קבוצת חג'ג' סירבה למכור חניה אחרי שהתחייבה - מה קבע בית המשפט?

אדם שרכש דירה וחניה בפרויקט של קבוצת חג'ג' טען כי החברה התחייבה בכתב למכור לו חניה נוספת, אך לא מימשה את התחייבותה • ביהמ"ש חייב את קבוצת חג'ג' למכור לתובע חניה ולשלם לו שכ"ט והוצאות של 88 אלף שקל • השופט גלעד הס: "אין אלא להצטער שכך נוהגים יזמי הנדל"ן"

צחי ועידו חג'ג', בעלי השליטה בקבוצת חג'ג' / צילום: יח''צ
צחי ועידו חג'ג', בעלי השליטה בקבוצת חג'ג' / צילום: יח''צ

בית המשפט המחוזי בתל אביב דן בתביעה לאכיפת הסכם למכירת חניה נגד קבוצת הנדל"ן חג'ג', המנכ"ל עידו חג'ג' וחברת-הבת יעיל. את התביעה הגיש אורי נאמן, שרכש בשנת 2010 דירה וחניה בפרויקט מגדלי הצעירים בתל אביב וטען כי החברה התחייבה בכתב, כאשר רכש את הדירה, למכור לו חניה נוספת, במחיר של 80 אלף שקל. כאשר פנה בשנת 2021 לממש את ההתחייבות - נענה כי "זה כבר לא אקטואלי".

מי שחתמו על ההתחייבות היו עידו חג'ג', שבחר שלא להעיד בהליך, וענבל אור, מנכ"לית אור סיטי, ששיווקה יחד עם הקבוצה את הפרויקט באותו הזמן ופשטה את הרגל.

בני זוג התגרשו אחרי 17 שנה. כך קיבלה האישה חלק גדול יותר מהדירה 
חברת רום כנרת נקלעה לקשיים - הבעלים מחפש משקיע בדובאי

קבוצת חג'ג' טענה כי לאחר שנחתמה ההתחייבות, חתם הרוכש על הסכם שיתוף ושם ויתר על זכויותיו; התביעה התיישנה כי לא מדובר בהסכם במקרקעין; גם אם הייתה התחייבות, הכוונה הייתה כי היא תתבצע תוך זמן קצר; ואין ברשותם חניה למכור כיום.

המחלוקת המרכזית הייתה מהו המועד למימוש מכירת החניה. לפי כתב ההתחייבות, החניה תימכר "מפול החניות שיוצמדו לזכויות המארגנים". 

השופט גלעד הס / צילום: אלון רון
 השופט גלעד הס / צילום: אלון רון

השופט גלעד הס קבע כי רק בשנת 2021, 11 שנים לאחר החתימה, הוצמדו החניות, ולכן זהו המועד למימוש ההסכם. הטענה כי ההסכם אינו הסכם מקרקעין אלא אופציה לעסקה, ולכן תקופת ההתיישנות היא שבע שנים (במקום 25 שנים במקרקעין) - נדחתה. העילה נולדה רק ב-2021 ולכן לא התיישנה, וממילא מדובר בתביעת מקרקעין. גם הטענה כי אין לחברה חניות למכור, נדחתה בנימוק כי לא הוכחה בראיות.

"אין אלא להצטער שכך נוהגים יזמי הנדל"ן"

השופט דן בשאלה האם חברת הנדל"ן יכולה לסטות מדרך המלך של "חוזים יש לקיים", ודחה את כל הטענות. לדבריו, "מצטיירת תמונה פשוטה - הנתבעים ביקשו לשווק דירה לתובע, התובע היה מעוניין לרכוש את הדירה, אולם הציב תנאי ברור כי תימכר לו חניה נוספת. הנתבעים, באופן ברור, מודע וחד-משמעי, ניסחו כתב התחייבות וחתמו עליו", אך כאשר הגיעה שעת הדין, ביקשו להתחמק בטענות סרק.

לדברי השופט הס, "אין אלא להצטער שכך נוהגים יזמי הנדל"ן ומארגני קבוצות רכישה, כאשר אלה חותמים על כתב ההתחייבות לצורך שיווק דירה, ולאחר מכן מתחמקים מלקיימו. מוטב היה כי אלה היו עומדים בהתחייבות שלהם ללא התערבות בית המשפט".

עו''ד עומרי בירותי / צילום: יח''צ
 עו''ד עומרי בירותי / צילום: יח''צ

השופט חייב את קבוצת חג'ג' למכור חניה לתובע ולשלם לו שכר-טורחה והוצאות של 88 אלף שקל. את התובע ייצג עו"ד עומרי בירותי. את חג'ג' ויעיל ייצג עו"ד יהונתן אפללו.

68683-11-21