כל קווי הרכבת הקלה לא יעבדו בשבת, והגיע הזמן לומר: בעיניי זו כפייה דתית

כלי התחבורה שכולם חיכו לו והמדינה שילמה עבורו 19 מיליארד שקל יהפוך לפיל לבן יום וחצי בשבוע • זה לא רק חופש התנועה האישי - השבתת הרכבת הקלה בסוף השבוע תגרור גם פגיעה בכלכלה

נסיעת מבחן של הקו האדום בבת ים / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום בבת ים / צילום: Shutterstock

אי־הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת היא ברירת המחדל, והדיווחים על כך שהקו האדום של הרכבת הקלה לא יפעל ביום המנוחה לא הפילו איש מהרגליים. ובכל זאת המוחים נגד המהלך טוענים, ובצדק, כי לא ייתכן שכלי התחבורה הציבורית הכי יעיל שנחנך בגוש דן העמוס והפקוק מאז קום המדינה לא יפעל יום וחצי בשבוע; שיימנע מתושבי פתח תקווה ורמת גן לרחוץ בחופי הים של תל אביב ובת ים, ושיימנע מתושבי בת ים להגיע לביקור בני משפחה או חברים באחת מהערים שעל התוואי, אם אין להם רכב פרטי.

גזירת סרטים ומחאה: המתיחות לקראת טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
הרכבת הקלה של תל אביב יוצאת לדרך, מה יקרה למחירי הדירות? 

אבל זה לא רק חופש התנועה האישי. השבתת הרכבת בסוף השבוע תגרור גם פגיעה בכלכלה. בלי הביטחון של תנועה בשבת, הישראלים יודעים שאין להם על מי לסמוך - אלא על מכוניתם.

ומה לגבי בתי העסק על התוואי של הקו האדום? רבים מהם נפגעו מהשנים הארוכות של העבודות, וכעת, כשסוף־סוף אמורה להגיע התמורה בדמות המוני לקוחות - היא תיפסק באחד מהימים העמוסים של מקומות בילוי רבים בגוש דן. כך, כלי התחבורה שכולם חיכו לו והמדינה שילמה עבורו 19 מיליארד שקל יהפוך לפיל לבן יום וחצי בשבוע.

שירות תחבורה ציבורית הוא בסיסי ואלמנטרי כמו כל תשתית אחרת. יעלה על הדעת שיסגרו את כבישי המדינה בשבת? אולי את נתב"ג?

כל קווי הרק"ל לא יפעלו בשבת

ואולם, לא רק הקו האדום, שמתחיל לפעול בעוד ימים ספורים, על הפרק. רק לאחרונה פרסמו משרד התחבורה ונת"ע את מכרז ההפעלה לשני הקווים הנוספים ברשת: הקו הירוק מהרצליה לראשון לציון שאמור להיפתח בשנת 2028, והקו הסגול ממרכז תל אביב ליהוד מונוסון. בחומרים שנשלחו למועמדים במכרז שמתקיים ממש בימים אלה - ההפעלה הנדרשת היא לשישה ימים בשבוע.

כך, בשעה שהמוחים מתקוממים על הכפייה הדתית שתשבית את פעילות הרכבת בקו האדום בשבת - ההחלטה כבר התקבלה שנים קדימה גם ליתר הקווים ברשת. כמובן, התרגלנו.