מינוי מנהל לרשות המסים הכרחי כדי לשדר יציבות

גביית מסים מקצועית אינה משימה שנעשית מעצמה • האתגרים גדולים, וכדי לעמוד במשימה המורכבת, המערכת חייבת אנשי מקצוע טובים

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

הכותבת היא נציבת מס הכנסה לשעבר, ושותפה במשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות'.

עדיין לא מונה מנהל קבוע לרשות המיסים, וכהונתו של ערן יעקב הוארכה זמנית. זה מצב שאיננו תקין ואין הצדקה להיקלע אליו. התחושה המתקבלת היא שהמינויים הכלכליים החשובים במדינה נמצאים במקום שני בסדר העדיפויות של השר הממונה. סביר להניח שזו גם התחושה המתקבלת אצל עובדי רשות המיסים, וכאן לצערי כבר נובטים ומכים שורשים זרעי המשבר הבא.

רשות המיסים היא משפך ההכנסות הגדול של המדינה, גביית מיסים מקצועית אינה משימה קלה. זהו מנגנון מורכב ומתוחכם, שמתמודד עם אתגרים מקצועיים גדולים, פנימיים וגלובליים. זו לא רק במלחמה במעלימי המס ומלביני ההון, אלא בעיקר עיסוק סיזיפי בגביית מס אמת מעסקים ומחברות בינלאומיות, כשמדינות אחרות מתחרות על מיסיהן, ומול אנשי מקצוע מנוסים ומתוחכמים הפועלים להמעיט את גביית המס.

שינוי לרעה

כדי לעמוד במשימה המורכבת הזו, המערכת חייבת אנשי מקצוע טובים ומקצועיים. ואכן, במשך שנים רבות רשות המיסים הצליחה לבסס תשתית איכותית של הון אנושי, אשר אפשרה לעמוד במשימה הזו. המגזר הציבורי אמנם נמצא בעמדת נחיתות בנושא השכר מול המגזר הפרטי, פער שהלך והתרחב עם השנים. אולם כנגד זה השכילה המערכת לפתח תחושת שליחות וגאווה מקצועית, אשר מדרבנים את העובדים הטובים להישאר במערכת. גם בנושא השכר הוא היה טוב יחסית למגזר הציבורי, כך שהפער מול המגזר הפרטי היה יחסית נסבל. אבל לצערי זה השתנה מאוד בשנים האחרונות.

מעבר לשחיקה בשכר היחסי, יש שחיקה משמעותית במעמד של רשות המיסים אל מול השוק הפרטי. שחיקה בשכר ושחיקה במעמד המקצועי. כיום, המערכת מתקשה לגייס מפקחים, רואי חשבון ועורכי דין. המתקפות על הדרג המקצועי אולי עשו את שלהן, גאוות היחידה ש$1־$2 כבר איננה כזו, ואין סיבה לאנשים איכותיים להתעלם מפערי השכר שמפתה בהם המגזר הפרטי. וההשתהות הרבה במינוי יו"ר חדש לרשות המיסים, רק מעצימה את המשבר.

תוצאות בינוניות

צריך לראות בגיוס כוח אדם איכותי לרשות יעד לאומי, ולהקצות לכך משאבים. קל לומר שהשקעה ביצירה וביסוס של מערכת גביה איכותית זה יעד משתלם כלכלית למדינה כבר בטווח הקצר. ולכן צריך להעלות את השכר, ולתת לעובדים דירוג ומעמד ייחודי בשרות המדינה, וכן לתת להם לקבל החלטות מקצועיות בלא צורך בקבלת אישורים רבים.

בתפקידי היום כמייצגת נישומים אני לכאורה נמצאת בפוזיציה נגדית, אך לא זה המצב. כשברשות המיסים יש מומחים ואנשי מקצוע בעלי הבנה מקצועית עמוקה, המוכנים לקחת על עצמם לקבל החלטות כי הם יודעים שיקבלו גיבוי אז הרבה בעיות ומחלוקות נפתרות בדיון ענייני וקצר. וכשמדובר באנשי מקצוע פחות מקצועיים, ויותר חוששים לקבל החלטות, אז הדיון אורך זמן ותוצאותיו יהיו בינוניות באיכותן, למדינה ולנישומים.

לכן, ההשקעה בהון האנושי ברשות המיסים צריכה להיות אינטרס ראשון במעלה וכצעד ממשלתי תומך בכך יש למנות בהקדם מנהל קבוע לרשות המיסים. אדם אשר יש לו יכולת ניהול, היכרות של המגזר הציבורי וידע איכותי בעולם המיסים. זה ישדר מסר חשוב לשוק כולו, וישדר מסר מחזק לעובדי הרשות ולמועמדים הפוטנציאליים לעבוד בה.