דוחות אפל: עסקי השירותים הפתיעו לטובה עם מעל מיליארד מנויים משלמים. מכירות האייפונים אכזבו

אפל דיווחה על הכנסות של כ-81.8 מיליארד דולר, ובכך עלתה על תחזיות האנליסטים שעמדו על 81.7 מיליארד דולר • מכירות האייפונים החמיצו במעט את ההערכות, ובשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 1.26 דולר למניה - מעל התחזיות • מנכ"ל החברה, טים קוק: "אנחנו שמחים לדווח על שיא של הכנסות בכל הזמנים בשירותים במהלך הרבעון"

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic
אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

ענקית הטכנולוגיה אפל  פרסמה לפני זמן קצר את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השלישי לשנת 2023. אפל דיווחה על הכנסות של 81.8 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 81.7 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 1.26 דולר למניה, ועקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.19 דולר למניה.

אמזון מציגה דוחות חזקים ותחזית אופטימית להמשך; המניה מזנקת במסחר המאוחר 

מתחילת השנה, מניית אפל עלתה בכ-56% (לפני פרסום הדוחות). המניה מגיבה כעת לפרסום הדוחות במסחר המאוחר, והיא יורדת בכ-1%.

"אנחנו שמחים לדווח על שיא של הכנסות בכל הזמנים בשירותים במהלך הרבעון, שמונע על ידי למעלה ממיליארד מנויים בתשלום. ראינו התחזקות מתמשכת בשווקים המתעוררים הודות למכירות החזקות של האייפון", אמר טים קוק, מנכ"ל אפל. לדבריו, "מחינוך ועד איכות הסביבה, נמשיך לקדם את הערכים שלנו".

על פניו, אפל נהנתה ברבעון האחרון בטייטל החדש והנכסף: החברה האמריקאית הראשונה שחצתה את רף שווי שוק של 3 טריליון דולר. אבל אם צוללים פנימה, מבינים שהמצב מורכב יותר. המצב הכלכלי העולמי לא פסח גם על ענקית טכנולוגיה כמו אפל, וברבעונים האחרונים התמודדה החברה עם ביקוש נמוך יותר למוצריה כמו גם לבעיות קשות בסין, הן מבחינת מכירות והן מבחינת ייצור.

אפל אמרה בעבר שהמכירות יצטמצמו ברבעון השלישי, בגלל התחזית המאקרו-כלכלית. עם זאת, התוצאות של אפל טובות יותר ממה שרמזה בעבר, ככל הנראה מה שמצביע על תנאים כלכליים משתפרים. בחברה הודיעו ל-CNBC כי המצב אמור להשתפר. 

עיני המשקיעים נשואות בעיקר אל עבר נתוני המכירות של אפל. בשני הרבעונים האחרונים, החברה אמנם היכתה את תחזיות המכירות, אבל רשמה ירידה משנה לשנה בהיקף המכירות. האנליסטים העריכו כי גם ברבעון הנוכחי תרשום ענקית הטכנולוגיה ירידה במכירות משנה לשנה - והם צדקו, המכירות ירדו ב-1% ביחס לאשתקד, וההכנסות מהאייפד, אייפון והמק ירדו גם הן ביחס לאשתקד. החברה דיווחה על הכנסות ממכירת אייפונים של 39.7 מיליארד דולר, ובכך פספסה את התחזיות שעמדו על 40.2 מיליארד דולר.

צריך לחכות לשיחת המשקיעים

עם זאת, צריך להזכיר - לרוב הרבעון השלישי של השנה הוא הרבעון עם חולשה תקופתית, שכן אין תקופת חגים או השקות מיוחדות של מוצרים פיזיים. הרבעון הרביעי לרוב זה הרבעון עם מכירות האייפונים החדשים ומחשבים לשנת הלימודים שמתחילה ברחבי העולם. מאז הקורונה, אפל לא נתנה תחזיות למכירות שלה בטענה שיש אי ודאות בתחום. מה שכן, האנליסטים והמשקיעים יחכו לשיחת המשקיעים כדי לקבל נקודות ונתונים כדי לקבוע אם אפל רואה את המכירות הכוללות צומחות או מתכווצות - לדוגמה, שרשראות האספקה והעלויות סביב השקת האייפון החדש בחודש הבא.

