מיקרוסופט | ראיון

הכירו את המהנדס החרדי שעומד מאחורי המוצר המהפכני החדש של מיקרוסופט

מיקרוסופט השיקה לאחרונה מוצר מהפכני לשוק הדאטה הארגוני • אחד ממובילי הפיתוח היה יצחק קסלמן, המהנדס החרדי הבכיר ביותר בענקית הטכנולוגיה • בראיון לגלובס הוא מספר על שילוב חרדים בהייטק, השפעת הילדות בשכונה מעורבת ברמלה, ולמה בינה מלאכותית היא התשובה לעתיד טוב יותר

יצחק קסלמן / צילום: Anders Krusberg
יצחק קסלמן / צילום: Anders Krusberg

אמ;לק

יצחק קסלמן הוא סגן נשיא במיקרוסופט, וחסיד חב"ד שבקרוב גם יהפוך להיות רב אורתודוקסי. בראיון הוא מציג את החיבור שלו בין אמונה לעבודתו המקצועית ולפיתוח טכנולוגיות. הוא בין מובילי הפיתוח של מוצר ניהול וניתוח דאטה חדש, שמבקש לחולל מהפכה בתחום בסיוע בינה מלאכותית, ולתפיסתו AI תסלול את הדרך לעולם טוב יותר. קסלמן הוא בין העובדים החרדים הראשונים בענקית הטכנולוגיה ובין היתר הוביל פרויקטים לשילוב עובדים ועובדות מהחברה החרדית. לדבריו, כל מי שרוצה להשתלב בהייטק יכול לעשות זאת, "עם עבודה קשה, סקרנות, ונכונות ללמוד ולהשתפר". 

"אף פעם לא ראיתי דיסוננס בין העבודה שלי לבין האמונה שלי", אומר יצחק קסלמן, סגן נשיא Messaging and Real-time Analytics Platform במיקרוסופט והמהנדס החרדי הבכיר ביותר בחברה, שבינו לבין המנכ"ל מפרידים שני אנשים בשרשרת הניהול. "יש סיבה שיש לנו גוף גשמי, יש לנו מטרה - לעשות חסד בעולם. כל פעם שאנחנו בונים טכנולוגיות שמצליחות באמת לעזור לבני אדם אני מתמלא בתחושה של משמעות".

חצי שעה של השראה | "גדלתי בתנאים לא פשוטים. זה יצר אצלי אקסטרה דרייב"
ראיון | המנכ"לית שעברה מביטוח לתיירות ומרגישה כמו ילדה בחנות ממתקים
למה שווה לסעודים לשלם יותר מ-300 מיליון אירו על ניימאר?

קסלמן הוא מהעובדים החרדים הראשונים במיקרוסופט ישראל וממובילי שילוב החברה החרדית בה. הוא הצטרף לענקית התוכנה לראשונה לפני כעשור וכיום מנהל חטיבה של 400 עובדות ועובדים מכל רחבי העולם. הוא עומד מאחורי פיתוח יכולת ניתוח נתונים בזמן אמת ב־Microsoft Fabric, מוצר ניהול וניתוח נתונים מקצה לקצה, שמאפשר גם לעובדים בתפקידים לא טכניים לייצר תובנות משמעותיות מכמויות נתונים עצומות. "המוצר הזה הוא מה שלפי דעתי יתדלק את הדור הבא של שירותי בינה מלאכותית", הצהיר מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה כשהציג את המוצר בכנס השנתי של החברה במאי.

צילום: Associated Press
 צילום: Associated Press

"הבינה המלאכותית תופסת חלק מרכזי בכל המוצרים בחברה", אומר קסלמן. מיקרוסופט היא גם זו שהשקיעה משאבים רבים בחברת OpenAI, ויחד הן חשפו את Chat-GPT, צ'אטבוט שמדמה שיח עם בינה מלאכותית ומאפשר טקסטים מותאמים אישית לפי המשתמש. לדברי קסלמן, החברה לוקחת בכובד ראש את השימוש ביכולות הבינה המלאכותית ואת ההשפעות שיש לכך - ומוודאת שהעתיד יהיה בטוח.

