תשואה של מעל 5% בחודש אחד: קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שהציגו את הביצועים הטובים ביותר ביולי

חודש יולי חזק בשוק המניות של ת"א, והניב תשואות גבוהות במיוחד לקופות הגמל וקרנות הפנסיה • בין הגופים המצטיינים: אנליסט, מנורה מבטחים, ילין לפידות, אלטשולר שחם, הפניקס ואינפיניטי • בינתיים, חודש אוגוסט מקרטע: "אי הוודאות הפוליטית גדולה וסביבת הריבית הגבוהה חונקת את הכלכלה בישראל וגם בארה"ב, אז לשווקים הפיננסיים קשה"

עליות בבורסה / אילוסטרציה: shutterstock
עליות בבורסה / אילוסטרציה: shutterstock

חודשי יולי, שהיה חיובי בשוקי המניות והאג"ח, בעיקר בישראל, הניב לחוסכים בקרנות הפנסיה וקופות הגמל תשואה נאה במיוחד. בסיכומו, רשמו קרנות ההשתלמות במסלול הכללי תשואה ממוצעת של 2.5%, והן מציגות עלייה מרשימה של 8.2% מתחילת השנה. באפיק המנייתיים, נרשמה תשואה חודשית ממוצעת של 4.9% ביולי וזינוק של 14.2% מתחילת השנה.

ניתוח | הסיכון עולה: כמעט 40% מהחוב של חברות הנדל"ן הזרות ב"תשואת זבל"
בדיקת גלובס | מאדם נוימן ועד בתו של שאול אייזנברג: המשקיעים למדו שלא כל הנוצץ זהב בענף הרכב המקומי

חגיגה גם בחסכון הפנסיוני, בו הציג המסלול עד גיל 50 תשואה חיובית ממוצעת של 2.6% ביולי, ותשואה של 9.7% מתחילת השנה. התשואה החיובית באפיקי החיסכון השונים בשבעת החודשים הראשונים של השנה, מקזזת כמעט את כל ההפסדים שנרשמו בהם בשנת 2022, שהתאפיינה בירידות חדות בשווקים.

המובילים בביצועי קרנות ההשתלמות ביולי: אנליסט ואינפיניטי

"בחודש יולי, נרשמו עליות נאות בשווקים, במיוחד בשוק התל אביבי", אומר לגלובס אורן מונטל, מנהל השקעות כספי עמיתים במנורה מבטחים פנסיה, גמל וביטוח. לדבריו, "הבורסה בתל אביב הייתה בפער שלילי של 18% מול השווקים המובילים בעולם מתחילת השנה ועד תחילת חודש יולי, וסיימה את החודש, שבמהלכו אושר בכנסת החוק לצמצום עילת הסבירות, בפער שלילי של 12% בלבד".

גם בחו"ל, המדדים המובילים בוול סטריט נסחרו בעליות. מונטל מוסיף: "יולי היה חודש מעניין עבור ענף האנרגיה בעולם. הענף הזה פיגר אחרי כלל השוק בשנת 2023, לאחר שהציג ביצועים עודפים ב־2022. ביולי, נרשמה עלייה במדדי המניות בתחום האנרגיה".

הגופים שהובילו את הטבלה בביצועי קרנות ההשתלמות במסלולים הכלליים בחודש יולי היו בתי ההשקעות אנליסט ואינפיניטי עם תשואה של כ־3% בחודש. מתחילת השנה, רשם אנליסט תשואה של 9.7%, כאשר השיאן בפרק זמן זה הוא אינפיניטי, שרשם תשואה של 12.1%. יש לציין שקרן ההשתלמות של איניפיניטי היא חדשה ואין לה היסטוריה של שלוש וחמש שנים.

עוד במצטייני יולי, בין קרנות ההשתלמות במסלול הכללי, נמצאות מנורה מבטחים והפניקס, עם תשואה של 2.7% ביולי. בתחתית הטבלה, נמצאת הראל, שרשמה תשואה חיובית של 2%, ומעליה מור עם תשואה של 2.2%. כשבוחנים את ביצועי המסלול הכללי בשלוש השנים האחרונות, לומדים שהשיאנית היא אנליסט, שרשמה תשואה של 27.4% בפרק הזמן הזה, ואחריה מור, עם תשואה של 26.4% ומיטב, עם תשואה של 25.3%.

במסלול המניות בחודש יולי, נרשמה דרמה משמעותית יותר, שוב על רקע התאוששות הבורסה המקומית. קרן ההשתלמות המנייתית של מנורה מבטחים רשמה תשואה של 5.8% (13.4% מתחילת השנה); אחריה, נמצאת הפניקס, עם תשואה של 5.5% (12.3% מתחילת השנה); ובמקום השלישי, נמצאת מגדל, עם תשואה של 5.3% (13.3% מתחילת השנה). בתחתית, נמצאת מור, עם תשואה של 4% (11.8% מתחילת השנה). שיאני התשואה במסלול המנייתי בקרנות ההשתלמות מתחילת השנה הם אינפיניטי (22%), אנליסט (20%), ילין לפידות (18.3%) ואלטשולר שחם (15.3%).

