כך הפכה ג'יין בירקין לאייקון אופנה

עם נעלי סניקרס, חליפות גבריות ותיק של "הרמס" השחקנית והזמרת שמתה בחודש שעבר, ביססה את עצמה כמודל הסגנון הפריזאי • בגיל 41 היא נטשה את המראה הפתייני שאפיין אותה לטובת לוק נשי לא מתאמץ

ג'יין בירקין ב־2005, בירקין ב־2004,  בירקין עם בעלה השני, סרז' גינסבורג, בירקין ב־1973 / צילום: Reuters
ג'יין בירקין ב־2005, בירקין ב־2004, בירקין עם בעלה השני, סרז' גינסבורג, בירקין ב־1973 / צילום: Reuters

רורי סטרן היא עורכת האופנה של הוול סטריט ג'ורנל ובעלת הטור "אאוט אוף ברנד"

לאחר מותה של ג'יין בירקין בחודש שעבר, בגיל 76, הוצפה רשת האינסטגרם בצילומים של השחקנית והזמרת הבריטית בשנות ה־60 וה־70. היא הייתה אייקון סטייל שכולם הסכימו לגביו, בין אם מדובר במעצב אנתוני ואקרלו מבית "איב סאן לורן" או בנשיא צרפת עמנואל מקרון. במספר מחוות שנערכו לזכרה, צפו רגעים אופנתיים בלתי נשכחים של בירקין: שמלת התחרה ההפוכה, השמלות השקופות, מכנסוני הג'ינס הקצרים שלבשה וסל הקש שהשתמשה בו כתיק יד.

איש לא צפה את הטרנד הזה שכובש את עולם האופנה
נעלי ספורט לבנות הן פריט חובה בכל ארון
איך ללבוש את הבלייזר, פריט הלבוש הבולט של העונה, בצורה הכי אופנתית?

אבל לא רק בזכות התקופה הזו, של הרגליים הארוכות והשפתיים המחושקות, שחפפה פחות או יותר את תקופת יחסיה עם סרז' גנסבורג, מ־1968 עד 1980, תיזכר בירקין. העשורים המאוחרים בחייה, בייחוד שנות ה־40, ה־50 וה־60 שלה, מעניקים השראה לנשים שרוצות להתבגר מבלי להיכנע לניתוחים פלסטיים ולתכתיבי טיפוח.

בן הזוג שעודד להותיר מאחור את הגימיקים

לאחר גיל 40, בירקין נטשה את מראה הבייבידול המפורסם שלה לטובת בגדי גברים, פנים ללא איפור ונעליים בלי שרוכים. "ככל שעבר זמן, טרחתי פחות ופחות", אמרה למגזין "אל" הבריטי לפני כמה שנים.

נקודת המפנה של בירקין מעלמת חן תמימה לאישה בטוחה ואמנית בעל קול משלה הייתה ההופעה שלה ב־1987 בתיאטרון "בטקלאן" בפריז. היא הייתה אז בת 41. באותה העת היא הייתה בת הזוג של ז'אק דויון, במאי הקולנוע הצרפתי, שעודד אותה להותיר מאחור את מה שכינה "הגימיקים" של נעוריה, מסל הקש ועד שמלות המיני.

היא לבשה בהופעה הזו גופייה מכותנה של חברת בגדי הגברים הבריטית "הילדיץ' וקיי", חולצה גברית מכופתרת של "אנייס ביי" ומכנסי גברים רפויים. השיער שלה היה קצר ופניה היו חשופים. היא נעלה נעלי סניקרס ללא שרוכים, מתוך סולידריות עם שכנה חסרת מזל שהיו לה רגליים נפוחות. "אני המצאתי את הסגנון הזה", אמרה פעם בפודקאסט צרפתי.

בירקין סיפרה שגינסבורג, שאיתו נשארה בקשר קרוב, הופתע לרעה מהמראה החדש שלה, והציע שתעשה מעט יותר מאמץ: לפחות שתצבע את שפתיה בליפסטיק. היא אמרה לו שהיא רוצה להשאיר את הפוקוס על המוזיקה והמילים של האקס שלה (שהיא עדיין ביצעה אז) ולא על הפנים שלה. בריאיון "ל"ווג" ב־2021 אמרה: "אני חושבת שבגיל 40 הייתי במיטבי. 40 זה גיל מעולה לאישה, אפילו 50. את הופכת למשהו אחר, וזה די מלהיב".