על השאלה לאן הבינה המלאכותית תיקח הוא עונה: "כמו כל קפיצה טכנולוגית זה יפתור הרבה בעיות וייתר כלים שישנם כיום, ויביא אתגרים חדשים ואפשריות חדשות. בנימה אישית כחסיד חב"ד, הרבי מלובביץ', שהיה גם מהנדס חשמל במקצועו, התייחס לתגליות החדשניות של המדע כחלק מהכנת העולם לעולם טוב ומתוקן יותר. בלא מעט שיחות במרוצת השנים הרבי התייחס לנושאים מדעיים או טכנולוגיים תוך שהוא לומד מהם לקח והוראה בעבודת ה'. בתופעה זו יש לראות בהחלט הכרה בחשיבות המדע בחיים ואפילו בחיים היהודיים".

בבוקר חדו"א ומבני נתונים ובערב גמרא

קסלמן, בן 39, נשוי ואב לחמישה, נולד בריגה, לטביה. בגיל 6 עלה לישראל עם הוריו, שלשניהם השכלה אקדמית, אמו עוסקת בביו־רפואה ואביו בפנסיה. הוא גדל ברמלה ומספר שהמשיכה לטכנולוגיה התחילה בגיל צעיר והוא אהב מחשבים ותוכנה עוד בבית הספר היסודי. את החזרה בתשובה התחיל בסוף שנות העשרה בתיכון בתל אביב, שלאחריו המשיך לעתודה. "בבקרים למדתי חדו"א ומבני נתונים באוניברסיטת תל אביב, ובערבים למדתי מסכת ברכות וחסידות בישיבה". לאחר שהשלים תואר ראשון במדעי המחשב, שירת כקצין ביחידת המחשוב של חיל המודיעין.

בימים אלה ממש קסלמן גם מסיים הסמכה אורתודוקסית לרבנות בארה"ב. "אלו לימודים אינטנסיביים של שנה שלמה שבהם מעמיקים בנושאים רלוונטיים לחיי היום יום היהודים. בתוכנית שאני עושה ישנם שבעה מבחנים שכל אחד מהם הינו בעל פה ובכתב, בשביל להצליח נדרש לגלות ידע בנושא בנושא בכל השתלשלות הדין החל מדברי הטור עד לפוסקים האחרונים. זה משהו שרציתי לעשות הרבה שנים".

בתחילת הקריירה היה קסלמן מנהל פיתוח בריטליקס (חברת מערכות מידע לקמעונאים), שם ניהל צוות גדול יחסית ולאחר מכן הצטרף למיקרוסופט ב־2013 כמנהל מוצר. הוא עזב את החברה באוקטובר 2021, לתפקיד Director of Monitoring בגוגל ובמאי השנה חזר למיקרוסופט לתפקיד סגן נשיא. "על אף המקום המצוין שאני נמצא בו היום, חשוב לי להדגיש כי הדרך המקצועית שלי, ובייחוד בהתחלה, לוותה גם בקשיים והתמודדות עם סטיגמות. בשנים הראשונות, לפני מיקרוסופט, עבדתי בחברות שונות גם בישראל וגם בעולם, והיה משפט שחזר על עצמו - 'אם רק כל הדתיים היו כמוך', ואני מודה שלמרות שזה היה ניסיון להחמיא, אני אף פעם לא הרגשתי איתו בנוח. אני לא חושב שאני כזה מיוחד, כמו שאני כן מאמין שככל שאנשים שונים יותר יכירו ויחשפו לשונה מהם, ככה תגדל ההבנה שבסופו של דבר כולנו דומים".

יצחק קסלמן (39)

אישי: נשוי + 5, גר בניו יורק

מקצועי: סגן נשיא בתחום Messaging and Real-Time Analytics Platform במיקרוסופט. קודם לכן היה Director of Monitoring בגוגל ולפני כן עבד במיקרוסופט במשך קרוב לתשע שנים במגוון תפקידי פיתוח ודאטה

עוד משהו: בחודש הבא מסיים את לימודי ההסמכה שלו לרבנות בארה"ב

במיקרוסופט הוא מספר, "המדיניות בתחום הגיוון וההכלה היא חלק מהדי־אן־איי של החברה, ויש כאן תחושה שיש הכל מהכל. אף אחד מעולם לא ציפה ממני לוותר על משהו מעצמי כדי להתקדם, ואני מאמין שכשבן אדם פועל לפי העקרונות שלו, אנשים מכבדים אותו". לפני מספר שנים, הוא ומשפחתו עשו רילוקיישן לניו יורק, "כמה חודשים לאחר הרילוקיישן, במהלך ישיבת אונליין עם לקוח גדול, התבקשנו לקבוע ישיבת המשך ליום שישי. המנהל שלי שם את השיחה על מיוט, ושאלה אותי מתי נכנסת השבת - כדי שלא אצטרך להרגיש חוסר נעימות".

