2023 מסתמנת כ"נורמלי החדש" בגיוסים לבריאות דיגיטלית

דוח של קרן ההון סיכון Rock Health טוען: מצבו של תחום הבריאות הדיגיטלית טוב מזה שהיה לפני הקורונה, אבל הוא כבר לא יגיע להיקף ההשקעות בשיא המגפה

הולכת ונוצרת קבוצה של משקיעים המתמחים בבריאות דיגיטלית / אילוסטרציה: Shutterstock
הולכת ונוצרת קבוצה של משקיעים המתמחים בבריאות דיגיטלית / אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים 2020 ו־2021 הגיע היקף גיוסי ההון לחברות בריאות דיגיטלית לשיא. עסקאות רבות בשווים גבוהים מאוד נסגרו על רקע מגפת הקורונה, ששכנעה אותנו שהעולם נכנס לעידן חדש של רפואה. ב־2022, הביקורים הפיזיים בקליניקות חזרו, בתי החולים החלו להתמודד עם פער התזרים שחוו בקורונה, הקשב הניהולי לשינויים ולשיפורים דרמטיים במערכת הבריאות ירד. בהתאם, ההשקעות פחתו, אבל לא נעלמו לגמרי.

המזומן הוא מלך, והעסקה של ריווק היא דוגמה מצוינת לכך 
בלעדיות תמורת הגברת הפיקוח: ההסכם הממשלתי שהפתיע את חברת הציוד הרפואי | ניתוח

לפי דוח של Rock Health, קרן הון סיכון ייעודית לבריאות דיגיטלית, שפורסם באתר Fierce Biotech, גיוסי ההון לתחום הבריאות הדיגיטלית במחצית הראשונה של 2023 עמדו על 6.18 מיליארד דולר. אם הקצב יישמר, השנה תהיה עדיין פחות טובה מ־2022 אבל טובה יותר מ־2019, לפני הקורונה ולפני שחלק מהטכנולוגיות הוכיחו את היתכנותן. בשנת השיא, 2021, גויסו 29 מיליארד דולר לתחום, אבל זו הייתה אנומליה, אומרים כותבי הדוח. המספרים של 2023 הם "הנורמלי החדש".

העסקה הממוצעת הייתה בסך 24.8 מיליון דולר, דומה ל־2022, ונמוכה משמעותית מ־2021, אז היה היקף העסקה הממוצע כ־39 מיליון דולר. היקפי העסקאות הממוצעים ירדו לרמה שאפיינה את 2018-2019.

נתון מעניין נוסף הוא הצמצום במספר המשקיעים בתחום. במחצית הראשונה של 2023 נרשמו 555 משקיעים שהשתתפו בעסקאות כלשהן בתחום הבריאות הדיגיטלית. במחצית הראשונה של 2022 היו 775 משקיעים פעילים בתחום, ו־832 במחצית הראשונה של 2021. פחות עסקאות משמעותן פחות משקיעים, אבל השינוי גם נובע מצמצום קהל היעד שמתעניין בעסקאות הללו אחרי שההתלהבות פחתה. גם סביבת הריבית היא משמעותית. כשהכסף זול, יותר משקיעים מחפשים את הסיפור המלהיב הבא מחוץ לאזור הנוחות שלהם.

הצד המעודד של הנתון הזה הוא שכ־71% מהמשקיעים בבריאות דיגיטלית ברבעון הזה כבר השקיעו בה בעבר. הולכת ונוצרת קבוצה של משקיעים המתמחים בתחום.

הדוח אינו מפרט את שווי החברות בעסקאות, כי זה לא תמיד ידוע, אבל מחבריו מציינים שסבבי גיוס רבים יחסית ב־2023, כ־41% מהם, היו "לא מסומנים", כלומר לא נמסר אם מדובר בסבב סיד, A, B וכדומה. זהו שיעור הסבבים הבלתי מסומנים הגדול ביותר שמדדה Rock Health מאז החלה לפרסם דוחות בנושא. לטענת הכותבים, זו עדות לניסיונות של סטארט־אפים להכניס כסף בלי לסמן אותו בוולואציה מוגדרת, כדי להימנע מלסמן את עצמם כחברות שהוולואציה שלהם ירדה.

מה שלא נעלם הוא המגה־עסקאות שאפיינו את 2021. במחצית הראשונה של 2023 נרשמו 12 מגה־עסקאות כאלה, שבהן גויסו 100 מיליון דולר או יותר. גיוסים אלה היו 37% מכלל הסכום שגויס. רוב הגיוסים הללו הופנו למערכות שנמכרות לבתי החולים כדי לשפר את התפעול שלהם, וכבר נמצאות בשלב המכירות.