מה עומד מאחורי הפרידה הסוערת של עולם הביטוח?

קבוצת הביטוח הפניקס הודיעה לסוכנות פרופיט כי היא מפסיקה לעבוד איתה, לאחר שזיהתה גידול בקצב העברת לקוחות למתחרים • בהפניקס העדיפו ככל הנראה לשלוח מסר לתעשייה, אך בסוכנות לא נשארו חייבים וטענו כי "התנהגותה בריונית וכוחנית"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

עולם הביטוח כמרקחה עקב מאבק שפרץ לאחרונה בין שניים מהגופים החזקים בתחום החיסכון ארוך-הטווח והפיננסים. מצד אחד ניצבת חברת הביטוח הפניקס, בעלת היקף הנכסים והשווי הגדולים בענף הביטוח, ומהצד השני סוכנות הביטוח פרופיט, מהגדולות בשוק הפנסיה והפיננסים, שמאגדת תחתיה כ-300 סוכני משנה עצמאיים.

גוף מהאמירויות רכש מניות הפניקס ב-182 מיליון שקל
ניתוח גלובס | הלקח של הפניקס, ההסתבכות של טריא: כך התרסק מודל ההלוואות בין חברים 
ניתוח גלובס | המוסדיים פושטים על חברות הבנייה: "הם מגיעים מעמדת כוח"

לפני כשבוע הודיעה הפניקס לפרופיט, הנמצאת בבעלות אסף בנאי ושלומי אלברג, כי היא מפסיקה באופן חד-צדדי לעבוד עמה בשל טענתה כי סוכני פרופיט מניידים כספי לקוחות ממוצרי החיסכון של הפניקס אל המתחרים. המשמעות היא למעשה החשכת מסכים, אי-מענה טלפוני לסוכני פרופיט ועיכוב בטיפול בתביעות שהוגשו לחברה מטעם פרופיט וסוכניה.

הסיבה לכך, טוענת פרופיט מנגד, הן התשואות החלשות של הפניקס מתחילת השנה אל מול המתחרים. כך לדוגמה במסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות היא מציגה תשואה חסר של 1.4% מתחת לממוצע הענפי, ובמסלול הצעירים בקרנות הפנסיה מדובר על כמעט 1% מתחת לממוצע. עם זאת, בטווחי זמן ארוכים יותר של שלוש וחמש שנים הפניקס עדיין בחלק העליון של הטבלה, ואף מובילה את השוק בכמה פרמטרים.

הפניקס במגמת ירידה

מבט על נתונים הגמל נט, האתר שמפעילה רשות שוק ההון שבו דיווחים על תזוזות הכספים במוצרי הגמל, מגלה כי בשנה האחרונה חברת הגמל והפנסיה של הפניקס נמצאת במגמה של ירידה בכספי הלקוחות שהיא מעבירה מחברות אחרות. עד כמה הירידה הזו תלולה? החל מחודש מאי יותר כספים עברו מהפניקס למתחרים מאשר להיפך. באותו חודש עמד המעבר השלילי על כ-150 מיליון שקל, וביולי הוא טיפס ל-224 מיליון שקל.

כמובן שהמספרים קטנים בהרבה מאשר בריחת הכספים שאפיינה את הגוף הגדול בתחום הגמל בשנתיים האחרונות - אלטשולר שחם. בית ההשקעות, שבסיום 2021 ניהל יותר מ-213 מיליארד שקלים נכסי גמל, איבד בשנה שלאחריה כ-50 מיליארד שקלים למתחרים ובשבעת החודשים הראשונים השנה עברו ממנו למתחרים כ-17 מיליארד שקלים נוספים. יחד עם מעבר שלילי שנרשם גם ב-2021, מדובר על אובדן של כשליש מהנכסים שאיבד אלטשולר למתחרים בתוך כשנתיים.

 

בהפניקס העדיפו ככל הנראה לשלוח מסר לתעשייה כולה, ומיהרו לנסות לסגור את הדליפה כדי שמקרה אלטשולר שחם לא יחזור על עצמו, מיד כאשר זיהו קצב העברת כספים מהיר מצד סוכני פרופיט.

"מניעים פסולים"

ביום ראשון הגיעה התגובה של פרופיט להחלטת הפניקס, בדמות מכתב התראה חריף בטרם נקיטת הליכים משפטיים. "בבסיס הודעת הפניקס עומדים מניעים פסולים. באמצעות הודעתה מבקשת הפניקס 'לחנך' ו'לאלף' את סוכני הביטוח - כך שיהיו נאמנים אליה בלבד ולא למבוטחים, להקשות ולמנוע מעבר של לקוחות מהפניקס למתחרים, וזאת על אף תוצאותיה ודירוגה הנמוך של הפניקס אל מול המתחרים", נטען במכתב שנשלח באמצעות עורכי הדין גיא גיסין ויואל פרייליך ממשרד גיסין ושות'.