למרות הרילוקיישן, "חלק משמעותי מהקבוצה הנפלאה שלי נמצא במרכז הפיתוח בישראל, אז אני מגיע לארץ כמה פעמים בשנה", מספר קסלמן, שמוסיף כי יש עוד חרדים וחרדיות שהוא עובד איתם, חלקם בארצות הברית וחלקם בישראל. "כשמדברים על חרדים וחרדיות, גם בחברה חרדית יש הרבה זרמים וכמובן שלכל אחד מהם יש את הניואנסים שלהם. זה הופך את העבודה למעניינת ברמה האישית כמנהל, לעבוד עם אנשים מעשרות מדינות, וגם כמובן בחברה החרדית מהרבה זרמים".

"הגברים החרדים יצאו לעבודה. השאלה מתי וכמה כואב זה יהיה"

סיפורי הצלחה כמו זה של יצחק קסלמן במיקרוסופט מעוררים השראה. אבל כלכלת ישראל זקוקה ליותר מזה. עד 2060 צפויה החברה החרדית להוות כמעט שליש מאזרחי המדינה, וללא שינוי משמעותי העתיד לוט בערפל. 

אך ייתכן שהשינוי כבר מתרחש. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שיעור התעסוקה של גברים חרדים עמד ברבעון השני של 2023 על 55.8%. עלייה רבעונית שלישית ברצף וזינוק מ-50.6% ב־2021 ו־53% ב־2022. להשוואה, ב־2014 הנתון עמד על 48% וגם שנים אחר כך הוא דישדש במקום.

ד"ר איתן רגב, סמנכ"ל המחקר של המכון החרדי למחקרי מדיניות, בטוח שהעלייה קשורה לעליית הריבית. "זה אירוע שמטלטל כלכלית את המשפחות החרדיות. ל־44% מתוכן יש משכנתה, ועליית הריבית כמובן מקפיצה את התשלומים החודשיים. זה יוצר לחצים עצומים והפתרון בטווח הקצר הוא לצאת לשוק העבודה. בנוסף, המודל הכלכלי בשנים האחרונות בחברה החרדית הסתמך על כך שהם קנו דירה בלי הון עצמי משמעותי ונהנו מעליית הערך. זה מתרסק. צריך גם לזכור שאנחנו מסתכלים על דור שני ושלישי לחברת לומדי התורה - ההורים כבר לא יכולים לעזור כמו הסבים".

בניגוד לרגב, יש מי שתולה את השינוי הנוכחי בתהליכים פנימיים. "בשנים האחרונות יש יותר ויותר אפשרויות לגבר חרדי שרוצה ללכת לעבוד", אומר איציק קרומבי מנהל מרכזי תעסוקה וחדשנות לחרדים. "הרבה הכשרות מקצועיות, מסלולים באקדמיה, מעטפת אמיתית. ובסוף זה הסיפור. יש הרבה אנשים שהיו רוצים לצאת לעבוד, אבל הם מסתכלים על חברים שלהם ורואים שהם עובדים במקומות עם שכר מאוד נמוך. אם הם ייצאו לשוק העבודה הם יפרקו את החלום עליו הם גדלו, והאלטרנטיבה לא מספיק מפתה. הסיפור הוא לייצר מסגרות שמראות להם שזה משתלם, וזה קורה.

"התהליכים מתקדמים מאוד מצד החרדים, אבל לצערי המעסיקים היום לא מספיק רתומים. בסוף אנחנו מכשירים גבר חרדי להייטק ולא מקבלים אותו. זה נכון שהוא ג'וניור וחרדי בלי השכלה אקדמית, אבל בהרבה מובנים הוא יותר טוב ממועמדים אחרים. הרי מי החרדים שהולכים להייטק? זה העשירון הקוגניטיבי העליון".

