בתוך חודש אחד: החברה הישראלית שאיבדה 6 מיליארד דולר מהשווי

מניית סולאראדג', ספקית הפתרונות לאנרגיה סולארית, צנחה בעקבות דוחות מאכזבים והורדת המלצה מצד בנק אוף אמריקה • לפני שנתיים סולאראדג' הייתה החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר
צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג'  חזרה לאחרונה שלוש שנים אחורה, ומחקה את כל העליות שרשמה בתקופה זו. בחודש האחרון לבדו נפלה המניה ביותר מ-40% ואיבדה כ-6 מיליארד דולר משווייה, על רקע פרסום דוחות כספיים ותחזית מאכזבת לרבעון השלישי, לה נוספה השבוע הורדת המלצה של בנק אוף אמריקה.

סולאראדג', המספקת פתרונות לתעשיית האנרגיה הסולארית ופועלת גם בתחומים משיקים, הפכה ב-2021 לחברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט במונחי שווי, כשעקפה ענקיות מקומיות כמו צ'ק פוינט ונייס. בשיא, בחודש נובמבר 2021, מניית סולאראדג' הגיעה למחיר של 364 דולר ששיקף לחברה שווי שוק שהיה גבוה מ-20 מיליארד דולר.

● בדרך לטריליון? התרופות לאלצהיימר ולהרזיה שהזניקו את השווי של אלי לילי 

לאחרונה, עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה בתחילת אוגוסט, צנחה מניית סולאראדג' אל מתחת לרף ה-200 דולר ונכון להיום נסחרת במחיר של כ-162 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 9.1 מיליארד דולר. גם בשווי הנוכחי, סולאראדג' היא עדיין אחת מהחברות הישראליות הגדולות ביותר בוול סטריט, אך היא רחוקה מאוד מהמקום הראשון שבו החזיקה בעבר. כיום, שש חברות מישראל נסחרות בשווי גבוה ממנה: מובילאיי, צ'ק פוינט, נייס, טבע, אמדוקס ואלביט.

● הרווח הנקי נופח ב-45 מיליון שקל: הטעות שמפילה את מניית רמי לוי 

אגב, מי שהשקיע בחברה בהנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק, לפני כ-8 שנים, עדיין יכול להרגיש מרוצה לאחר שהכפיל פי 9 את השקעתו. לשם השוואה, מדד S&P 500 (שבו סולאראדג' נכללת בשנים האחרונות) עלה בתקופה זו בשיעור צנוע יותר של 114%.

 

אכזבה מהדוחות

סולאראדג' מנוהלת בשנים האחרונות על-ידי צבי לנדו, שנכנס לתפקיד ב-2019 על רקע מחלתו של המנכ"ל הקודם ואחד ממייסדי החברה, גיא סלע ז"ל.  החברה מספקת מערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית, ונכנסה גם לתחומי פעילות שונים שקשורים לאגירת אנרגיה .

כאמור, הירידות האחרונות במניה הגיעו בעקבות האכזבה מהדוחות הכספיים לרבעון השני, ובעיקר מהתחזית לרבעון השלישי: בעוד שהאנליסטים שמסקרים את החברה ציפו שהיא תעקוף ברבעון השלישי רף הכנסות של מיליארד דולר, התחזית שמסרה החברה הייתה ל-880-920 מיליון דולר, נמוך מהכנסות הרבעון השני, ונתון המשקף צמיחה של 5%-10% ביחס להכנסות ברבעון המקביל בשנת 2022.

זהו שיעור צמיחה צנוע יחסית לשיעורי הצמיחה בחברה; לשם השוואה, ברבעון השני ההכנסות צמחו ב-36% ובמחצית הראשונה הן צמחו ב-40% ביחס לתקופות המקבילות ב-2022.

בחברה הסבירו את התחזית המאכזבת בירידה בהכנסות מתחום הסוללות והאופטימייזרים, בעיקר באירופה, שהיא השוק המרכזי של סולאראדג'. זאת, בשל מלאים שנצברו אצל לקוחות. גם בארה"ב רמות המלאים גבוהות, ובחברה העריכו כי יעברו רבעון או שניים עד לשינוי המצב. למרות זאת, הרבעון הרביעי, שלרוב הוא חלש עונתית בשל תחילת החורף, יהיה דומה או מעט טוב יותר מהרבעון השלישי.

 

בבנק אוף אמריקה חתכו את מחיר היעד למניה

לחולשה הכללית במניה הצטרפה השבוע הורדת המלצה וחיתוך חד של מחיר היעד למניה, מצד כלכלני בנק אוף אמריקה. רק לפני כשבועיים בבנק המליצו על סולאראדג' בהמלצת "קנייה" ובמחיר יעד של 320 דולר (מחיר שהופחת ממחיר יעד קודם של 396 דולר), אך כעת, ההמלצה הופחתה ל"נייטרלי" עם מחיר יעד של 181 דולר, וזאת על רקע תנאי השוק ולא בשל פעילות החברה עצמה. מחיר היעד המעודכן גבוה בכ-11% ממחיר המניה בנאסד"ק, בעוד שמחיר היעד הקודם היה גבוה כמעט פי 2 .

לפי נתוני Wall Street Journal, רוב האנליסטים שמסקרים את סולאראדג' חיוביים כלפיה: מתוך 35 גופים המסקרים את המניה, 27 ממליצים בהמלצות "קנייה" ו"תשואת יתר", 8 מחזיקים בהמלצה נייטרלית ואף לא אחד ממליץ למכור את המניה. מחיר היעד הממוצע למניה הוא כ-298 דולר, המשקף אפסייד של כ-84% ביחס למחיר הנוכחי.