מספינת דגל לצוללת: צים חזרה להפסיד והמניה התרחקה ב-מעל 50% מהשיא

החברה שהפכה בשנתיים קודמות לרווחית בישראל, סובלת ב-2023 מירידה חדה במחירי התובלה הימית ואת הרבעון השני סיימה בהפסד של 213 מיליון דולר • המנכ"ל אלי גליקמן: "מאמין שהמאזן החזק יאפשר לצים לפעול מעמדת כוח גם בתקופה של חולשה בשוק"

האונייה צים סמי עופר / צילום: צים
האונייה צים סמי עופר / צילום: צים

חברת התובלה הימית  צים   פרסמה דוחות חלשים לסיכום הרבעון השני של השנה, כחודש לאחר שהפחיתה את התחזית השנתית שלה בשל ביקושים חלשים וירידת מחירי התובלה הימית. על רקע התוצאות ברבעון השני, ובהתאם למדיניות הדיבידנד של החברה, היא לא תחלק דיבידנד לבעלי המניות.

אופנהיימר: "השוק כבר תמחר את ביטול מכירת טאואר - עכשיו היא הפכה לאטרקטיבית" 
מאנדיי צומחת ומגייסת עובדים: "נהנים מיתרון ה־AI, בהיבט של ייעול ללקוחות" 

נזכיר כי מחירי התובלה הימית, שבשנים הקודמות זינקו לשיאים, נחתכו באופן חד בשנה האחרונה, על רקע שינויים בסביבה המאקרו כלכלית, ובהם עליות הריבית, ההאטה הכלכלית במדינות רבות והירידה בצריכה הפרטית. 

צים סיכמה את הרבעון השני עם ירידה של 61.8% בהכנסות של 1.3 מיליארד דולר, שהיו נמוכות מעט ביחס לתחזיות האנליסטים, ועם הפסד נקי למניה שהיה כפול מתחזיות האנליסטים והסתכם ב-1.79 דולר. בסך הכול נרשם הפסד נקי של 213 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח נקי של 1.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

צים הונפקה לראשונה בניו יורק ב-2021, לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר לפני הכסף. על רקע עליית מחירי התובלה הימית בחודשים שלאחר מכן, היא הפכה לחברה הישראלית הרווחית ביותר וחילקה דיבידנדים גדולים. בשיא, במרץ 2022, שוויה של צים היה 10.6 מיליארד דולר, לעומת 1.55 מיליארד דולר כיום. מדובר בירידה של מעל 50% מהשיא (מתואם דיבידנדים שחילקה החברה).

מתוצאות הרבעון השני עולה עוד כי ה-EBITDA הרבעוני המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 275 מיליון דולר, ירידה של 86.9%, וה-EBIT (רווח בנטרול ריבית ומס) הפך לשלילי בסך 147 מיליון דולר, לעומת חיובי בסך 1.76 מיליארד דולר ברבעון המקביל. התזרים החופשי ברבעון השני היה 321 מיליון דולר, ירידה של 80.4%.

הפרמטרים התפעוליים מצביעים גם הם על החולשה: בעוד שמספר המכולות שצים הובילה ברבעון היה דומה ואף מעט גבוה יותר לזה של הרבעון המקביל, 860 אלף, המחיר הממוצע למכולה היה 1,193 דולר, צניחה של 66.8% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בהשוואה של המחצית הראשונה של 2023 לזו של 2022 ניתן לראות ירידה של 65.4% במחיר הממוצע למכולה ל-1,286 דולר, ירידה של 62.4% בהכנסות לכ-2.7 מיליארד דולר, נפילה של 86% ב-EBITDA ל-648 מיליון דולר ומעבר מרווח נקי של 3 מיליארד דולר להפסד נקי של 271 מיליון דולר.

"המאזן החזק יאפשר לפעול מעמדת כוח גם בתקופה של חולשה בשוק"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים, אמר: "אנו ממשיכים לנקוט פעולות יזומות על מנת לתת מענה למציאות הנוכחית בשוק, תוך התמקדות בהפחתת עלויות ואופטימיזציה של האסטרטגיה המסחרית שלנו. פעלנו לייעול הצי הקיים שלנו ואנו בוחנים באופן שוטף את מערך השירותים שלנו על-מנת להתאימם להעדפות המשתנות של לקוחותינו ולזהות הזדמנויות מסחריות חדשות".

גליקמן העריך שמבנה העלויות ישתפר בהמשך 2023 ו-2024. הוא הוסיף: "למרות שתוצאות הרבעון השני משקפות את המשך קיומם של אתגרים לטווח קצר בשוק ספנות המכולות, יתרות המזומנים שלנו, העומדות על סך 3.2 מיליארד דולר, נותרו איתנות. אנו מאמינים שהנזילות המשמעותית והמאזן החזק שלנו יאפשרו לצים לפעול מעמדת כוח ולשמור על הסתכלות לטווח ארוך גם במהלך תקופה של חולשה מתמשכת בשוק".

התחזית ל-2023 היא ל-EBITDA מתואם של 1.2-1.6 מיליארד דולר, והפסד EBIT מתואם של 100-500 מיליון דולר. כאמור התחזית הופחתה לאחרונה; התחזית המקורית הייתה ל-EBITDA מתואם שנתי של 1.8-2.2 מיליארד דולר ו-EBIT מתואם חיובי של 100-500 מיליון דולר, וזאת בשל ציפייה לשיפור התנאים בשוק בהמשך השנה. כעת כבר אין צפי לשיפור השנה, אך גליקמן ציין שבמבט קדימה, צים ממשיכה להיות מחויבת לייצר ערך בר-קיימא לבעלי המניות.