כמה כסף אתם צריכים כדי להיות מאושרים? לזוכה פרס נובל יש תשובה

עד כה, אקדמאים שחקרו את הקשר בין כסף ואושר לא הגיעו לקונצנזוס, ואף יצאו עם מסקנות מנוגדות • אך מחקר חדש יחסית של זוכה פרס נובל, פרופ' דניאל כהנמן, מציע פתרון שמתחיל במספר הקסם 100 אלף דולר

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר
פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

האם כסף קונה אושר? עד כה, אקדמאים שחקרו את השאלה לא הגיעו לקונצנזוס, ואף יצאו עם מסקנות מנוגדות; אך מחקר חדש, במסגרתו שיתפו פעולה שני חוקרים ידועים, מעניק זווית חדשה ומעניינת באשר לסוגיה.

הגורו של יזמי ההייטק שהפך לדוקטור לשינוי הרגלים
הנאסד"ק קפץ ב-30%: אז למה משקיעי העל מהמרים נגד השוק?

ממצאי המחקר המשותף של שני החוקרים, פרופ' דניאל כהנמן וד"ר מתיו קילינגסוורת', פורסמו במרץ האחרון בכתב העת המדעי PNAS, תחת הכותרת "הכנסה ורווחה רגשית: פתרון לקונפליקט".

"אם אתה עשיר ואומלל, עוד כסף לא יעזור"

המחקר מצא כי המתאם בין כסף לאושר תלוי באופן משמעותי ברמת האושר שחווה האדם מלכתחילה; כלומר, היכולת של כסף לתרום לרמת האושר של אדם שאינו מאושר היא מוגבלת. במילותיו של קילינגסוורת': "אם אתה עשיר ואומלל, עוד כסף לא יעזור".

לעומת זאת, נמצא כי בקרב אנשים מאושרים, רמת הכנסה גבוהה יותר מתכתבת עם אושר גדול יותר. למעשה, מצאו החוקרים כי בעבור האנשים עם רמת האושר הגבוהה ביותר, המתאם בין האושר לכסף הלך וגבר מעל רמת הכנסה של 100,000 דולר. במילים אחרות, נמצא כי בעבור אדם מאושר שכבר מחזיק ביותר מ-100,000 דולר, עוד כסף מוביל לרמות גבוהות יותר של אושר, מאשר בקרב אנשים עם הכנסה נמוכה יותר.

החוקרים סייגו את ממצאיהם ואמרו שאין להפריז במשמעות הפסיכולוגית של המתאם בין אושר לכסף. הם הסבירו כי על אף שהמתאם משמעותי מבחינה סטטיסטית, הוא ניחן ביכולת מוגבלת להסביר את טבעו של האושר, וציינו כי משמעות ברמה הסטטיסטית ומשמעות ברמה הפסיכולוגית אינן היינו הך.

מי עומד מאחורי המחקר

מאחורי המחקר עומדים פרופ' דניאל כהנמן וד"ר מתיו קילינגסוורת'. כהנמן זכה ב-2002 בפרס נובל על שילוב תובנות מתחום הפסיכולוגיה במדעי הכלכלה, וחיבר כמה ספרים מוכרים, ביניהם "לחשוב מהר, לחשוב לאט", מחקר שערך ב-2010 העלה כי ישנו מתאם בין הכנסה גבוהה יותר לאושר גדול יותר, רק עד רמה של 75,000 אלף דולר בשנה (כ-100,000 דולר כיום) - אך מעבר לרמה זו, ההשפעה חדלה מלהתקיים.

ד"ר מתיו קילינגסוורת' מאוניברסיטת פנסילבניה, פסיכולוג החוקר את טבע האושר האנושי ואת סיבותיו. קילינגסוורת' מצא במחקרו מ-2021 כי המתאם בין כסף לאושר נשאר עקבי בכל רמות ההכנסה.