גוף מהאמירויות רכש מניות הפניקס ב-182 מיליון שקל

הקרנות הזרות השולטות בקבוצת הביטוח מכרו כ־2% ממניות החברה לידי גורם מאיחוד האמירויות • זאת לאחר ביטול העסקה להעברת השליטה בהפניקס

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

פחות מחודש חלף מאז בוטלה עסקה מתוכננת למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי קרן העושר האמירתית ADQ, וכעת דיווחה החברה על עסקה שבמסגרתה משקיע מאיחוד האמירויות רכש מניות הפניקס בתמורה ל־184 מיליון שקל. במקביל לדיווח על ביטול העסקה בסוף יולי, הפניקס דיווחה כי הקרנות הזרות השולטות בחברה - סנטרברידג' וגלטין פוינט קפיטל, ימכרו לקבוצה האמירתית מקצת ממניותיהן תוך שמירה על החזקת שליטה של לפחות 30%.

האינפלציה מפתיעה לטובה עם קצב שנתי של 3.3% ביולי; מחירי הדירות יורדים חודש שלישי ברצף
הצעירים מובטלים ושוק הנדל"ן קפוא: הסיבות מאחורי ההחלטה הסינית שהסעירה את השווקים

המחיר בעסקה נקבע על בסיס שווי החברה שנקבע במזכר ההבנות הבלתי מחייב בין הצדדים בדצמבר 2022 - 36.27 שקל למניית הפניקס, הנחה מסוימת ביחס למחיר השוק. במהלך המסחר ביום שלישי מניית הפניקס נסחרה בירידה קלה למחיר של 37.25 שקל, המשקף לחברה שווי שוק של 9.5 מיליארד שקל. הקרנות השולטות בהפניקס שהחזיקו קודם לעסקה ב־32.8% ממניות החברה, מכרו למשקיע האמירתי כ־2% מהון המניות של הפניקס, כלומר הוא יהיה משקיע פיננסי עם החזקות מיעוט.

כאמור לאחרונה בוטלה עסקה שנחתמה בדצמבר שעבר, במסגרתה ADQ מאיחוד האמירויות הייתה אמורה לרכוש 25% ממניות הפניקס לפי שווי של 9.2 מיליארד שקל. דבר העסקה עורר באותה עת סערה לנוכח האפשרות שקרן בשליטת איחוד האמירויות תחלוש על קבוצת הביטוח הגדולה בישראל, ו־400 מיליארד השקלים של החסכונות המנוהלים בה.

בדיווח לבורסה כתבה הפניקס כי הצדדים הגיעו ל"הבנה הדדית" בדבר ביטול מזכר ההבנות שנחתם ביניהם בדצמבר האחרון. בהפניקס נימקו את ביטול העסקה, "בין היתר לאור המגבלות הרגולטוריות האפשריות שהיו מתעוררות כתוצאה מרכישת גרעין השליטה". כשהכוונה על פי הדיווח היא חשש ממגבלות פוטנציאליות על הרוכשים בהשקעות נוספות בישראל. עם זאת, גורם בכיר בשוק ההון העריך אז בשיחה עם גלובס, כי לא מן הנמנע שהעסקה בוטלה בשל קשיים מול ועדת ההשקעות הזרות, הרגולטור המוסמך לאישור העסקה.

ביטול הרכישה מנע מבעלות השליטה האמריקאיות בהפניקס אקזיט מרשים - רווח של כ־1.4 מיליארד שקל על השקעתן, כולל דיבידנדים של מאות מיליוני שקלים שקיבלו לאורך השנים. כעת, יידרשו סנטרברידג' וגלטין פוינט קפיטל להמתין לרוכש אחר.