הטעות של רמי לוי, האכזבה של ויקטורי והירידה של שופרסל: סיכום דוחות הרשתות

סיכום דוחות המחצית הראשונה של רשתות המזון מצביעים על שינויים ועל אסטרטגיית הצמיחה • בשופרסל רואים ירידה בהזמנות באונליין, ברמי לוי התרחשה טעות חשבונאית של מיליוני שקלים, ובוויקטורי קוטעים את התוכנית בת"א • איפה בכל זאת הן בלטו לטובה?

אורי וטרמן, רמי לוי, אייל רביד / צילום: יונתן בלום, איל יצהר
אורי וטרמן, רמי לוי, אייל רביד / צילום: יונתן בלום, איל יצהר

אחרי שהתרגלנו לאי יציבות, חילופי הנהלה, ריבים עם ספקים ורשתות בינלאומיות, הרבעון השני של 2023 יכול להיראות מעט משעמם בגזרת רשתות המזון. אבל מתחת לפני השטח הרשתות, גדולות וקטנות, מתמודדות עם התחרות המתעצמת, המתח מול הספקיות והאינפלציה הגבוהה השוחקת את ההכנסה הפנויה של הישראלים.

בשוק מעריכים: דיפלומט היא רק הראשונה, היכונו לעוד גל עליות מחירים
נייקי ופוט לוקר מציגות: עליית הריבית גובה מחברות האופנה בעולם מחיר כבד
בתי השקעות מזהירים: סימנים להאטה במשק הישראלי

אלקטרה מוצרי צריכה, שהשיקה את החנויות הראשונות של רשת קרפור ברבעון השני של השנה הבטיחה מהפכה ואולי אף הצליחה בחודשים האחרונים לטלטל מעט את השוק, תפרסם את דוחותיה הרבעוניים מאוחר יותר השבוע. אך בכל מקרה תהיה זו הפתעה אם נגלה שהצליחה במספר חודשים לשנות באמת את השוק.

בינתיים, האסטרטגיה של הרשתות הוותיקות להתמודדות עם האתגרים משתנה מרשת לרשת, וחושפת נקודות תורפה מול נקודות אור אצל כל אחת.

שופרסל: האונליין נחלש והמותג הפרטי מתחזק

חולשה: לשופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, היה סוף סוף, רבעון רגוע יחסית ללא דרמות. וזה גם לא מעט, אחרי שנתיים של סערות וזעזועים, בעיקר סביב חילופי ההנהלה. עם זאת, בזמן שרמי לוי וויקטורי מציגות עלייה בהכנסות ממכירות האונליין, שופרסל נחלשת בגזרה הזו, למרות ההשקה המתוקשרת של המחסן האוטומטי שלה במודיעין. נתח האונליין של שופרסל עמד על 18.2% בלבד - לעומת 19.4% בסיכום 2022 ושיא של 20.6% בשנת 2021, אז קיבלה רוח גבית במשבר הקורונה.

חוזקה: אחת מנקודת החוזקה המשמעותיות של שופרסל היא המותג הפרטי שלה. עם יותר מ־6,000 מוצרים, מזון ושאינו מזון (נון פוד). למעשה, בעודה מחכה לאישור רשות התחרות להתחלת ייבוא מוצרי המותג הפרטי של רשת הקמעונאות ההולנדית ספאר לתוך סניפיה, המותג הפרטי של שופרסל ממשיך לצבור נתח נכבד. במחצית הראשונה של השנה עמד נתח המותג על 27.5%, בהשוואה ל־27.1% אשתקד. עם זאת, נרשמה ירידה מינורית ברבעון השני, בו עמד על 26.6%, לעומת 26.7% ברבעון המקביל, מה שאולי מאותת על השפעת כניסתה של רשת הקמעונאות הצרפתית קרפור לישראל והתחזקות המותג הפרטי של רמי לוי. בעתיד הקרוב, עם צירוף מותגי הבית של הרשת ההולנדית, הצהירו בשופרסל כי היעד הוא להגיע לנתח של 35% למותג הפרטי.