עוד טוענים בסוכנות, המנהלת כ-50 מיליארד שקל נכסים, מהם כ-10 מיליארד היקף נכסי התיק הביטוחי של פרופיט וסוכניה בהפניקס, "חברת הביטוח, בהתנהלותה הבריונית והכוחנית, פועלת בניגוד מוחלט לדין ולחובות החלים עליה. לא זו אף זו - התנהלות זו פוגעת בראש ובראשונה במבוטחי הפניקס".

חילופי ההאשמות בין הצדדים הפכו לפיקנטים אף יותר, מאחר שדניאל כהן, עד לא מזמן משנה למנכ"ל הפניקס ומנהל תחום חיסכון ארוך-טווח בחברה (כלומר האיש שאחראי על תחום הפעילות שנמצא במחלוקת בין שני הגופים) הצטרף לפרופיט. כהן יכהן בפרופיט כדירקטור, ובמסגרת ההתקשרות אף נבחנת האפשרות כי יקבל חלק ממניות החברה.

מהפניקס נמסר בתגובה למכתב ההתראה של פרופיט: "אנו רואים את טובת החוסכים לנגד עינינו, לקוחות פרופיט (הכוונה היא ללקוחות קיימים שהועברו על עדע הסוכנות, ר"ו) ימשיכו ליהנות מהשירות המצוין של הפניקס ככל לקוחות הפניקס. ליתר הטענות המופרכות במכתב, הפניקס תשיב באופן ענייני באמצעות באי כוחה".

כוחם של סוכני הביטוח

במכתב שנשלח להפניקס, עליו מכותב גם מ"מ הממונה על שוק ההון עמית גל, מציינת פרופיט כי חברת הביטוח ביקשה בעבר להיכנס למו"מ לרכישת הבעלות בפרופיט, "במטרה לנסות ולשלוט במערך ההפצה הגדול שלה".

אלא שבעלי השליטה בסוכנות, כך על פי המכתב, העדיפו לשמור על עצמאות פעילותה של פרופיט וסוכניה, וסירבו להיענות להצעת הפניקס. "בעלי השליטה הבהירו להפניקס כי לאור ניסיון העבר שלהם עם פסגות (רכשו בחזרה את מלוא השליטה בסוכנות מידי קרן אייפקס בשנת 2021, ר"ו), הם אינם רוצים להיות בבעלות של יצרן ולא רוצים להיות מוגבלים או מושפעים בשום צורה, ומעוניינים לשמור על עצמאות הסוכן והחופש שלו מול הלקוחות, על מנת לפעול לטובת האינטרסים של הלקוחות ומתן ה-best advise ללא ניגוד עניינים ובהתאם לדין".

הסבר זה ממחיש עד כמה הכיוון שאליו מובילה רשות שוק ההון את עולם ההפצה הופך להיות קריטי, בעיקר ככל שהחסכונות של הציבור גדלים וכבר מוערכים בכ-2.5 טריליון שקל. סוכני הביטוח הם הכוח המזיז את הכספים בשוק הפנסיה והגמל, ועבור כל העברת כספים - טוויסטינג כפי שהיא מכונה בענף - הם מקבלים עמלה על עצם ניוד התיק שמסתכמת באלפי שקלים עבור כל מיליון שקל שהם מעבירים. בנוסף הם נהנים גם מקבלת חלק מדמי הניהול שמשלמים החוסכים לחברה המנהלת.

מי מהצדדים צודק?

לפי שעה עוד לא ברור מי מהצדדים, הפניקס או פרופיט צודק. האם סוכני פרופיט ביצעו טוויסטינג בקצב מוגבר והביאו עליהם את ההחלטה של הפניקס, או דווקא בפרופיט צודקים והפניקס ביצעה צעד חד-צדדי כדי להלך אימים על הסוכנות ועל סוכנויות וסוכנים אחרים מפני ניוד לחברות אחרות. בפרופיט טוענים שהתלוננות לרשות שוק ההון על כך וברשות יצטרכו לבחון אם להתערב, כשהחלטה כזו תתקבל רק לאחר בירור מעמיק של נתונים שיגבו מי מהצדדים.

נזכיר כי ברשות שוק ההון מקדמים בשנים האחרונות את מודל הסוכן האובייקטיבי, מתוך מטרה לנטרל את הפרמטר של גובה העמלה משיקולי הסוכנים להיכן לנייד את הכסף של הלקוח, ולמצב את טובת הלקוח כפרמטר הבלעדי. נציין כי מרבית סוכני הביטוח פועלים באובייקטיביות כבר כיום, אך מודל של סוכן אובייקטיבי שיקבל עמלה אחידה מכל הגופים, יקדם עוד יותר את צרכי הלקוח. כבר היום מקבלים היועצים הפנסיונים, הן העצמאיים והן אלו שפועלים דרך מערכי הייעוץ בבנקים, עמלה אחידה מכל הגופים הפנסיוניים. גם סוכנויות הביטוח של חברות כרטיסי האשראי שמוכרות בעיקר ביטוחי רכב מקבלות עמלה אחידה מחברות הביטוח, מאחר שמדובר בחלק מהדרישות לקבלת רישיון סוכנות שהכתיבה להן רשות שוק ההון.