גזירת סרטים ומחאה: המתיחות לקראת טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה

בטקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה השבוע צפויים להשתתף רה"מ, שרים וראשי עיריות שבהן יעברו תחנות הקו • מתנגדי המהפכה המשפטית מתכננים פעולות מחאה במהלכו וגם בהמשך לאחר הפעלתו

ישתתפו בטקס. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ישתתפו בטקס. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ביום חמישי צפוי להתקיים טקס השקת הקו האדום של הרכבת הקלה, שיתחיל רשמית לנסוע יום לאחר מכן, ביום שישי ה־18 באוגוסט. במקביל, צפויות להתקיים מגוון פעולות מחאה נגד המהפכה המשפטית והממשלה.

הרכבת הקלה של תל אביב יוצאת לדרך, מה יקרה למחירי הדירות?
עד כה הכלכלה בעיקר שילמה מחיר על הרכבת הקלה. עכשיו היא צפויה להרוויח מיליארדים 
פרויקט מיוחד | המרוויחים, המפסידים, הלקחים: בעוד שבוע בדיוק מדינת ישראל תעשה היסטוריה

טקס הפתיחה החגיגי יתקיים בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ומתוכננים להשתתף בו גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר האנרגיה ישראל כ"ץ - שבתקופתו במשרד התחבורה החלו העבודות להקמת הקו. הטקס פתיחה יכלול גם נסיעה מקצה אחד של הקו האדום לקצה השני שלו.

מיקום הטקס עדיין לא נקבע, אבל הוא צפוי להיערך בבת ים או בדיפו (מוסך הרכבות) בפתח תקווה. כך, האירועים המרכזיים של הקו שיתקיימו בקצותיו ישרתו את ראשי הרשויות המקומיות, וכפי שפורסם בגלובס, ההערכות הן כי החגיגה תדלג על תל אביב.

"המחאה תורגש היטב"

במקביל לטקס צפויות להתרחש פעולות מחאה של מתנגדי המהפכה המשפטית. נדב גלאון מכוח קפלן אמר כי "אנחנו מתכוונים להגיע לטקס ולהשמיע קול ברור נגד הדיקטטורה. איפה שראש הממשלה ושריו נמצאים ושיש לנו הזדמנות להגיע אנחנו מגיעים. יש לנו צוותים שעובדים על המחאה בטקס תקופה ארוכה, נאסף מודיעין ונבנה ארגז כלים לפעילות מחאה משמעותית שתורגש היטב".

בנוסף, לדבריו, יבוצעו פעולות מחאה נרחבות גם לאחר פתיחת הקו, על רקע העובדה שהרכבת לא תופעל ולא תיסע בשבתות: "יש פעילים שמתכוונים להפוך את זה למאבק ליבה. אנחנו רואים את הקשר בין ההפיכה המשטרית ובין האיום על אורח החיים הליברלי בישראל וסוגיות דת ומדינה ומתריעים על החלשת דמוקרטיה והתחזקות המרכיב הדתי", הוא אומר.

צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים המזוהה עם מפלגת הליכוד, ישתתף בטקס שייצא או יסתיים בעירו. זאת אף שדוחות מבקר המדינה הצביעו על כך שעיריית בת ים הערימה קשיים על הפרויקט. "מסמכים של חברת נת"ע מציגים את טענותיה כי פקחי עיריית בת ים הטילו קנסות על הקבלנים מטעמה ודרשו את פינוי השטח מכוח חוק העזר לבת ים בנושא שמירת הסדר והניקיון, וזאת לטענת נת"ע, בשל התנגדותה של עיריית בת ים לתוואי הקו האדום ולמרות סיכומים בין העירייה ובין נת"ע", נכתב. גם ראש עיריית פתח תקווה, שמזוהה אף הוא עם הליכוד, רמי גרינברג ייהנה מקיום הטקס שיצא או יסתיים בעירו.

בטיחות או פוליטיקה?

יתכן שמיקום הטקס הוא הנוח ביותר מבחינת הפקה ואבטחה, אך יש מי שתוהים האם הדבר לא מסייע להתעלם מראש רשות אחת שדרכה עובר התוואי - רון חולדאי, שנודע כמתנגד לממשלה ולמהפכה המשפטית ויריב פוליטי של שרת התחבורה רגב. חולדאי "הימר" על הרכבת הקלה וערך שינויים מרחיקי לכת בתחום התחבורה בשנים האחרונות - וספג על כך ביקורת ציבורית נוקבת.

בוועידת הנדל"ן של גלובס, שהתקיימה במרץ בשנה שעברה, אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק כי "אם ישאלו בעתיד למה הפרויקט יצא לדרך, יבינו שזה קרה בזכות עיריית תל אביב ובזכות ראש העיר, זאת לעומת ערים אחרות שמעכבות את הפרויקט".