אחד הפתרונות של אפל לטווח הארוך, זו דווקא מדינת הודו. ברבעון הקודם אפל פתחה חנויות פיזיות ראשונות בהודו, כך שאפל רואה את הודו גם כשוק צרכני טוב וגם כבסיס ייצור. הרבה דיווחים הצביעו על כך שאפל הרחיבה בחודשים האחרונים את הייצור במדינה לאחר שסבלה ממשברים בשרשרת האספקה בסין. אנליסטים מעריכים כי הודו הפכה לאחד מחמשת שווקי האייפון המובילים של אפל ברבעון הזה.

עוד סגמנט שהמשקיעים אוהבים במיוחד לעקוב אחריו הוא חטיבת השירותים של החברה - אפל טיוי, אפל מיוזיק ועוד. בוול סטריט אוהבים לראות את עסקי השירותים של אפל צומחים באופן קבוע, כי הרווחים על שירותים גבוהים מאשר על מכירת חומרה. ההערכות המוקדמות ציפו כי אפל תדווח על 20.7 מיליארד דולר הכנסות בתחום ובפועל החברה דיווחה על 21.2 מיליארד דולר, ובכך עקפה את התחזיות. צריך להזכיר כי אפל מתמודדת עם תחרות קשה במיוחד בתחום הסטרימינג, מה שמצריך ממנה למצוא כל הזמן את מנועי הצמיחה שלה לשירותים השונים.

ההכנסות של אפל מתחום השירותים חשובים למשקיעים, כי זה מראה שהחברה יודעת איך להפוך בסיס משתמשים פעיל של 2 מיליארד מכשירים ומנויים - למשלם.

לאחר השקת ה-Vision Pro: קשיים בפיתוח המוצר

ברבעון האחרון החברה השיקה את קסדת המציאות המעורבת שלה, ה-Vision Pro, קסדה המשלבת בין העולמות הווירטואליים לעולם האמיתי. בכנס המפתחים השנתי של החברה, WWDC , אפל השיקה את המוצר החדש והשאירה טעם של עוד עבור המבקרים שלא הבינו מה בדיוק אפל חידשה במשקפיים החדשים ומה עשתה שונה מהשוק, וגם עבור המעריצים שרק מחכים לנסות את המוצר עם תג המחיר המופרך של 3,500 דולר.

עם זאת, לפי דיווח בבלומברג מסתמן כי אפל סובלת מבעיות בהשקת המוצר החדש, ומסתבר כי החברה מתכננת השקה איטית ומסובכת לוגיסטית של הקסדה. לפי בלומברג, המכשיר יושק בחנויות בשווקים נבחרים בארצות הברית בתחילת השנה הבאה. יתרה מכך, דווח בפייננטשיאל טיימס שאפל חתכה את מספר היחידות שתייצר ל-900 אלף, כשבמקור המספר היה כפול.

עוד דווח בבלומברג כי אפל עובדת על כלי בינה מלאכותית שלה בצורת ChatGPT. עדיין לא ברור אם בכלל יש אסטרטגיה להשיק את המוצר הזה לציבור והאם זה רק בשימוש פנימי בחברה. הדבר בעיקר מעלה את השאלה של איפה אפל רואה את עצמה בכל התחרות הענקית שיש סביב הבינה המלאכותית. יצרנית האייפון משלבת הרבה מאוד יישומי בינה מלאכותית בשירותים שלה, אך מאוד נזהרת להשתמש במילים "בינה מלאכותית" באירועיה, והיא היחידה מבין ענקיות הטכנולוגיה האחרות שלא דוחפת את הנושא לכותרות.