האם ענקית השבבים שהגיעה לטריליון דולר תפתיע שוב?

מתחילת השנה מניית אנבידיה חוותה זינוק אדיר וקפצה בלא פחות מ-228%, בכך הפכה מניית החברה לצומחת ביותר במדד S&P 500 • כעת, וול סטריט עוצרת את נשימתה לקראת פרסום דוחות החברה, ומחכה לתשובה לשאלה: האם ה־AI היתה התלהבות רגעית, או שהשיא עוד לפנינו?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

בסוף חודש מאי האחרון הפכה אנבידיה (Nvidia) בלילה אחד ליקירת שוק ההון כאשר ביצעה תיקון טכני כביכול לתחזית ההכנסות הרבעונית שלה ושיפרה אותו בלא פחות מ-53%. זה נראה כמו טעות טכנית, אבל הסכום שהתווסף היה חריג ביותר: תוספת של לא פחות מ-3.5 מיליארד דולר להכנסות הצפויות, שהגיעה בשל עליות חדות בביקושים למעבדים הגרפיים שמייצרת אנבידיה לאימון מודלים של בינה מלאכותית יוצרת.

"יש חברות שמוכתרות כיוניקורנים, אך הן מעולם לא הגיעו לשווי של מיליארד דולר" | ראיון
וורן באפט מוכר מניות. מה הוא יודע על השוק שאנחנו לא 

נכון להיום, אנבידיה  היא היצרנית היחידה של מעבדים שכאלה, המשמשים כדלק של מהפכת הבינה המלאכותית היוצרת, ומאפשרים לענקיות כמו מיקרוסופט, גוגל, מטא ואמזון לייצר מודלים של שיחה חופשית כמו ChatGPT, או בוטים אחרים המספקים שירות.

שעות לאחר הצגת הנתונים במאי, הוסיפה אנבידיה לערכה כ-200 מיליארד דולר, כאשר היא מוכיחה לעיני כל שהביקוש למעבדים גרפיים - גם בעיצומו של משבר כלכלי - הוא התופעה הכלכלית החשובה ביותר של השנה.

כעת, וול סטריט עוצרת את נשימתה לקראת פרסום התוצאות של אנבידיה לרבעון השני של השנה שיחול ביום רביעי הקרוב - אירוע שעשוי לענות על השאלה: האם הבינה המלאכותית היתה הייפ רגעי, או שמא היא תמשיך לצמוח בקצב גבוה לעוד רבעונים רבים ולהישאר במעמדה כמניה הצומחת ביותר בוולט סטריט.

המניה מזנקת והתחזיות אופטימיות

השוק מייחס לאנבידיה תחזיות ורודות והצמיחה, ככל הנראה, רק בראשיתה. אחרי הקפיצה הגדולה בסוף מאי, המשיכה מניית אנבידיה לטפס, כשהיא מוסיפה לשוויה 11.1% נוספים, או 113 מיליארד דולר, מה שסייע לה לחצות לראשונה את רף טריליון הדולר. בכך הצטרפה יצרנית השבבים למועדון ענקיות הביג טק, בהן חברות מיקרוסופט, אמזון וגוגל.

למעשה, מתחילת השנה מניית אנבידיה חוותה זינוק אדיר וקפצה בלא פחות מ-228%. בכך הפכה מניית החברה לצומחת ביותר במדד S&P 500. לשם השוואה, באותו פרק זמן המדד עלה רק בכ-14%.

גם היום, כאשר מחיר המנייה עומד על 433 דולר, צופים האנליסטים כי יש לה עוד לאן לעלות וחוזים לה מחיר יעד של 530 דולר. הגדיל לעשות בנק וולס פארגו שעדכן את מחיר היעד של המנייה ל-500 דולר מ-450, בעוד שבית ההשקעות ביירד אף העלה אותו מ-475 דולר ל-570 דולר.

ניתן למנות כמה סיבות לתחזיות האופטימיות. המרכזית שבהן היא העובדה שאנבידיה היא עדיין מונופול, שחקן יחיד בשוק המעבדים הגרפים לתחום שרתי הבינה המלאכותית, זו המסייעת לאמן מנועי שפה כמו ChatGPT של OpeAI, בארד של גוגל ועוד מאות מודלים מורכבים המפותחים על ידי חברות שונות.

למעט לקוחותיה - אמזון, גוגל, ומיקרוסופט המפתחות פתרונות משלהן במטרה לייתר שימוש בכרטיסי האצה של אנבידיה - המתחרות אינטל ו-AMD טרם הוכיחו שהן מחזיקות בנתח שוק משמעותי בתחום מרכזי הנתונים והשרתים.

