מאדאם דה פומפדור, ציור של פרנסיס בושר, 1758. חיה ונשמה וורוד; מיימי אייזנהאואר, של תומאס סטיבנס, 1953. הוסיפה צבע לבית הלבן; הבתולה, הילד והקדוש, ציור של פרה אנג'ליקו, 1428-1430. צבע את גלימות המלאכים

מאדאם דה פומפדור, ציור של פרנסיס בושר, 1758. חיה ונשמה וורוד; מיימי אייזנהאואר, של תומאס סטיבנס, 1953. הוסיפה צבע לבית הלבן; הבתולה, הילד והקדוש, ציור של פרה אנג'ליקו, 1428-1430. צבע את גלימות המלאכים

בעקבות היסטריית "ברבי": הצבע וורוד עושה את הקאמבק הגדול של הקיץ

בתקופת הרנסאנס הוא סימל כוח אלוהי, בזמנו של לואי ה־15 הוא ייצג חושניות ויוקרה מוגזמת, ובמאה ה־20 הוא שווק כצבע מרגיע אסירים ומתמודדי נפש

ד״ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  10.08.2023

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד"ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. כתבה חמישה ספרים עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדות פרס מאן בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה"ב

ברבי והצבע הוורוד הם שמות נרדפים. עד כדי כך שהסרט "ברבי", שהגיע בחודש שעבר לבתי הקולנוע, עיכב את שרשרת האספקה העולמית של הצבע. זו מהומה רבה סביב צבע שלרוב מתייחסים אליו כאל יפה, אך באופן פשטני למדי.

על אומץ, חוסן ותושייה יוצאי דופן שגילו בני האדם לאורך ההיסטוריה
הקללה שפוגעת במחפשי אוצרות
כשחזאי מזג האוויר חילצו את אירופה מידי הנאצים: קיצור תולדות המטאורולוגיה

מניפסט לקלילות וחיים חושניים

סיב צבוע בתוך חרוז שנמצא במואנג'ודארו בפקיסטן המודרנית, הוכיח שחברות קדומות ידעו איך להכין צבע ורוד מצמח הפואה (Rubia tinctorum), כבר ב־3,000 לפנה"ס. רק בימי הביניים הצבע הזה הגיע למרכז הבמה. ביפן, בתקופת הייאן (794-1185), האליטה לבשה ורוד כדי לבטא רגשות מעודנים.

הגישה האירופאית לוורוד הושפעה מהנצרות. אמן הרנסאנס פרה אנג'ליקו, שהיה חדשן בכל הנוגע לסמלים וצבעים, צבע את גלימות המלאכים בציוריו בוורוד. את צבע העור והכנפיים שלהם צבע בזהב, זאת כדי להראות איך רוח הקודש חוצה את הגבול בין שמיים לארץ.

טריוויה

1

באיזו תרבות הוורוד מייצג דווקא גבריות?

2

איזו עיר נקראת "העיר הוורודה"?

3

ממתי המילה "ורוד" שימשה כשם צבע?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

הקישור של הצבע הוורוד עם כוח אלוהי הפך אותו לפופולרי במעגלים מלכותיים, בייחוד לאחר גילוי מקורות צבע חזקים יותר כמו עץ ברזיל. עבור חלק מהאנשים, לא יכול היה להיות דבר כזה יותר מדי ורוד: הדיוקן המפורסם של ג'ובאני בטיסטה מורוני מהמאה ה־16, "האדון בוורוד", מתאר אציל איטלקי בשם ג'ובאני ג'רולאמו גרומלו לבוש בוורוד סלמון מכף רגל ועד ראש.

הוורוד הגיע לשיאו בתקופת הרוקוקו באמצע המאה ה־18 באירופה. יותר מצבע, הוא היה כעת מניפסט של חיים חושניים, קלילות ויוקרה מוגזמת. המלך לואי ה־15 והפילגש שלו מאדאם דה פומפדור חיו ונשמו ורוד, והוסיפו את הצבע להכל, מכלי אוכל ועד טפטים.

להפוך את ברבי לנשית יותר

רק במאה ה־20 הוורוד איבד את גווניו הגבריים והפך לצבע נשי באופן מובהק. ב־1918, ירחון הגברות הבריטיות עדיין ייעץ לאימהות להלביש את הבנים בוורוד, "שהוא צבע יותר החלטי וחזק", ואת הבנות בכחול, "שהוא יותר עדין ונשי". ב־1937 מעצבת האופנה אלזה סקיאפארלי אתגרה את הנורמות האלה כשצבעה את אריזת הבושם שלה, "Shocking", בוורוד לוהט.

חיש מהר עבר הוורוד את גדר המגדר אבל לאו דווקא באופן אליו התכוונה אלזה סקיאפארלי: הגברת הראשונה מיימי אייזנהאואר הוסיפה כל כך הרבה ורוד לבית הלבן שעובדיו כינו אותו "הארמון הוורוד". בשנות ה־60 העליזות היה לצבע הזה גוון רטרו. ב־1959, כשבובת הברבי הראשונה יצאה לשוק, חברת "מאטל" איזנו את האישיות המשוחררת והחופשית שלה על ידי עטיפתה בצבע "נשי". ברבי יכלה לטוס לירח, כל עוד ספינת החלל שלה היתה ורודה.

הצבע שנוצר בהשראת סירופ נגד צרבת

בסוף שנות ה־70, הפסיכולוג האמריקאי אלכסנדר שאוס המציא את הצבע "ורוד בייקר־מילר", בהשראת צבע הסירופ נגד צרבת "פפטו ביסמול". הוא שכנע את הרשויות שהצבע ירגיע אסירים ומתמודדי נפש, ויפגע במוטיבציה של ספורטאים בקבוצות יריבות. למרות הנוכחות של הצבע הזה במתקני כליאה, אין הוכחות לקביעתו של שאוס. היום הצבע נהנה מהרגע שלו, או אולי גם מרגע הנקמה שלו, תלוי בנקודת המבט שלכם. צבע השנה של פנטון הוא - ניחשתם נכון - ורוד לוהט בשם Viva Magenta.

תשובות טריוויה

1. ביפן הצבע נחשב לגברי, שכן הוא מסמל את נשמותיהם של סמוראים שמתו.

2. ג'איפור בהודו

3. במאה ה-17

צרו איתנו קשר *5988