טאואר | ראיון

אופנהיימר: "השוק כבר תמחר את ביטול מכירת טאואר – עכשיו היא הפכה לאטרקטיבית"

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר: "יש לטאואר התמחות מאוד מעמיקה מהפן הטכנולוגי. היא פועלת בשוק שעבר קונסולודיציה, ובתהליך הדרגתי עבר מ-10 חברות ל-3-4 חברות גדולות ועוד כמה קטנות. כך שאני מעריך שטאואר עשויה להיות אטרקטיבית גם מבחינת יצרנים"

מפעל טאואר במגדל העמק / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר במגדל העמק / צילום: שלומי יוסף

ביטולה המסתמן של מכירת טאואר סמיקונדקטור, יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, לחברת אינטל מכה גלים בוול סטריט. מועד השלמת העסקה פג, ובנוסף לכך לפי דיווח הלילה בעולם אינטל צפויה לסגת מהעסקה לאחר שלא קיבלה את האישורים של הרגולטורים הסיניים. אינטל הציעה לרכוש את טאואר  לפי שווי של מעל ל-5 מיליארד דולר, כאשר כיום מתמחר אותה השוק בשווי של 3.8 מיליארד דולרים בלבד. נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר, שנראה שלא יתקבל בסופו של דבר.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, ומי שעוקב מקרוב אחרי טאואר במשך שנים, אומר לגלובס, כי "היו שמועות שלא תהיה עסקה בשוק. ראינו גם הערכות אחרות בימים האחרונים. על כל פנים התאריך להשלמת העסקה פג. לדעתי השוק לא תמחר בחודשים האחרונים שתהיה עסקה למכירת טאואר. ובכל מקרה, כשיש פער כל כך גדול (בין מחיר העסקה לשווי השוק, ח' ש') - זה די ברור שהמשקיעים חושבים שהעסקה לא תהיה".

בהנחה שהעסקה לא יוצאת לדרך - מה קורה ביום שאחרי מבחינת טאואר?

"אני חושב שטאואר יכולה להיות מעניינת בכוחות עצמה. מחיר המנייה שלה חזר לאיפה שהיה ערב ההצעה של אינטל. בתקופה שחלפה שוק השבבים עבר עליה משמעותית ברמות המכפילים שלפיהם נסחרות החברות. טאואר נראית ממש אטרקטיבית בתור עסק בפני עצמו, כך שאולי יהיו הצעות לרכישתה מצד חברות אחרות."

טאואר מתמחה בייצור שבבים אנלוגיים. אלה שבבים של ה"דור הישן" של הכלכלה. משתמשים בהם בענפים כמו ענף הרכב, או במערכות רפואיות שונות. לדברי וסצ'ונוק, "התחום של טאואר הוא תחום שיחסית לא השקיעו בו מזה שנים. כלומר, לא נבנו מפעלים (פאב) חדשים. אמנם מתחילים לעשות היום צעדים בכיוון, במסגרת חוק אמריקני שמעודד זאת, אבל זה ממש לא מספיק".

"בנוסף לכך יש לטאואר התמחות מאוד מעמיקה מהפן הטכנולוגי. היא פועלת בשוק שעבר קונסולודיציה, ובתהליך הדרגתי עבר מ-10 חברות ל-3-4 חברות גדולות ועוד כמה קטנות. כך שאני מעריך שטאואר עשויה להיות אטרקטיבית גם מבחינת יצרנים, למשל מאירופה. חברות שירצו לחפש פעילות שהיא מציעה. אם תבוא הצעה, מחברות כמו אס.טי מיקרואלקטרוניקס או אינפניון, לא הייתי פוסל אותן. כיום יש הזדמנות אמיתית להשקעה חדשה לחברות כאלה ברכישת טאואר. אם מחיר המנייה ירד בעקבות הודעה רשמית על ביטול העסקה, זה יכול להיות מעניין מבחינת המשקיעים".