"הגברים החרדים ייצאו לשוק העבודה, השאלה כמה זמן זה ייקח וכמה זה יהיה כואב", מסכם רגב ומוסיף שחוק הגיוס יכול לעזור. "הציבור החרדי לא מתגייס ולא יתגייס, אבל לפחות זה יאפשר לעבוד בגיל מוקדם יותר. כך גם תכנון החיים יהיה שונה".

אלון פרל

"קבלת האחר לא באה על חשבון המקצועיות"

קסלמן מצביע על כך שגיוון ליווה אותו כל חייו. "גדלתי ברמלה בשכונה בה כולם חיו יחד, יהודים וערבים, חילונים ודתיים, וגם בחתונה שלי אפשר היה למצוא יחד על רחבת הריקודים חברים מהישיבה, מהצבא, מהשכונה מהאוניברסיטה - כולם חברים שלשמחתי מלווים אותי עד היום. גם היום חשוב לי לשלב בפרקטיקה של היומיום את ערכי האהבה וקבלת האחר שמנחים אותי". זו לדבריו אחת הסיבות שבגללן המשיך למסלול ניהולי, אחרי הרבה שנים כמפתח: "בתור מנהל יכולה להיות לך השפעה עצומה על החוויה של האנשים שעובדים איתך, ואני זוכה להיות האוזן הקשבת שלהם וללוות אותם כדי שיהיה להם את כל המקום להתפתח. בשונה ממשימות טכניות, זה תהליך שלוקח הרבה זמן עד שקוצרים את הפירות שלו, אבל הוא מוביל לסיפוק אדיר".

כאמור, קסלמן היה בין מי שקידמו את שילובם של עובדים ועובדות מהחברה החרדית במיקרוסופט. "הזמנו לראיונות עבודה מועמדות ומועמדים שהנתונים היבשים שלהם לא בדיוק תאמו את התבנית הנפוצה של ההייטקיסט הממוצע - ונוכחנו לראות שאחוז גבוה מהם עברו את הראיונות והתקבלו", מספר קסלמן על הפרויקט. עם זאת, הוא מחדד, "חשוב לציין שזה לא שהורדנו את הרף, אלא רק הסרנו חלק מהחסמים שהפריעו בדרך. עם הזמן והניסיון שצברתי, למדתי שקבלת האחר לא באה על חשבון המקצועיות, אלא להיפך. אני באמת מאמין ומקווה שזו יכולה להיות נקודת הפתיחה שלנו ליצירת עולם טוב יותר".

עוד לפני שעבר לארה"ב היה מעורב אישית גם בגיוס נשים חרדיות לעבודה במיקרוסופט. "הסתכלנו איך אפשר לגוון את העובדים בחברה מבלי להתפשר על האיכות, וזה משהו שצריך לבהיר: גיוון הוא לא אפליה מתקנת, אלא הסרת חסמים בפני מועמדים ומועמדות מתאימים. היינו צריכים להסתכל מחוץ לקופסה ולבחון מועמדים ומועמדות ממוסדות לימוד שונים, למשל מוסדות להשכלה גבוהה לנשים חרדיות. במהלך הראיונות, שמעתי פידבקים מאוד חיוביים ממנהלים ומנהלות שראיינו ושמחו לראות את רמת הטאלנט הגבוהה, שלא הייתה ידועה להם בגלל חסמים מלאכותיים".

מה הטיפים שלך עבור חרדים וחרדיות שרוצים להשתלב?
"אני מאמין שכל איש ואישה מהקהילה החרדית שמעוניין להשתלב בתעשיית ההייטק יכול לעשות זאת כמו כל אדם אחר - עם עבודה קשה, סקרנות, ונכונות ללמוד ולהשתפר. הרבה חברות כבר מבינות את החשיבות שבגיוון העובדים, ואני מאמין שלאנשים יצירתיים וחכמים שעובדים קשה תמיד תהיה דרך להשתלב". עם זאת, קסלמן ממליץ גם לחפש תוכניות הכשרה ייעודיות ותוכניות מנטורינג רלוונטיות. "אלו יכולות לעזור למתמודדים לקחת את הצעד הראשון לבניית הקריירה שלהם, לסייע בהסרת חסמים ככל שהם קיימים, להפיג את החששות הראשוניים שלהם וכמובן לראות שאין תקרת זכוכית, מה שאני מקווה שגם קריאת הראיון הזה תעשה עבורם".

