חידה בוול סטריט: המניה שזינקה בתוך שבוע ב-350% ללא סיבה נראית לעין

כבר שנים שחברת טאפרוור, יצרנית מוצרי הבית והמטבח בת ה-77, מנסה למקם את עצמה מחדש כדי למשוך קונים צעירים יותר, אך נאבקת לעצור את הירידה במכירות • בשבוע האחרון רשמה מניית החברה מהפך

מוצרי טאפרוור / צילום: יח''צ
מוצרי טאפרוור / צילום: יח''צ

לפני שלושה חודשים בלבד, חברת  טאפרוור   (TUP.N), יצרנית מוצרי הבית והמטבח בת ה-77, הודיעה כי אם לא תגייס משקיע חדש בהקדם, ימיה ספורים. ואז, בחמישי האחרון, מניית החברה השלימה זינוק של כמעט 350% במהלך שבעת ימי המסחר האחרונים, והמשיכה ראלי שמאחוריו לא נראתה סיבה ברורה.

הזדמנויות ההשקעה שיצרה העלאת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב 
לאחר שנים של ביצועי חסר: מה גרם למניית אינטל לזנק בחודשים האחרונים?

זה כבר כמה עשרות שנים מאז שהמיכלים האטומים של טאפרוור כבשו את השוק בסערה. אך בשנים האחרונות טאפרוור מנסה למקם את עצמה מחדש כדי למשוך קונים צעירים יותר, אך נאבקת לעצור את הירידה במכירות, שהחלה בין השאר על רקע צמיחתן של מכולות זולות או אופנתיות שהפכו לזמינות ברחובות או ברשת.

בחמש השנים האחרונות המניות של טאפרוור צנחו ב-91%. שנה שעברה ירדו המכירות ב-18%, והחוב של של החברה עמד על יותר מ-700 מיליון דולר (שמגמד אפילו את השווי המנופח החדש שלה העומד על 137 מיליון דולר). באפריל האחרון, חודש לאחר פרסום הדוחות, טאפרוור פרסמה אזהרה לקראת פשיטת רגל.

בתחילת יוני, הבורסה בניו יורק אף הודיעה לחברה שהיא לא עומדת בכללי הבורסה מכיוון ששווי השוק שלה היה נמוך מ-50 מיליון דולר, לפי תקופה של 30 ימי מסחר. מחיר הסגירה הממוצע של טאפרוור, נאמר בהודעה, היה גם נמוך מ-1 דולר באותה תקופה - מתחת לסף הבורסה, כך לפי CNN.

זינוק של 446% במחיר המניה תוך כשבועיים 

ואז, בשבועיים האחרונים, החלה יצרנית מיכלי המזון לראות עליות חדות במחיר המניה. מה-20 ביולי המניה של טאפרוור עלתה ביותר מפי שלוש, למעל 3 דולר, רמתה הגבוהה ביותר מאז תחילת מרץ. בחמישי האחרון המניה (שבאותו יום עלתה ב-50%) הייתה בין הנצפות ביותר ב-Stocktwits.com הממוקדת במשקיעים קמעונאיים, עם ציון סנטימנט "שורי ביותר". נכון לשישי האחרון, המניה זינקה בשיעור של 446% תוך כמעט שבועיים.

הזינוק הזה יכול להיתפס כהגיוני אילו הייתה אינדיקציה כלשהי לכך שהחברה החלה מהפך או מצאה קונה כשיר, אך לא נמצאו ראיות לכך שאחד מהדברים האלה קרה. מאחר ולא הייתה כל סיבה נראית לעין מאחורי ההייפ הפתאומי, פרשנים רבים מיהרו לתהות אם ייתכן שמדובר בעוד "מניית ממים". ניל סונדרס, מנהל קמעונאות של חברת הייעוץ GlobalData, אמר ל-Insider שהעלייה של מניית טאפרוור "לא מבוססת על שום דבר רציונלי או ודאי" (כך לפי הביזנס אינסיידר).

אכן, ההתפתחות האחרונה במניית טאפרוור מהדהד את אלו שנראו בחברות נאבקות אחרות כמו Bed Bath & Beyond (BBBYQ.PK) ומניות "ממים" אחרות הידועות בפופולריות הפתאומית שלהן בקרב משקיעים קמעונאיים (לפי רויטר).

כמו מניות "ממים" אחרות (דוגמת GameStop ו-AMC Entertainment) גם המניה של טאפרוור עולה למרות ביצועים גרועים, ונמכרת על-ידי משקיעים רבים בפוזיציות שורט. מעל 9 מיליון מניות של טאפרוור, או 27% מכלל מניות החברה, נמכרו בחסר בשבועיים האחרונים, לפי חברת נתוני ההשקעות MarketBeat, מה שכנראה העיד על הימור על נפילה קרבה.

נראה כי זינוק המניה תפס את המשקיעים בחסר לא מוכנים. כדי לצמצם את ההפסדים בפוזיציות, משקיעים נאלצים כעת לקנות בחזרה את המניות, וכך יוצרים ביקוש נוסף שדוחף את מחיר המניה גבוה אף יותר, במעגל הקסמים המכונה "סחיטה קצרה".

הסבר אפשרי לזינוק היא הכניסה של בלקרוק לתמונה. מוקדם יותר החודש, ענקית ההשקעות הצהירה שתכנס בתור שותפת השקעות של טאפרוור, והמניה החלה להראות תנועה זמן קצר לאחר הדיווח על השותפות ב-Orlando Business Journal. עד כה לא בוצעו שינויים או הודעות גדולות מאז החלה השותפות, אך לפי פורבס ניתן להניח שבלקרוק תנסה לסייע לטאפרוור לצמצם את חובותיה.