האינפלציה מפתיעה לטובה עם קצב שנתי של 3.3% ביולי; מחירי הדירות יורדים חודש שלישי ברצף

קצב האינפלציה השנתי ביולי הפתיע את התחזיות המוקדמות ועמד על 3.3% - הקצב הנמוך ביותר מזה ינואר 2022 • מחירי הדירות בירידה חודשית של 0.2%

מדד המחירים הפתיע לחיוב ביולי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים הפתיע לחיוב ביולי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן בישראל עלה ב-0.3% בחודש יולי. ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2023 לעומת יולי 2022) עלה מדד המחירים לצרכן ב-3.3%. הנתונים שפורסמו הפתיעו את הצפי המוקדם כאשר הכלכלנים בשוק סברו כי המדד החודשי יעלה בכ-0.4% בחודש יולי, ובכך האינפלציה השנתית תרד לכ-3.4% מ-4.2% בחודש יוני.

שיא של ארבע שנים וחצי: הדולר חצה את רף ה-3.75 שקלים 
תשואה של מעל 5% בחודש אחד: קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שהציגו את הביצועים הטובים ביותר ביולי 

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות שעלו ב-3.4%, דיור ותחבורה שעלו ב-0.7%, כל אחד, תחזוקת הדירה שעלה ב-0.6% ומזון שעלה ב-0.4%. 

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שירדו ב-4.8%, ריהוט וציוד לבית ותקשורת שירדו ב-1.2%.

קצב עליית שכר הדירה עבור שוכרים חדשים ממשיך להדאיג. סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית אמנם עלה ב-0.5%, אך בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 9%.

ירידה במחירי הדיור - חודש שלישי ברציפות

בתוך כך, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גם את השינוי במחירי הדירות - נתון אשר אינו חלק מהמדד. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי - יוני 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל - מאי 2023, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.2%.

בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.3%), צפון (0.5%), חיפה (0.5%), מרכז (0.0%), תל אביב (1.3%-) ודרום (0.0%).

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי - יוני 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי - יוני 2022 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב- 5.2%.

בפילוח לפי מחוזות נרשמו עליות מחירים שנתיים הבאים: חיפה (8.9%), צפון (8.5%), ירושלים (6.6%), דרום (5.2%), מרכז (5.2%) ותל אביב (2.0%).

"מדד יולי מהווה חדשות טובות מבחינת סביבת האינפלציה"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות מתייחס לנתונים: "הירידה של האינפלציה לרמה של 3.3% היא זמנית בלבד שכן היא מושפעת בעיקר ממדד יולי הגבוה של שנה שעברה".

"למרות זאת, ואף על פי שבחודש הבא האינפלציה תחזור קרוב מאוד לרמה של 4%, אין ספק שמדד יולי מהווה חדשות טובות מבחינת סביבת האינפלציה בישראל. בניכוי העונתיות קצב האינפלציה בישראל בשלושת החודשים האחרונים (במונחים שנתיים) הוא קרוב מאוד ליעד וגם זה בעיקר בגלל סעיף הדיור".

"האינפלציה ללא דיור עמדה בשלושת החודשים האלו רק על 1.5%. מכיוון שמחירי הדירות (שאינם חלק מהמדד) ממשיכים לרדת, סביר להניח שגם מחירי השכירות בישראל שבעזרתם נמדד סעיף הדיור יחלו להאט בחודשים הבאים ויתמכו בירידה נוספת במגמת האינפלציה".

"אנו מעריכים שעוד לפני אמצע השנה הבאה האינפלציה תחזור אל היעד של בנק ישראל. כרגע, מבחינת בנק ישראל סביבת האינפלציה נראית בסדר ואינה מצדיקה העלאת ריבית נוספת. עם זאת, שער החליפין ממשיך להיות גורם הסיכון המרכזי מבחינה זו. במידה והפיחות של השקל יימשך, ציפיות האינפלציה יעלו שוב ובנק ישראל עשוי להעלות את הריבית פעם נוספת".

"המדדים הבאים עשויים להיות מושפעים כלפי מעלה מהפיחות בשקל"

גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי מוסיף: "שיעור עליית המדד ב-12 החודשים הבאים צפוי להסתכם בכ-2.7-3.2% ושיעור העלייה במהלך 2023 צפוי להסתכם בכ-3.3-3.8%. עם זאת, מדדי החודשים הבאים עשויים להיות מושפעים כלפי מעלה מהיחלשות השקל ומעליית מחירי הנפט. למרות ההפתעה במדד, בנק ישראל איננו צפוי לשנות את הריבית בהחלטה של חודש ספטמבר והריבית צפויה להישאר ברמה של 4.75% בהחלטה זו".

"מחירי הדירות ירדו ב-0.2% (נתוני מאי - יוני ) ובשנה האחרונה עליית מחירי הדירות התמתנה ל -5.2%. ירידת מחירי הדירות הייתה מודגשת בדירות חדשות שירדו ב-0.6% ובניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית המחיר ירד ב-0.3%. לעומת זאת, בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של 3.8% ועבור שוכרים חדשים נרשמה עלייה של 9.0%".