ההטעיות והפייקים הבולטים של מונדיאל הנשים 2023 שהגיע לסיומו

האם היציעים במונדיאל הנשים היו ריקים, ועוד פייקים שנלוו לטורניר העולמי • המשרוקית של גלובס

פוסט בפייסבוק, 23.7.23
פוסט בפייסבוק, 23.7.23

בשבועות האחרונים נערכה אליפות העולם בכדורגל שהגיעה היום (א') לסיומה. לא מדובר באליפות הגברים, שהיא אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם, אלא באליפות המקבילה של נבחרות הנשים, שאותה אירחו השנה במשותף אוסטרליה וניו זילנד. בשנים האחרונות גם כדורגל הנשים הולך וצובר פופולריות ובהתאם לכך הטורניר הנוכחי עורר לא מעט עניין. לכך נלוו גם כמה וכמה טענות מופרכות או לא ממש מדויקות.

דעת הקהל. אז כמה עניין באמת עורר הטורניר? זה נושא שמעורר שאלות בכל פעם מחדש, על רקע ההשוואה לפופולריות העולמית של כדורגל הגברים. ברקע עומדת למשל גם דרישה של כדורגלניות לקבל שכר זהה לזה שמקבלים עמיתיהן הגברים עבור ההשתתפות במשחקי הנבחרות. אבל האם זאת דרישה מוצדקת? "שוויון מתחיל בביצועים ובתוצאות", נטען בפוסט בפייסבוק, "הרווח מגיע כתוצאה מכך". לפוסט נוספה תמונה מהמשחק בין הולנד לפורטוגל בטורניר, כשברקע נראים יציעים דלילים בקהל. הטענה ברורה: אם אתן לא מושכות קהל, אל תדרשו שכר גבוה. מפרסם הפוסט ניסח זאת כך (בתרגום חופשי) בטקסט שהדביק על גבי התמונה: "כשהאצטדיון ריק התשלום בהתאם". אבל האם האצטדיונים בטורניר הנוכחי היו ריקים?

בודקי העובדות של הארגון הפורטוגלי Poligrafo בחנו זאת באמצעות הנתונים שפרסמה פיפ"א. במשחק הספציפי שנראה בצילום אכן נכחו פחות מ־12 אלף צופים שהיוו 41.7% מתפוסת האצטדיון הניו זילנדי. אבל מתברר שבממוצע בכל משחק שהתקיים בניו זילנד מנה הקהל קרוב ל־30 אלף איש. והיו גם מפגנים מרשימים של ממש: למשל, במשחק בין ניו זילנד לנורווגיה נכחו יותר מ־42 אלף צופים במגרש - שיא עבור נבחרת הכדורגל של ניו זילנד גם אם כוללים את נבחרת הגברים. באוסטרליה היו משחקים שבהם התפוסה באצטדיונים הגיעה ל־85% ואף ל־92% מהמושבים. ולכך צריך להוסיף גם את העובדה שמדובר בשתי מדינות שקשה ויקר להגיע אליהן מרחבי העולם, ושגם המעבר ביניהן הוא מאתגר יותר מאשר בין שתי מדינות שכנות באירופה.

עברה כאן סאטירה. הכדורגלנית מייגן ראפינו היא כוכבת של ממש בארה"ב. היא זכתה באינספור תארים בעצמה ועם הנבחרת שלה, בולטת בפעילותה למען "ארגוני גאווה", ואפילו קיבלה בשנה שעברה את מדליית החירות מהנשיא ביידן. אלא שבטורניר הנוכחי ראפינו ונבחרת ארה"ב כשלו, ונשלחו הביתה כבר בשלב שמינית הגמר. האם בעקבות כך היא הודחה מהנבחרת האולימפית? טענות כאלה נפוצו בפייסבוק, בדרך כלל בליווי גילויי שמחה לאיד, או סתם קללות, שמקורן הוא כנראה פוליטי (ב־2019 ראפינו הודיעה כי תסרב לפגוש את הנשיא טראמפ). אלא שכמו שהראו בודקי העובדות של Snopes זה פשוט לא קרה. מקור הידיעה הזו הוא באתר "דאנינג־קרוגר טיימס", שמגדיר את עצמו כאתר סאטירי.

נקראו לדגל. והנה עוד קצת פוליטיקה וספורט. האם יכול להיות שנבחרת הנשים האוסטרלית הצטלמה עם הדגל האבוריג'יני? "זה גביע העולם, לכל הרוחות", התמרמר פוסט ברשת בו נראתה הנבחרת עם הדגל המדובר. "בטוח שהן היו יכולות לעמוד מאחורי הדגל האוסטרלי, בושה וחרפה אם אתם שואלים אותי". האם זה אכן קרה? על פי בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, התשובה היא שכן, רק שלא במהלך הטורניר הנוכחי. התמונה היא בכלל מאולימפיאדת טוקיו 2021, אז אכן הנבחרת הצטלמה עם הדגל כ"מחווה אנטי־גזענית".

תחקיר: אוריה בר־מאיר