מתעמתים עם בעיה מסויימת בשוק הקריפטו, שבה מי שעולה ראשון על הגל של מטבע חדש יכול למעשה לצבור מטבעות רבים בקלות.

אלטמן מרמז שהטכנולוגיה שלו יכולה להיות אמצעי למימוש המודל של הכנסה בסיסית אוניברסלית (UBI), אשר מציע הכנסה פסיבית לכל תושב כדור הארץ ללא קשר לאמצעים שעומדים ברשותו. ההערכה של אלטמן היא שהכנסה בסיסית זו יכולה לעזור להילחם באי־שוויון העולמי, היות שתעודת הזהות של Worldcoin מאפשרת להנפיק תעודת זהות רק לאנשים אמיתיים, ועל כן ניתן להימנע מזיופים והונאות.

שאיפה לפתור בעיה שעדיין לא קיימת

עם זאת יש בכירים בעולם הקריפטו אשר מציעים גישה זהירה יותר, ויטאליק באטרין ממציא מטבע האת'ריום, כתב לאחר השקת מטבע ה־Worldcoin כי לחברה יש מספר בעיות "גדולות במיוחד" בעיצוב הפרויקט. בין היתר, באטרין מדגיש את הבעייתיות שיש ב־Orb, ובכך שמדובר בחומרה שיכולה להוות דרך ליצרנים זדוניים לפרוץ למאגר החברה וליצור משתמשים מזויפים.

באטרין אמנם מסכים עם חשיבות הזיהוי האנושי, עם זאת, הוא מציין כי "אני בהחלט לא מקנא באלו שמנסים להתמודד עם האתגר, ואני מעריך שיקחו שנים עד שימצאו נוסחה שבה אימות כזה אכן יעבוד".