גוף השקעות בינלאומי ישקיע בקרן החדשה של קרן ריאליטי: "מאמינים בכלכלה הישראלית"

טיקאהו קפיטל, המנהל נכסים בהיקף 40 מיליארד דולר, יצטרף להשקעות בקרן החמישית של ריאליטי הישראלית • גוף ההשקעות האירופי לא הצהיר על סכומים מסוימים שישקיע בקרן, אך עד כה גויסו עבורה 1.7 שקל מתוך 2 מיליארד • אסף גרמן, מנכ"ל משותף של טיקאהו בישראל: "אוהבים לחבור לשחקנים המקומיים בשווקים שבהם אנחנו עובדים"

רודי נויהוף ואסף גרמן, שותפים בטיקאהו קפיטל / צילום: דרור סיתכהל
רודי נויהוף ואסף גרמן, שותפים בטיקאהו קפיטל / צילום: דרור סיתכהל

גוף ההשקעות הבינלאומי טיקאהו קפיטל (Tikehau Capital), המנהל נכסים בהיקף של כ־40 מיליארד דולר בשוק ההשקעות האלטרנטיביות, הודיע לאחרונה על שיתוף־פעולה עם קבוצת ריאליטי הישראלית.

הצרות של חברות הנדל"ן הזרות בתל אביב: האם אנחנו לקראת גל של הסדרי חוב? | בדיקת גלובס
ההפרשות גדלו, הציבור בורח מהעו"ש ובנק הפועלים מזהיר: "הגידול המהיר בהכנסות מריבית מוצה" | ניתוח

ההודעה של טיקאהו עומדת בניגוד להצהרות ההפוכות הנשמעות מפי גורמים בישראל, על הוצאת כספים ובריחת משקיעים, על רקע המצב הפוליטי השברירי ואי־הוודאות בארץ. גוף ההשקעות האירופי לא הצהיר על סכומים מסוימים שישקיע בקרן החמישית של ריאליטי, אך מאחר שעד כה גויסו לקרן 1.7 מיליארד שקל מתוך 2 מיליארד, אפשר להעריך את היקף ההשקעה.

מבחינת אסף גרמן ורודי נויהוף, שותפים בטיקאהו קפיטל ומנכ"לים משותפים של פעילות טיקאהו בישראל, הרציונל שמאחורי ההשקעה ברור. "כגוף השקעות, אנחנו מסתכלים לטווח הארוך", אומר גרמן. "אנחנו מאמינים בכלכלה הישראלית, והצעד שעשינו הוא חלק מה־DNA שלנו - להשקיע במקומות שבהם יש לנו משרדים קיימים ושאנחנו גם מגייסים כסף בהם, ממשקיעים מקומיים".

"להיכנס לשוק במחירים אטרקטיביים"

לדברי גרמן, "הנדל"ן הוא סגמנט מעניין מאוד, בכל העולם, ודווקא עכשיו. בכל העולם אנחנו רואים את ההשפעה של עליית הריבית, רואים את הפערים בין ביקוש להיצע, בפרט במגורים ולא רק בישראל, ואוהבים לחבור לשחקנים המקומיים בשוק המקומי שבו אנחנו עובדים".

אוהד רוזן, שותף מייסד קרן ריאליטי / צילום: טל גבעוני
 אוהד רוזן, שותף מייסד קרן ריאליטי / צילום: טל גבעוני

"בנדל"ן יהיו הרבה מאוד הזדמנויות בשנים הקרובות, וזו התפיסה שלנו", מוסיף נויהוף. "זו קרן שתשקיע לאורך כל השנים הבאות בישראל, ויש לנו אמונה בכלכלה המקומית. לתפיסתנו, השנים 2024־2026 יהיו טובות מאוד לנדל"ן, ובמיוחד למשקיעי הנדל"ן, ויהוו נקודות כניסה מצוינות מבחינת מחיר".

הצעד נעשה דווקא עכשיו, בגלל ההזדמנויות שיוצרת הריבית הגבוהה שמרחיקה מהשוק שחקנים אחרים או מכניסה לשוק נכסים שחייבים להימכר?
"הכניסה כשותפים לא מתוזמנת לנקודה ספציפית", אומר גרמן. "לא מדובר ברכישה של מניה, שאתה קונה כאן ועכשיו. האסטרטגיה אחרת. אנחנו קונים נכסים ספציפיים בצורה ממוקדת מאוד. נכסים עם פוטנציאל השבחה, ש'עליהם' נוספים גם עניין הריבית וסביבת המאקרו הקיימת, שמאפשרים להיכנס לשוק במחירים אטרקטיביים יותר ממה שהיו בעבר".