כאמור, תשואות נאות נרשמו גם בקרנות הפנסיה במסלול עד גיל 50 - נתון מעודד לחוסכים שאולי חששו מפגיעה בחסכונות ארוכי הטווח שלהם לנוכח הטלטלות הפוליטיות השנה. שיאן התשואה בחודש יולי היה מנורה מבטחים, שרשם תשואה של 3% במסלול הפנסיה עד גיל 50. אחריו, ממוקם בית ההשקעות אינפיניטי, שמככב גם מתחילת 2023 באפיק הפנסיוני.

 

אינפיניטי רשם תשואה של 2.9% ביולי ותשואה של 11.7% מתחילת השנה, כאשר אין לו עדיין היסטוריה של שלוש שנים ומעלה. במקום השלישי, נמצא אלטשולר שחם, שרשם תשואה של 2.9%, ואחריו, במקום השלישי, נמצא איילון מיטב, עם 2.78%, כאשר לצידו הפניקס עם 2.7%. מתחילת השנה, השיאן הוא אלטשולר שחם, שהניב במסלול זה תשואה של 11.3%, ואחריו בית ההשקעות מור, עם תשואה של 10.9%.

"חודש יולי היה מעין תיקון של שוק המניות והאג"ח המקומי"

כאמור, התשואות החזקות ביולי התאפשרו בעקבות הביצועים הנאים בבורסה. בסיכום אותו חודש, עלה מדד ת"א 35 בכ־7%, מדד ת"א 125 טיפס ב־6.4%, ואילו מדד ת"א 90 עלה ב־4.8%. באוגוסט, נראה כי הבורסה שוב מקרטעת. מדד ת"א 35 ירד בקרוב ל־1% (עד יום שלישי בצהריים), כשברקע מתפתחת שוב דרמה בשוק המט"ח: הדולר שנחלש ב־1.3% מול השקל בסיכום חודש יולי התנודתי זינק תוך שבועיים במעל ל־3%, והוא נסחר כיום סביב 3.77 שקלים.

מדוע ראינו דשדוש בבורסה מתחילת אוגוסט? מונטל מציין כי "בבורסת תל אביב היה תיקון חזק ביולי, זה רק טבעי שבאוגוסט יהיו ביצועים מעט חלשים יותר. ככלל, הבורסה בתל אביב עדיין מושפעת מהאירועים הפוליטיים וגם משער החליפין".

מה האפיקים המומלצים להשקעה כיום?
מונטל הסביר כי "הריבית בעולם וגם בארץ עולה מזה תקופה, ונראה שהיא נשארת ברמתה הגבוהה. במצב כזה, אג"ח קונצרניות נסחרות בתשואות מעניינות. אפשר להשיג כיום, בסיכון סביר, תשואה שנתית של 5%-6%. כך, החוב הפך למעניין, בזמן שהמניות אחרי המהלך של חודש יולי, פחות מעניינות".

גורם מוסדי בכיר אחר מציין כי "חודש יולי, למעשה, היה מעין תיקון של שוק המניות והאג"ח המקומי, שהצטרף לחודש חיובי בסה"כ גם בעולם. בכך, צומצמו הפערים השליליים בין השוק המקומי לעולמי, שנפתחו מתחילת השנה. לדבריו, "כשהאפיקים האלה 'עובדים טוב', אז התיק נותן תשואה בהתאם. ביולי, אגב, נושא המטבע (שהופך למשמעותי באוגוסט, ח' ש') לא היה קריטי. השקל נסחר, אמנם, בתנודתיות מול הדולר, אבל בסיכום החודש לא היה שינוי כל כך גדול. בתור גוף מוסדי, ניצלנו ואספנו דולרים בנקודות השפל באותו החודש".

והנה באוגוסט שוב השווקים מקרטעים והשקל נופל מול הדולר. למה?
"אי הוודאות הפוליטית בארץ גדולה, סביבת הריבית גבוהה וחונקת את הכלכלה בישראל וגם בארה"ב, אז לשווקים הפיננסיים יהיה קשה. נכון שהבנקים נהנים מעליית הריבית, אבל בסופו של דבר זה יחלחל לענפי הכלכלה השונים. אנחנו יודעים שיש הרבה עסקים קטנים שצריכים אשראי והם מתקשים יותר מבעבר. מי שצריך לשלם שכירות, יותר קשה לו. חברות הנדל"ן המניב עם המשרדים, שהן חלק חשוב מהבורסה בתל אביב, הציגו תוצאות לא גרועות, אבל מתישהו בסופו של דבר, לשוכרים שלהם יהיה קשה יותר והם יריבו על חידוש החוזים. מתישהו, הריבית הגבוהה תיפגש עם השוק, בין אם זה בעוד שנה או שנתיים".