הפייקים שמופצים בעקבות "ברבי" הגיעו עד ג'ו ביידן וברק אובמה

להצלחה הגדולה של הסרט "ברבי" נלווים פייקים שקשורים לפוליטיקה בארה"ב ובעולם • המשרוקית של גלובס

צילום מסך מטוויטר
צילום מסך מטוויטר

סרט הקולנוע "ברבי", שעלה לאחרונה לאקרנים, הפך ללא ספק לתופעה תרבותית. הסרט, שזכה למסע פרסום אינטנסיבי, הניב אינספור אזכורים בתקשורת העולמית, וגם בכל הנוגע למספר הצופים וההכנסות הוא מציג מספרים מרשימים. העניין הגדול סביב הסרט והתופעות שנלוות אליו מושכים באופן לא מפתיע את יצרני הפייקים, וגם הם זוכים לעתים ללא מעט חשיפה. הנה כמה דוגמאות בולטות. 

הסרט "ברבי" הפך לתופעה חובקת עולם. מה הייתה שיטת השיווק שמאחוריו? 
אחוזה ב־Airbnb וקולקציות בגדים: מה עומד מאחורי קמפיין השיווק האגרסיבי של הסרט "ברבי"?

ורוד זה לא רק צבע. הזכרנו את מסע היח"צ האינטנסיבי של הסרט, וזה הביא לכך שהצבע הוורוד הפך לנוכח הרבה יותר בחיינו. בין היתר, היו גם מי שהגיעו לבתי הקולנוע כשהם לבושים בבגדים בצבע הזה. האם גם פוליטיקאים הצטרפו לטרנד? על פניו, זה לא מופרך. בארה"ב הסרט אכן הצליח להפוך לעוד סוגיה שנמצאת במחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקנים. הסנטור הרפובליקני טד קרוז יצא נגד הסרט, וכך גם הפובליציסט השמרן הבולט בן שפירו, ואשתו של חבר קונגרס בשם מאט גייטס קראה להחרים את הצפייה בשל היעדר "ערכי משפחה".

על הרקע הזה פורסם ציוץ שזכה למיליוני צפיות בו נראים נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה והנשיא בהווה ג'ו ביידן כשהם בחליפות ורודות. "ברק וג'ו מטרילים את הרפובליקנים - מת על זה!", נכתב מעל לתמונה. בודקי עובדות מניוזוויק ומאתר Check Your Fact בחנו את התמונה וקבעו די בקלות שהיא לא אותנטית ונוצרה באמצעות בינה מלאכותית. למעשה, ציינו שם, התקנות הפדרליות אוסרות על נושאי משרה ציבורית לקדם איזשהו סרט, וביידן כפוף לכך.

על המפה. האם יוצרי "ברבי" הצליחו לעצבן את ממשלת סרביה? בצילום מסך של מה שנראה כמו כותרת מאתר ה־BBC נכתב כי "הסרט 'ברבי' נאסר להקרנה בסרביה לאור מפת 'אלבניה הגדולה' השנויה במחלוקת". צילום המסך הזה הופץ ברחבי העולם, אלא שהוא לא אמיתי. כפי שהסבירו בודקי העובדות של AFP, המפה שבתמונה לא באמת מופיעה בסרט, ולמעשה בסוף השבוע הראשון הסרט הכניס 265 אלף דולר בסרביה לבדה.

אגב, וייטנאם באמת אסרה על הקרנת הסרט בגלל שמופיעה בו מפה שעולה בקנה אחד עם התביעות הטריטוריאליות של סין בים סין הדרומי. לפי דיווחים בתקשורת הישראלית, גם במדינות כמו לבנון וכוויית יחרימו את הסרט על רקע העובדה שהוא "מקדם הומוסקסואליות".

מגדלים באוויר. מסע היח"צ של הסרט הוא אכן עצום בגודלו, אבל האם הוא גדול כמו הבורג' ח'ליפה, המגדל הגבוה בעולם שממוקם בדובאי? בודקי עובדות מכל העולם בחנו סרטון שבו נראית מעין דמות תלת־ממד של בובת ברבי שיוצאת מהקופסה שלה בסמוך למבנה, כשגובהה נראה דומה לגובהו של המגדל. "הווידאו מראה שהצוות של 'ברבי' יודע בדיוק מה הוא עושה עם פעלולי השיווק הכי מדהימים שיש", נכתב בציוץ שנלווה לסרטון.

בודקי העובדות של אתר You Turn מצאו שמדובר בסרטון שיצר משרד פרסום אמירתי בטכנולוגיית CGI כדי לקדם את הסרט. במשרד, כך נראה, היו מרוצים מהתוצאה, לאחר שבפוסט נפרד הם חגגו את העובדה שהסרטון זכה ליותר מ־2 מיליון צפיות, וגם קיבל סיקור של כלי תקשורת מרכזיים.

תחקיר: אוריה בר־מאיר