וורן באפט מוכר מניות. מה הוא יודע על השוק שאנחנו לא

השוק האמריקאי נראה במצב טוב, אז למה וורן באפט ומייקל ברי מהמרים נגד המדדים המובילים בוול סטריט

מייקל ברי ו-וורן באפט / צילומים: AP, יוטיוב, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מייקל ברי ו-וורן באפט / צילומים: AP, יוטיוב, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

על פניו, האינדקטורים המרכזיים מלמדים שהמשק האמריקאי חזק. אחרי יותר משנה של העלאות ריבית והאינפלציה גבוהה, מדד המחירים לצרכן מתמתן בהתמדה, האבטלה נמוכה והמדדים המובילים מציגים תשואה בשיעורים דו־ספרתיים מתחילת השנה.

"תאב בצע כשאחרים פוחדים": השיטה שסידרה לוורן באפט רבעון שיא
רוב תיק ההשקעות של וורן באפט מורכב מ-5 מניות. אלו הן 
שורט של מיליארד וחצי דולר: משקיע העל מהמר על מפולת בשווקים 

אז למה וורן באפט מוכר מניות יותר מאשר קונה אותן? מסמכים שהוגשו בשבוע שעבר לרשות לניירות ערך האמריקאית, גילו כי חברת ההחזקות שבבעלות באפט, ברקשייר הת'אווי, מכר המניות בשווי של כמעט 8 מיליארד דולר יותר מאלו שרכשה.

גם מייקל ברי, המשקיע המוכר בכינויו "ביג שורט", שהתפרסם בכך שחזה את הקריסה של שוק הדיור האמריקאי בשנת 2008, הימר בגדול ברבעון האחרון נגד וול סטריט. הקרן של ברי, Scion Asset Management, קנתה 866 מיליון דולר ב"אופציות מכר" (Put) על קרן שעוקבת אחר ה־S&P500, ו־739 מיליון דולר באופציות מכר על קרן שעוקבת אחר הנאסד"ק. כלומר, ברי משוכנע שהמדדים המובילים בשוק בדרך להתרסקות.

בניגוד לשני משקיעי העל, נראה שרוב מנהלי הקרנות פחות "דוביים" מבעבר הלא רחוק. בנק אוף אמריקה פרסם בשבוע שעבר את סקר מנהלי הקרנות הגלובלי שלו, ומצא שמנהלי הכספים הרבה פחות פסימיים לגבי העתיד. למעשה, לא נראתה רמת אופטימיות כזו בסקר מאז פברואר 2022 - ערב המלחמה באוקראינה והעלאות הריבית. גם כמות המזומנים שבידי הקרנות צנחו מ־5.3% ל־4.8%, מה שמעיד שהם משקיעים את הכסף במקום להחזיק בו. אז מה עשויות להיות הסיבות שגרמו לבאפט וברי להמר נגד השוק?

אז מה יודעים באפט וברי שכולנו לא יודעים?

ארבעה דברים שעלולים לגרום למשקיעי העל להיזהר:

1

ההתמוטטות הכלכלית של סין: המצב בסין הפך לדאגה גדולה של המשקיעים האמריקאים. הסוחרים חוששים שחולשתה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תשפיע על הצמיחה העולמית כולה. לפי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בבייג'ינג, ההוצאות הצרכניות בסין, הייצור במפעלים וההשקעה בנכסים קבועים צנחו בשנה האחרונה (יולי 2023 מול יולי 2022). לאחרונה, לאחר שנתוני האבטלה בסין שברו שיאים לא מחמיאים, הממשל בבייג'ינג החליט להשעות את פרסום נתוני האבטלה החודשיים בקרב צעירים.

בינתיים, המתיחות בין ארה"ב לסין גוברת והפערים בין המעצמות רק מתרחבים: החל ממדיניות הסחר והטכנולוגיה, ועד לעמדתם בנוגע לפלישה לאוקראינה.

ניתוח | סין כבר לא תיראה אותו דבר: 40 שנות צמיחה הסתיימו וגלי ההדף מכים בעולם

2

האינפלציה שוב מרימה ראש? אמנם נראה שהמלחמה באינפלציה הגיעה ליישורת האחרונה, ומדדי המחירים גם באירופה וגם בארה"ב מתמתנים בחודשים האחרונים. אבל מתחים גיאופוליטיים מאיימים לתדלק מחדש את עליות המחירים, בעיקר דרך שוק המזון והנפט. מלחמת רוסיה אוקראינה ממשיכה לעורר הדים במחירי הסחורות. כך למשל, אחרי שרוסיה נסוגה מההסכם שיאפשר את המשך ייצוא החיטה מאוקראינה, מחירי החיטה זינקו בכמעט 20% בתוך כשבוע.

WSJ | למה מלחמתה של רוסיה באוקראינה עלולה להימשך שנים

3

כלכלת ארה"ב מאטה: סימנים ראשונים של האטה מגיעים מהמשק האמריקאי. למרות שהאבטלה נמוכה, קצב עליות השכר עדיין גבוה ורמות המחירים מצטננות, הצרכנים בארה"ב לא ממהרים לבזבז. דוחות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב כמו טרגט והום דיפו, גילו ירידה בצריכה האימפולסיבית של הקונית האמריקאים. בעוד שקניית מזון נותרת באותן רמות, חלה ירידה ברכישות בגדים ומוצרים לבית.

פרשנות | בדרך לדפלציה? שימו לב, המיתון עשוי להגיע מכיוון לא צפוי

4

הבנקים נותרו סיכון שקט: חמישה חודשים אחרי משבר הבנקים האמריקאי, נראה שהחשש סביב המערכת הפיננסית בארה"ב עדיין נוכח. הקרן של מייקל ברי מכרה ממניותיה במספר בנקים אזוריים - 150 אלף מניות של פירסט ריפובליק בנק (FRC) וכן החזקות בבנק הנטינגטון, PacWest (PACW) ו־Western Alliance (WAL).

אבל לא רק הבנקים הקטנים מעוררים חששות בשוק. בשבוע שעבר מניות הבנקים צנחו בעקבות דיווחים לפיהם סוכנות הדירוג פיץ' הזהירה מפני הורדת דירוג אשראי נוספת למערכת הבנקאית בארה"ב, שעלולה להשפיע על הדירוג של כמה מנותני ההלוואות הגדולים באמריקה.