"המוצר הזה הולך לשנות את עולם הדאטה"

המוצר החדש של מיקרוסופט שקסלמן היה מעורב בפיתוחו מציג קפיצת מדרגה בתחום הדאטה וניתוח הנתונים של החברה - פלטפורמה אחידה שמאפשרת אחסון וניהול, תצוגה נוחה, ונגישות אל הנתונים הארגוניים השונים. אחד הפיצ'רים המרכזיים שמבדל את המוצר מהמתחרים הוא יכולת ניתוח נתונים בזמן אמת, ומי שעומד מאחוריו הוא כאמור קסלמן. לדוגמה הוא אומר, "בזמן הקורונה, חברות שילוח בארה"ב השקיעו סכומי עתק עבור פתרונות ייעודיים טכנולוגיים על מנת להבטיח שמשלוחי חיסונים יגיעו בזמן וישמרו על החום הנדרש. היום ב-Fabric כל היכולות האלו ניתנות להשגה".

חברות בימינו מוצפות בכמויות עתק של נתונים שרק הולכות וגדלות. מדובר חומר גלם יקר ערך של כל ארגון המהווה את הבסיס לפיתוח מוצרים חדשים, הבנת מגמות, הגברת מכירות ועוד. קסלמן מסביר כי "המוצר הזה משנה את כללי המשחק המוכרים לנו בניהול דאטה, ויאפשר לכל ארגון למצות את היתרונות התחרותיים ובפרט במציאות החדשה של בינה מלאכותית בה הצורך להיות חדשני, יצירתי ואפקטיבי הוא קריטי להצלחה". נוסף לפתרון הכולל של המערכת, קסלמן אומר כי התאמה אישית לפרופיל המשתמש היא מה שמייחדת אותם משאר המוצרים בשוק: "אם אתה אנליסט, חווית המוצר שלך תהיה מותאמת אליך ואם את מדענית דאטה זאת תהיה חווית שימוש שונה". המוצר החדש גם משלב את יכולות הבינה המלאכותית Copilot, כך שגם משתמשים שאינם טכניים יוכלו לקבל כלי ניתוח ברמה מתקדמת. לדוגמה, לבקש מצ'אטבוט לחולל קטעי קוד או כלי שאלות ותשובות מותאמות אישית.

קסלמן לא זר לתחום הבינה העסקית (BI). בשמונה השנים בסיבוב הראשון במיקרוסופט היה מנהל־שותף (Partner Director) בתחום הנדסת תוכנה וממייסדי ומובילי פלטפורמת Power BI, "אחת החוויות המעצבות בקריירה", לדבריו. Power BI הוא שירות תוכנה המאפשר ניתוח נתונים ומספק המחשות חזותיות אינטראקטיביות למשתמשי קצה שצריכים לעקוב אחרי מידע. "כמובן שלא התחלנו מאפס, הרבה מהטכנולוגיות פותחו שנים לפני כן במיקרוסופט וחלקים מהתשתיות של השירות בענן פותחו בארץ, בכל זאת אי אפשר בלי גאווה. ואחרי זה הכל היסטוריה, Power BI היום הוא המוצר המוביל (בה"א הידיעה) בשוק כבר מספר שנים לפי כל המדדים של האנליסטים ומשפיע על מאות אלפי ארגונים בעולם. עם המעבר לארה"ב הובלתי את כל הפלטפורמה של המוצר, שהפכה להיות הפלטפורמה של Fabric. באותה תקופה השימוש גדל בצורה אקספוננציאלית. זה מאתגר מאוד מבחינה טכנולוגית".

אני שואל את קסלמן על התחושה כשהמנכ"ל נדאלה השיק את המוצר בו הוא מעורב, והגדיר אותו כהכרזה הגדולה ביותר של מוצר דאטה של מיקרוסופט זה 30 שנה. "זה היה רגע מאוד מרגש", הוא אומר ומבקש גם להודות לאלפי המהנדסים, בישראל ובעולם, שעבדו לילות כימים כדי להגיע לרגע הזה. "זה הולך לשנות את עולם הדאטה, לפחות כמו SQL Server, שעשה מהפכה של ממש בתחום".