נציב שירות המדינה ידון מחר בבקשת דוד אמסלם לפטר את מיכל רוזנבוים

אמסלם ורוזנבוים לא ישתתפו בפגישה, שנועדה לבחון את אופן הטיפול בבקשת הפיטורים • ברקע הפיטורים: מאבק סמכויות בין השר לדרג המקצועי על מינויים • הפגנה תתקיים הערב מחוץ לביתו של הרשקוביץ' בחיפה

נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח-לע''מ
נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח-לע''מ

נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ' יקיים מחר (ב') דיון בבקשתו של השר במשרד המשפטים דוד אמסלם לפטר את יו"ר רשות החברות מיכל רוזנבוים. הפגישה נועדה לבחון את אופן הטיפול בבקשה וישתתפו בה גורמים מקצועיים בהם עו"ד גיל לימון, המשנה ליועמ"שית, מנכ"ל משרד ראש הממשלה ויועצים משפטיים. אמסלם ורוזנבוים לא ישתתפו בפגישה.

המירוץ למנהל רשות המסים בישורת האחרונה, אלו המועמדים שהומלצו
עימות בין שר המשפטים ליועמ"שית על סמכויות ועדת הבדיקה לרוגלות
ישראל נמצאת בצמרת יוקר המחיה במדינות ה-OECD

בתגובה מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו כי תתקיים הפגנה מול ביתו של הרשקוביץ הערב בחיפה. לטענתם: "אסור לנציב לשתף פעולה עם הסיכול הממוקד שהשר אמסלם מתכנן לה, כדי שיוכל להפוך את שירות המדינה למפעל הג'ובים של מרכז הליכוד".

אמסלם פועל בשבועות האחרונים כדי להדיח את רוזנבוים מתפקידה. זאת על רקע מאבק סמכויות בין השר לדרג המקצועי על מינויים, אופי נבחרת הדירקטורין, ולאחר שהתנגדה לקדם מקורבים לליכוד לתפקידי דירקטורים. רוזנבוים מצאה את עצמה בלב שורת מאבקים על מינויים בכירים בחברות הממשלתיות - בהם מנכ"ל הרכבת, יועמ"ש נתיבי ישראל והדחת יו"ר הדואר. אמסלם ביקש להקפיא את ההתקשרויות והמכרזים ברשות בעוד רוזנבוים טענה כי הוא אינו מוסמך לכך. הנציב ביטל עד כה יום ראיונות למכרז סגן לענייני החברות הבטחוניות ולתפקיד המשנה למנהלת הרשות.

"משבר אמון חריף" בין השר ליו"ר רשות החברות

המשנה ליועמ"שית גיל לימון גיבה אותה. בסוף יוני שלח מכתב לפיו על אמסלם להימנע מנקיטת פעולות חד צדדיות שעלולות לפגוע בעצמאותה של רשות החברות. הפעולות אליהן כיוון לימון הן כוונתו של אמסלם להקפיא מכרזים לגיוס כוח אדם ברשות וניסיון לפנות ישירות לעובדי הרשות. לימון הוסיף כי "בעוד שאין חולק כי השר המופקד על רשות החברות הממשלתיות רשאי לקבוע מדיניות ולהיות מעורב בהיבטים שונים הנוגעים לפעילות הרשות כחלק ממימוש סמכויותיו ואחריותו כשר האחראי לשטח פעולה זה - הרי שיש להבטיח כי יישמר שיקול דעתה המקצועי של רשות החברות הממשלתיות בהפעלת סמכויותיה על פי דין".

במכתב שכתב אמסלם לנציב לפני שלושה שבועות הוא טען כי קיים משבר אמון חריף ומתמשך ביניהם וכי רוזנבוים אינה מתאימה לתפקיד. הוא האשים אותה בחוסר התנהלות תקינה, התעללות בעובדים ושימוש לרעה בסמכותה.

רוזנבוים פנתה החודש לראש הממשלה בבקשה להציג את עמדתה בישיבת הממשלה וביקשה להתערב בסכסוך ביניהם, אשר פוגע לדבריה באינטרסים החיוניים של החברות הממשלתיות בישראל. במכתבו, אמסלם טען כי שרוזנבוים "עושה כל שביכולתה לסכל את יכולתי לבקר את עבודת רשות החברות ולהתוות את מדיניותי כפי שקובע החוק". רוזנבוים הגיבה כי "הניסיון להפעיל עליי לחץ באמצעות ביטויים מסוג זה לא פוגע בנחישותי להמשיך ולשרת את הציבור נאמנה ולהבטיח כשומרת סף את השמירה על כללי מנהל הציבורי התקין". 

התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציב בבקשה להימנע מקידום בקשתו של אמסלם לפטר את רוזנבוים, לכל הפחות עד שתתקבל החלטת ממשלה בעניין, הנדרשת בעניין, ותועבר חוות דעת משפטית מקיפה מהייעוץ המשפטי. עוד הוסיפו כי "קידום פיטוריה של מנהלת רשות ממשלתית חשובה שתפקידה למנוע פוליטיזציה של החברות הממשלתיות, מטעמים פוליטיים- היא בלתי סבירה".

בראיון לרשת ב' אמר אמסלם לפני שבועיים כי תפקידו למנות דירקטורים, כאשר נשאל אם הוא עוסק במינוי חברים שלו השיב: "בוודאי, את מי אני אמנה? אני מגיש אנשים שאני מכיר. התפקיד שלי זה להגיש אנשים שאני מכיר ומעריך. אני מגיש אנשים ראויים, אנשים טובים".