שורט של מיליארד וחצי דולר: משקיע העל מהמר על מפולת בשווקים

המשקיע האמריקאי מייקל ברי, שהימר נגד בועת הדיור בארה"ב ב-2008, קנה אופציות מכר נגד מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500, ששוויין המשוערך יחד עומד על מעל 1.5 מיליארד דולר • ברי ידוע באזהרותיו מפני בועות נכסים ומפלות ענק בשוק, וזהו לא ההימור הדובי היחיד שביצע בתקופה האחרונה

מייקל ברי
מייקל ברי

מייקל ברי, המשקיע האמריקאי הידוע, אשר הימר נגד בועת הדיור בארה"ב ב-2008, עושה כעת הימור דובי נוסף - הפעם נגד מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500.

הסיפור של ברי, שייסד את קרן הגידור Scion Capital, התפרסם בספר "The Big Short" (בתרגום לעברית: "מכונת הכסף"), אשר יצא לאור ב-2010 ותיעד את הסיבות להתפתחות המשבר הכלכלי הגלובלי ב-2008. הספר זכה לעיבוד קולנועי זוכה אוסקר תחת אותו השם, שיצא בשלהי 2015, כאשר את ברי עצמו גילם השחקן כריסטיאן בייל. 

במשך 60 שנה הוא היה המיליארדר הכי אגרסיבי בוול סטריט. עכשיו האימפריה שלו בסכנה 
מניות ה-AI כבר לא לוהטות. תיקון או תחילתה של נפילה?
בגולדמן זאקס מעריכים: זה המועד שבו הריבית בארה"ב תתחיל לרדת 
"סליחה שאמרתי לכם למכור": משקיע העל פספס את הרבעון המפתיע של וול סטריט ומכה על חטא

לפי דיווחים לרשות ניירות הערך האמריקאית שפורסמו אתמול (ב'), לקראת סוף הרבעון השני של 2023, קרן הגידור של ברי קנתה אופציות מכר בשווי מוערך של 739 מיליון דולר נגד קרן הסל הפופולרית Invesco QQQ Trust ETF (QQQ.O), המבוססת על השקעות במדד הנאסד"ק; בעסקה נפרדת, קנתה הקרן אופציות מכר בשווי מוערך של 886 מיליון דולר נגד קרן הסל SPDR S&P 500 ETF (SPY.P), המבוססת על השקעות במדד ה-500 S&P.

מכיוון שאין חובה של גילוי של סכומי רכש אופציות לרשות ניירות הערך האמריקאית, לא ידוע כמה כסף שילמה הקרן של ברי כדי לבצע את המהלך. כמו כן, לא ברור האם האופציות נרכשו לבדן, או כחלק מעסקה גדולה יותר שכוללת ניירות ערך נוספים.

נוסף על כך, נודע גם שהקרן של ברי מכרה מניות של שתי ענקיות הסחר המקוון הסיניות, עליבאבא ו-JD.com, וכן של מספר בנקים קטנים בארה"ב. במקביל, הקרן הוסיפה לפורטפוליו שלה נכסים בתחומי האנרגיה, התשתיות והמשאבים הטבעיים. 

לא ההימור הדובי היחיד

ההימור של ברי נגד המדדים המובילים בוול סטריט אינו ההימור הדובי היחיד שביצע בזמן האחרון. ברי ידוע בהימורו נגד טסלה של אילון מאסק ונגד קרן ARK של קת'י ווד, שהיקפה התכווץ לאחרונה מ-30 לפחות מ-10 מיליארד דולר לאחרונה, בעיקר בגלל הפסדים מהשקעות.

ברי ידוע גם בתחזיותיו הקודרות ובאזהרותיו מפני בועות נכסים ומפלות ענק בשוק. כך, בסוף ינואר האחרון, עקב חששות מפני עליית האינפלציה בארה"ב, פרסם בטוויטר ציוץ בן מילה אחת: "תמכרו". עם זאת, כחודש לאחר מכן, הודה כי המלצתו הייתה טעות, לאחר שהרבעון הראשון של השנה בוול סטריט זכה לפתיחה חזקה.