הלוק מהבטקלאן - בגדי גברים משומשים ומעט חריגים - יהפוך לסימן ההיכר שלה בארבעה העשורים הבאים. לרוב היא לבשה סוודרים מקשמיר במידות גדולות, מכנסי גברים מקורדרוי, מעילי גשם מרושלים וחולצות טי לבנות. היא הייתה כמו הגיבורה בסרטו של וודי אלן, אנני הול, ללא היומרה, שותה אספרסו בשדרות סן־ז'רמן בפריז.

חליפה פשוטה על מסלול התצוגה של גוצ'י

"היא המציאה את הסגנון הפריזאי הלא מתאמץ", אומרת הפודקאסטרית והעיתונאית הצרפתייה ואלרי טריב, ומודה שהייתה מידה של אירוניה בכך שבירקין עצמה לא הייתה במקור פריזאית. טריב אומרת שבפודקאסט האופנה שלה, שמה של בירקין עולה שוב ושוב כאייקון האופנה האולטימטיבי. "היא העניקה השראה בגלל שלא היה אכפת לה איך היא נראית", היא מסבירה.

נראה שככל שלבירקין לא היה אכפת מאופנה, כך עולם האופנה אימץ אותה כאייקון סטייל. ב־2017, היא צעדה בתצוגת האופנה של "גוצ'י" בחליפה פשוטה, ומאחוריה צעדו דוגמניות בשמלות תחרה צבעוניות עם פאייטים. בשנים האחרונות היא נהגה מעת לעת ללבוש בגדים של איב סן לורן לצד בתה, השחקנית שרלוט גינסבורג, אבל תמיד נצמדה לחולצות לבנות ולחלקים נפרדים מחליפות שחורות.

הגישה הארצית לתיקי היוקרה של "הרמס"

הסיפור כיצד התיק הנחשק והיקר ביותר בהיסטוריה, תיק "בירקין" של "הרמס", הנקרא על שמה - הפך כבר לאגדה. זמן קצר לאחר שז'אק דויון דרס את סל הקש שלה, אותו חשב ליומרני, היא ישבה במטוס ליד יו"ר הרמס דאז ז'אן־לואי דומא. לפני סוף הטיסה כבר גוללה באוזניו את הרעיון שלה לגבי תיק גדול שיכיל את כל החפצים שלה.

הדרך בה התייחסה לתיקי ההרמס שלה חשפה את גישתה לפריטי יוקרה. בכל רגע נתון היה לה רק תיק אחד, אליו חיברה מפתחות, חרוזי תפילה וקישוטים, ועליו הדביקה סטיקרים עם מסרים אקטיביסטיים כמו "הצילו את טיבט" ו"תפתחו את העיניים". היא אמרה לחדשות CBS שהיא אוהבת לתלות דברים על תיקיה כי היא נהנית מהרשרוש שלהם: "זה צליל שמח. זה כמו להיות בכרכרה עם סוס".

"אני אוהבת דברים שהבלאי מיטיב איתם", אמרה הזמרת על תיקי הבירקין שלה. הסטייליסטית אליסון בורנסטיין אומרת שהנטייה שלה למחזר פריטי יוקרה נצחיים הייתה אחת מהאיכויות הבולטות של בירקין.

"היא לא הרגישה צורך להמציא מחדש את הסגנון שלה או לשנות לגמרי את מי שהיא מדי שנה", מסבירה בורנסטיין.

"בנקודה מסוימת את כבר לא מזהה את עצמך"

כל זה לא אומר שג'יין בירקין הייתה איזו קדושה. היא לא נתנה לשיערה להאפיר באופן טבעי ולא נצפתה במכנסי טרינינג, אם כי היא נעלה מגפי Ugg מעת לעת. היא הכירה בהתבגרותה או לפחות נכנעה לה בשלווה. בסרט התיעודי מ־2021, "ג'יין מאת שרלוט", שביימה בתה שרלוט גינסבורג, אמרה בירקין: "בנקודה מסוימת, את כבר לא מזהה את עצמך. אני חושבת שאני מתקרבת לנקודה בה לא אכפת לי. עדיף פשוט להוריד משקפיים. ככה, הכל מטושטש".