קופות גמל | ניתוח

המפץ בשוק הגמל: בית ההשקעות מור נחלש. לאן זזים הכספים?

אחרי יותר משנתיים שבהן מור היה הגוף שהצליח למשוך לקוחות ממתחריו, כובש מיטב את הפסגה זה חודש שני ברציפות • זאת בזכות הגיוסים במסלולי חו"ל ובעיקר S&P 500 • גם ילין לפידות ואנליסט, שמובילים בתשואות במסלולי המניות והכלליים, משכו לקוחות

התשואות והמעבר למוצרי חו''ל עושים את שלהם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
התשואות והמעבר למוצרי חו''ל עושים את שלהם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם יוקר המחיה, הריבית הגבוהה שמכבידה על הציבור ותשואות החסר של הבורסה המקומית גרמו לישראלים להיות עם האצבע על הדופק, ולהפוך למעורבים יותר בניהול החסכונות שלהם? עוד מוקדם לדעת ובהחלט ייתכן שמדובר בפעילות ענפה של סוכני הביטוח ואנשי מקצוע נוספים, אבל תזוזת הכספים בענפי הגמל מראה כי ישנו יחס ישיר בין התשואות שהשיגו מסלולי ההשקעה המתמחים בחו"ל וטבלת התשואות של החודשים האחרונים, לבין גיוס הלקוחות של החברות המנהלות את מוצרי החיסכון.

תשואה של מעל 5% בחודש אחד: קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שהציגו את הביצועים הטובים ביותר ביולי
ניתוח גלובס| מור ממשיך לצמוח, אלטשולר מאבד לקוחות, אבל מי מנצח בתשואות?
מי שנכנס לבונקר הרוויח? השנה הדרמטית של קרנות הנאמנות

את השינוי המשמעותי ביותר אפשר לראות אצל בית ההשקעות מור. מי שכיכב בתשואות בגמל במשך חודשים ארוכים, כבש את פסגת העברות הכספים ממתחרים בפברואר 2021, ולא זז ממנה עד ליוני האחרון, קרי יותר משנתיים ורבע.

ואולם בחודשים האחרונים מור התמקם באמצע טבלת התשואות, ובהתאם קצב המעבר אל מוצרי הגמל שלו ירד משמעותית. את יולי הוא סיים עם מעבר מהמתחרים של 345 מיליון שקל, כמחצית ממה שגייס מהם ביוני. לשם השוואה, בדצמבר האחרון הוא העביר מהמתחרים כמעט 3 מיליארד שקל בחודש אחד, בינואר כמעט 2.3 מיליארד שקל, ובמרץ 1.2 מיליארד. עם זאת, מור הוא עדיין המגייס הגדול ביותר בשנה האחרונה, עם העברה של כ־18 מיליארד שקל מהמתחרים, בפער ניכר מהם.

 

 

בית ההשקעות נכנס לשוק הגמל רק ב־2018, ולכן רק הוא עוד לא מציג את התשואה המצטברת לטווח של חמש שנים. עם זאת, בעוד שאת השנה שעברה הוא סיים כשהוא מוביל את הטווח של שלוש שנים עם תשואה כפולה מהממוצע במסלולים הכלליים, וכמעט משולשת במסלולים המנייתיים - פער שאותו הגדיל לנוכח תשואות מתונות ביחסית למתחרים ב־2022 - בתוך שבעה חודשים הפער שלו מהממוצע בתעשייה הצטמצם לאחוזים בודדים.

תשואות גבוהות במסלולי החו"ל של מיטב

את המקום הראשון בהעברת הכספים מהמתחרים בעולם הגמל תופס בחודשיים האחרונים בית ההשקעות מיטב, שביולי העביר אליו יותר ממיליארד שקל מגופי גמל אחרים, וזאת בעיקר בשל ההתמחות שלו במסלולי השקעה בחו"ל. מסלולי ההשקעות הקלאסיים הכלליים הם עדיין המגייסים את עיקר הכספים אצל מיטב, כאשר מסלול גמל לבני 50 עד 60 וגמל לבני 60 ויותר גייסו מהמתחרים 172 מיליון ו־144 מיליון שקל ביולי, בהתאמה. אבל צריך לזכור שלמרות שהם נחשבים כמסלולים כלליים, במסלול לבני 50 עד 60 החשיפה לחו"ל עומדת על כ־50%.

