ענף הרכב תמיד ידע להפוך משברים למזומנים. עד שהגיעה 2023

שוב ושוב מתריעים היבואנים מפני משבר דרמטי, שלבסוף מתברר כתמריץ לרווחיות • דווקא השנה ייתכן שהם צודקים

המדינה צפויה להמשיך ולספק לאזרחי ישראל מוטיבציה לרכוש כלי רכב חדשים ועתירי מיסוי / צילום: איל יצהר
המדינה צפויה להמשיך ולספק לאזרחי ישראל מוטיבציה לרכוש כלי רכב חדשים ועתירי מיסוי / צילום: איל יצהר

לראשי ענף הרכב בישראל יצא מוניטין של מי שמתמחים בהפיכת לימונים ללימונדה - ליתר דיוק למפעל ענק, צומח ורווחי לייצור לימונדה. כמעט כל משבר רגולטורי או חיצוני משמעותי שפקד את הענף בעשור האחרון, התקבל בזעקות שבר ובתחזיות קודרות, אבל באורח פלא הפך עם הזמן ללא יותר ממכה קלה בכנף של מכונת ייצור המזומנים של הענף.

ניתוח | המציאות החדשה של יבואני הרכב: המכירות בהאטה, הרווח למכונית נחתך בחצי 
החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל 

בדיעבד חלק מהמשברים "הדרמטיים" אף הקפיצו את הרווחיות בענף ודוגמאות עדכניות יש בשפע. משבר הקורונה, והסגרים שנלוו אליו, נתפסו בענף כמצב חירום נדיר בחומרתו. בדיעבד הסתיימה שנת 2020 עם ירידה מתונהיחסית במסירות, אחת המתונות בעולם באותה שנה. כשבמקביל הצטרפו למעגל הרוכשים עוד עשרות ומאות אלפים לאחר שהרכב הפרטי הפך למפלט פסיכולוגי אולטימטיבי מפני התחבורה הציבורית המדבקת.

בשנת 2021 ו־2022 שוב שידר הענף פאניקה לנוכח "משבר השבבים", שנלווה ליציאה מהקורונה, ולנוכח השיבושים הגלובלים בשרשרת האספקה. המלאים בשנים אלו אמנם הצטמצמו משמעותית אבל עודפי הביקוש דחפו את המחירים אל־על במקביל לביטול ההנחות והמבצעים. בפועל אלו היו בין השנים הרווחיות ביותר לענף אי פעם.

גם בתחילת 2023 שמענו נבואות קודרות לגבי ההשלכות של הכפלת מס הקניה על רכב חשמלי, שנכנסה לתוקף בינואר 2023. אבל הצפי ש"הענף הצעיר והמתפתח יגדע באיבו" התפוגג חיש קל לנוכח זינוק של למעלה מ־200% במסירות בפלח הרכב החשמלי, שנחשב לאחד הרווחיים ביותר בשוק הייבוא.

השקל נחלש, הריבית עלתה, ואין גלגלי ההצלה

ולמרות שענף הרכב יצא מהמשברים האחרונים חזק (ועשיר) יותר, בחודשים הבאים ממתינה לו זירה מורכבת ומאתגרת, שאסור להקל ראש בסיכונים הטמונים בה. בניגוד למשברים קודמים, שהתרחשו על רקע של נתוני מאקרו חיובים או לכל הפחות יציבים בישראל, בשנה הנוכחית מוצאים את עצמם היבואנים מול כלכלה במצב בעייתי וללא "גלגלי ההצלה" שתמכו בענף במשברים האחרונים ובעצם בעשור החולף, ובראשם השקל החזק והריבית האפסית. שני הגורמים האלה הגדילו מאד את כוח הקניה היחסי של לקוחות הרכב בישראל ושימשו כבלם זעזועים שנטרל תנודות הגלובאליות.

נכון להיום שער החליפין של השקל ביחס למטבעות הייבוא העיקריים של כלי רכב לישראל, הדולר והיורו, נמצא בשפל וזו מכה קשה ליבואנים, שצריכים לשחרר מלאים חדשים מהמכס. בענף מעריכים, שעוד לא ראינו את הסוף בכל הנוגע להיחלשות השקל. מנגד המימון לרכב, שנחשב באופן מסורתי לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של הענף, התייקר מאד בשל עליית הריבית.

התוצאה הסופית היא שעליות מחירי הרכב, שמחויבות לנוכח שחיקה של כמעט 20% בכוחו של המטבע המקומי בשנה החולפת, לא יכולות להתממש בשל הירידה בביקוש. יבואני הרכב, שלרובם יש גם פעילות ליסינג ומימון נרחבת, חוששים גם מהאפשרות של עלייה משמעותית בהיקפי חדלויות הפירעון של הלוואות לרכב.

לתוך הקלחת הזו אפשר להוסיף גם התגברות משמעותית של התחרות בתוך הענף כתוצאה מכניסתם של שחקנים חדשים מסין, שנהנים מיתרון במחיר. לא רק בפלח החשמלי אלא גם בפלח הבנזין. ההוכחה הבולטת היא המותג צ'רי של קרסו מוטורס, שהצליחה לדחוק את רגליהם של לא מעט שחקנים ותיקים.

כריות הביטחון בחסות מדינת ישראל

למזלם של יבואני הרכב המסורתיים, יש להם עדיין כרית תמיכה גדולה ורחבה, שתמנע מהענף להיכנס למשבר ממושך ותשמור על יציבותו בטווח הארוך. את הכרית הזו מספקת לא אחרת מאשר מדינת ישראל, שעבורה ענף ייבוא הרכב הוא אחד מגובי המסים היעילים והפוריים ביותר.

לפיכך, המדינה צפויה להמשיך ולספק לאזרחי ישראל מוטיבציה לרכוש כלי רכב חדשים ועתירי מיסוי ותעניק מוטיבציה ליבואנים לספק אותם. בין אם זה במישרין, באמצעות הטבות מס למקבלי רכב צמוד למשל, או בעקיפין, באמצעות משבר הגודש בכבישים. אז לענף הרכב ממתינה כנראה תקופה לא קלה אבל הביקוש לרכב בישראל היה ונותר.