"ענקיות הטכנולוגיה רוכשות ציוד מאנבידיה"

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות, סבור כי השנה הבאה צפויה להיות טובה יותר אפילו בהשוואה לזו הנוכחית הנחשבת למצויינת.

"ענקיות הטכונלוגיה כמו מטא, מיקרוסופט ואמזון הסיטו הרבה משאבים לכיוון רכישת ציוד הקשור לבינה מלאכותית מאנבידיה", מתאר כרמי. "אבל הן עדיין פועלות תחת תקציב הוצאות נמוך לאחר שהשיתו על עצמן קיצוצים כבר בתחילת השנה".

בנוסף לכך כרמי מסביר כי "כלל ההוצאות על ציוד מצד מיקרוסופט, אלפאבית, מטא, אמזון ואורקל הצטמק ברבעון האחרון ל-31 מיליארד דולר לעומת 40 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. אפשר להניח שבסוף השנה, כאשר הן יסגרו תקציב חדש, הן יגדילו משמעותית את ההוצאות שלהן על ציוד ב-2024, מה שיכתיב גידול נוסף בהכנסות של אנבידיה".

סך הכל צופים האנליסטים לגידול משמעותי בהכנסות אנבידיה בשנת הכספים הבאה, שעשויה לעמוד על 61 מיליארד דולר.

המשקולת היחידה שמכבידה על צמיחתה

לשם השוואה, את השנה הנוכחית היא צפויה לסיים ב-44 מיליארד דולר, כך על פי תחזיות האנליסטים. "זו אמנם עלייה של 40%, שממשיכה את מגמת הגידול המתונה בחברה, אבל אבסולוטית מדובר בסכום גדול מאוד של כסף, תוספת של 17 מיליארד דולר בתוך שנה אחת", טוען כרמי.

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

במצב הנוכחי שבו אנבידיה פועלת כמעט לבדה בשוק היא יכולה לקצץ בייצור או להעלות במחיר מבלי לספוג נזקים גדולים. למעשה, המשקולת היחידה שמכבידה על יכולתה לצמוח היא החברה המנהלת את מפעלי השבבים בהן מייצרת אנבידיה.

בניגוד לאינטל, המייצרת את השבבים לעצמה, נדרשת אנבידיה להעביר הזמנות למפעלי השבבים של TSMC הממוקמים ברובם בטייואן - אלא שצווארי בקבוק במפעל, המייצר שבבים עבור כל שאר הענקיות - בהן אפל, אמזון, ארם וקוואלקום - מטילים עומס גם על פסי היצור של אנבידיה ואלה הביאו למחסור במארזי שבבים בחברה.

זמני ההמתנה לשבבים מסדרת המעבדים המרכזית של אנבידיה הוארכו מחצי שנה לתשעה חודשים. גם מפעל הייניקס המייצר את שבבי הזיכרון הצמודים למעבדים הגרפיים של אנבידיה נמצא בשיא הקיבולת שלו ומגביל את יכולתה של אנבידיה למכור מעבדים נוספים.

"יש הרגשה שמשהו גדול קורה כאן"

לא מדובר רק בביקוש אדיר מצדן של חברות בינה מלאכותית מסורתיות יותר כמו מיקרוסופט, אמזון וגוגל. גם טסלה מגדילה את היקף ההזמנות של המעבדים הגרפיים - אילון מאסק אף התבטא ואמר לאחרונה כי ל"אנבידיה יש יותר מדי לקוחות".

כתוצאה מהמחסור, טסלה בונה מחשב על משלה בהתבסס על שבבים אחרים. כשיותר שחקניות נכנסות לשוק: אורקל השקיעה לאחרונה במודל שפה טבעי של חברת קוהיר, וכאשר אפילו מדינות רוכשות שבבים למטרת בניית מחשב על ממשלתי, כפי שהכריזה לאחרונה ממשלת בריטיניה - הכנסות אנבידיה רק ימשיכו להרקיע שחקים, כשחקנית היחידה בתחום המסוגלת לספק טכנולוגיה שכזו ברמה מספקת.

"בניגוד לטרנדים אחרים שבאו - כמו המטאוורס, מדפסות התלת מימד והקריפטו - יש הרגשה שמשהו גדול קורה כאן והוא קורה עכשיו, ולא בעוד שנים", מסכם כרמי. "הביקוש לטכנולוגיה של אנבידיה הנשען על שלוש רגליים: מעבדים, תקשורת בין מעבדים וסביבת תוכנה - נראה ברור ומשדר מובילות מצד אנבידיה - אבל זה לא אומר שהמעמד שלה בתעשייה לא ישתנה עוד שנה או שנתיים".