חגי אורן, מנכ''ל מיטב חיסכון ארוך טווח / צילום: יפעת פאר
 חגי אורן, מנכ''ל מיטב חיסכון ארוך טווח / צילום: יפעת פאר

באשר למסלולי חו"ל, כאן אפשר לראות בולטות יוצאת דופן של המסלולים הפסיביים של מיטב. כך לדוגמה גמל פסיבי מדדי מניות, מסלול מגודר מט"ח עם חשיפה לחו"ל בדגש על טכנולוגיה, הניב תשואה של 41.6% מתחילת השנה. גם קרן ההשתלמות הכללית הפסיבית של בית ההשקעות השיגה תשואה של 16.4% (בעוד שקרנות ההשתלמות הכלליות הקלאסיות הניבו תשואה ממוצעת של כ־8%). שני המסלולים הללו יחד גייסו ביולי לבדו מהמתחרים יותר מ־200 מיליון שקל.

הלהיט האחרון: מסלול עוקב מדד S&P 500

לצד מסלולים אלו בולטים בקרב כל הגופים המסלולים העוקבים אחר מדד S&P 500 שהפכו ללהיט בחודשים האחרונים, בעיקר בקרב צעירים והייטקיסטים. זאת למרות שהוא טומן בחובו כמה סיכונים, דוגמת חשיפה גבוהה לתנודות בשער הדולר והיותו מושפע בעיקר מתשואה של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

מסלול ה־S&P 500 בהשתלמות של מיטב לדוגמה הניב תשואה של 25.6% מתחילת השנה וגייס מהמתחרים 142 מיליון שקל ביולי. בהראל גייס המסלול מהמתחרים סכום אף גבוה יותר של 178 מיליון שקל עם תשואה זהה לזו של מיטב מתחילת השנה.

הציבור בהחלט נוהר למסלולי ה־S&P 500. נכון לסוף חודש יוני נוהלו בקופות הגמל יותר מ־7 מיליארד שקל במסלולים שעוקבים אחרי המדד האמריקאי. בינואר עמד היקף הנכסים במסלול זה על 0.6 מיליארד שקל בלבד. בקרנות הפנסיה החדשות (מקיפות וכלליות) הגידול אף מרשים יותר, וכ־20 מיליארד שקל נוהלו ביוני במסלולים העוקבים באופן ישיר אחר מדד S&P 500. נכסים אלו מהווים 2.8% מסך קרנות הפנסיה החדשות. אם נחזור לינואר השנה, היקף הנכסים במסלולים אלו עמד אז על פחות מ־11 מיליארד שקל, שהיוו 1.7% מנכסי קרנות הפנסיה החדשות. מדובר בגידול מרשים מאוד של כ־82%. בשוק מעריכים כי זוהי רק ההתחלה, וכי נתח השוק של המסלולים העוקבים יכול להגיע בשנים הקרובות אף ל־15%.

בריחת הכספים מאלטשולר שחם

את המקומות השני והשלישי בטבלת המגייסים מהמתחרים תפסו בחודש שעבר ילין לפידות ואנליסט, וזאת הרבה בזכות התשואות הטובות שלהם מתחילת השנה במסלולים הכלליים והמנייתיים. בשני הגופים דוגלים בהתמקדות בעולם הסחיר, והחשיפה שלהם לתחום הלא סחיר (נדל"ן והייטק למשל) קטנה בהרבה מבשאר הגופים, עד לא קיימת כלל.

בחודשים הראשונים של השנה הם נהנו מכך כיוון שלא היו צריכים לבצע שיערוך מחדש של אותם נכסים לא סחירים, שערכם ירד אשתקד והערכת השווי בגינם נעשתה בסוף 2022, כך שהיא באה לביטוי בתחילת השנה הנוכחית. כך יכלו באנליסט ובילין לפידות ליהנות מהתשואות הגבוהות שהשיגו שוקי המניות והאג"ח הסחירים ללא המשקולות של העולם הלא סחיר, והשיגו תשואה ממוצעת הגבוהה בכ־2% מהממוצע הענפי במסלולי ההשתלמות הכלליים, וב־4%־5% מהממוצע במסלולי המניות. עם זאת, יש לזכור כי כאשר השוק הסחיר יורד, ברוב המוחלט של המקרים העולם הלא סחיר ממתן את הירידות.

ומה קורה מהצד השני של תזוזת הכספים? אלטשולר שחם, למרות שהוא מתברג בחודשים האחרונות בחלק העליון של טבלת התשואות בהשתלמות וגם בפנסיה, לא מצליח לעצור את בריחת הכספים. ביולי הוא איבד למתחרים 2.8 מיליארד שקל מכספי הגמל, והירידה בהיקף הנכסים היטיבה לבוא לידי ביטוי בדוחות הכספיים של החברה הציבורית שלו, אלטשולר שחם פיננסים, שפורסמו השבוע.

אובדן הנכסים הוביל לירידה של כמעט 30% בהכנסות מדמי ניהול במחצית הראשונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וכך נחתך הרווח במחצית ב־44%. גם בהפניקס בוודאי לא רווים נחת מבריחת הכספים מחברת הגמל שאיבדה למתחרים יותר מחצי מיליארד שקל בחודשים מאי-יולי.