"כולם מבינים שעליית הריבית וכלל הגורמים בשוק של היום יְיַצרו תשתית ותנאים נוחים יותר למשקיעי הנדל"ן", ממשיך נויהוף. "אבל אף אחד לא יודע אם זה יקרה בחצי השנה הקרובה או בשנה הקרובה. יש כאן חלון זמן של ארבע־חמש שנים, שיהיה אחד מהטובים ביותר להיחשף ולהשקיע בנדל"ן בישראל ובחו"ל. ה'בציר' הקרוב, ארבע שנים קדימה, יהיה בציר מצוין. זה הרקע לצעד שעשינו".

"החיבור שלנו לריאליטי הוא חיבור טבעי"

שיתוף־הפעולה כולל השקעה של טיקאהו בקרן החמישית של ריאליטי, אשר מטרתה לרכוש ולהשביח פרויקטים לטובת עירוב שימושים, בדגש על מגורים, ובפיזור גיאוגרפי רחב. הצד השני של שיתוף־הפעולה הוא הצטרפות של השותפים המנהלים של ריאליטי כמשקיעים בפעילות של טיקהאו קפיטל באירופה, באופן שיאפשר לריאליטי לחזק את השקעותיה בשוק האירופי, ואת הפעילות הקיימת שלה בגרמניה.

מתחם הפלך במבואות יפו. בבעלות קרן ריאלטי ומקודם עם חברת קרדן נדל''ן / הדמיה: יסדי אדריכלים
 מתחם הפלך במבואות יפו. בבעלות קרן ריאלטי ומקודם עם חברת קרדן נדל''ן / הדמיה: יסדי אדריכלים

"קרן הנדל"ן שלנו באירופה מבצעת, למעשה, בדיוק את מה שריאליטי עושים בישראל", אומר גרמן, "אך כמובן בקנה מידה גדול יותר. אנחנו עושים את זה עוד מ־2004: קונים נכסים במקומות מרכזיים שלא בשימוש הנכון, ועושים להם שינוי ייעוד - בשנים האחרונות בעיקר למגורים - מבצעים את ההשבחה ומוכרים ליזם הבא, שיקים את הפרויקט בפועל. כך שיש כאן סינרגיה, ומאוד טבעי מבחינתנו להבין מה ריאליטי עושה בשוק המקומי. בחו"ל אנחנו עובדים עם הצוותים שלנו, אבל בישראל יש מומחה מקומי - ואנחנו לא מתיימרים לשכפל את היכולות שלו. הוא השחקן המוביל כאן, לטעמנו, ואליו אנחנו חוברים".

"יש עוד רבדים לשיתוף־הפעולה הזה, בטווח הארוך", מוסיף נויהוף. "בחרנו את ריאליטי כשותף מקומי כדי לבחון בעתיד גם הזדמנויות השקעה נוספות, בתחומים משיקים ובאסטרטגיות משיקות, סביב תחום הנדל"ן בישראל. החיבור שלנו לריאליטי הוא חיבור טבעי, שיאפשר לנו לבחון את ההזדמנויות הללו לשנים הבאות".

אוהד רוזן, מייסד ושותף מנהל בקבוצת ריאליטי, מסביר את הרציונל מבחינתו: "כחלק מהתפתחות הקבוצה לסגמנטים ולטריטוריות נוספות מצאנו בטיקהאו קפיטל ובזרוע הנדל"ן שלה שותף בעל DNA וערכים דומים, בגישה הפרו אקטיבית להשקעות, בחתירה להובלה ולמצוינות ובהתייחסות לאחריות תאגידית ולאימפקט כחלק אינטגרלי מהפעילות העסקית. אנחנו מודים על האמון של טיקהאו קפיטל בנו ושמחים על הפוטנציאל של שיתוף־הפעולה והחיבור ההדוק שנוצר בין הצדדים, ובטוחים ששיתוף־פעולה זה יוסיף ערך רב לשני הגופים".

איך בעצם מחליטים להוציא צעד כזה לפועל?
"אלו מהלכים שאורכים הרבה מאוד זמן", אומר גרמן. "אנחנו מכירים את הקבוצה תקופה ארוכה, ונמצאים איתה בדיאלוג חודשים. בזמן הזה עושים בדיקת נאותות, מכירים את הצוותים, לומדים את היכולות ועוד. הרעיון הוא ליצור שיתוף־פעולה בין אנשים, ליצור דיאלוג ולהוביל למהלכים חדשים בטווח הארוך".