 

רמי לוי: טעות מביכה ומודל דיסקאונט מנצח

חולשה: רמי לוי היא כבר מזמן לא רק רשת מזון. הרשת מהווה רק נדבך אחד משלל עסקי הקבוצה, שכוללים גם פעילות סלולר, מועדון לקוחות אשראי, רשת גוד פארם שרכשה השנה את רשת שר פיטנס שקרסה, מועדוני בריאות, סוכנות ביטוח, אגרוטק, רחפנים וגם את רשת קופיקס, הכוללת 343 סניפים ברחבי העולם (בעיקר ברוסיה). בנוסף, לוי הוא גם בעל השליטה בחברת התעופה ישראייר.

לכן, הדאגה הגדולה ביותר היא מההודאה בדוחות הכספיים לרבעון השני על טעות של עשרות מיליוני שקלים בהצגת עלות המכירות של הרבעון הראשון. זו לא פעם ראשונה שמתגלות טעויות אצל לוי ובכלל. אבל זה בוודאי לא מוסיף בטחון, בנוגע להתנהלות של הקבוצה הענקית.

חוזקה: לפחות לפי שעה, מדיניות הדיסקאונט, התחזקות המותג הפרטי והעובדה שלוי מיהר להוריד מחיר של כל מוצר שקרפור ורשתות אחרות הציגה בו מחיר מוזל, בהחלט עובדת ומשתלמת. המכירות במגזר הקמעונאות של רמי לוי גדלו והסתכמו ב־3.1 מיליארד שקל במחצית הראשונה, לעומת 2.9 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2022, והפדיון בחנויות זהות גדל גם הוא.

ויקטורי: האכזבה מתל אביב, והתודה לוולט

חולשה: פלשבק ל־2021: אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי, מודיע כי בכוונתו לפתוח 50 סניפים שכונתיים בגוש דן עד לסוף 2023 תחת הפורמט "ויקטורי CITY". קונספט שיתחרה ב־AM:PM, טיב טעם, סופר יודה, שופרסל אקספרס ובמספר לא מבוטל של חנויות פרטיות הפזורות בתל אביב בפרט ובערים בכלל. לתחרות העזה הזו הצטרפה השנה גם סבן אילבן הבינלאומית. אולם ברשת היו משוכנעים כי אין רוויה של שחקנים בענף. נחזור להווה: הבשורה איכזבה. הרשת הודיעה כי החליטה, לאחר פתיחת שישה סניפים בלבד, על עצירת התפתחות תת הרשת ובחינה מחדש של כל העניין.

חוזקה: הפיילוט של רשת המשלוחים וולט עם רשת המזון ויקטורי הצליח מעל למצופה. למרות המחירים הגבוהים ועלות המשלוח הגבוהות, ישראלים רבים עטו על השירות שהציע להם לקבל את סל הקניות מהר לביתם. אחרי השלב הראשון והמצומצם בשיתוף הפעולה, שהחל באפריל 2022, כעת מתכננת הרשת להרחיבו לכל הסניפים ברחבי הארץ. החברה העריכה כי צפי ההכנסות רק מהפעילות של וולט יעמוד בשנה הנוכחית על כ־60 מיליון שקל, וב־2024 יגיע ל־100 מיליון שקל.

טיב טעם: מחיר הבשר הלבן והעתיד הכשר

חולשה: עליות מחירי חומרי הגלם ועליית שערי מטבעות החוץ הובילו לשחיקת הרווח הגולמי של טיב טעם במגזר התעשייה.

חוזקה: אחרי שהושלמה רכישת זילבר, שהצטרפה ליצרנית הנקניקים ומעדני הבשר מזרע שבבעלות טיב טעם, החברה, שלה זרוע קמעונאית וזרוע תעשייה, מבססת את מעמדה כרשת המזון הלא כשר הגדולה בישראל.

אולם במקביל, היא החלה לשלוח זרועות גם לקהל שומר הכשרות. ברשת זיהו, בד בבד עם עליית מחיר חומרי הגלם של הבשר הלבן (שהוביל לירידת שיעור הרווח הגולמי), את הרווחיות הגבוהה בה נמכרים מוצרים המבוססים על תחליפי בשר מן הצומח.

להערכתם, שומרי הכשרות מעוניינים במוצרי פרימיום - שעולים יותר מנקניקים ומעדני בשר רגילים. בשנה הבאה תייצר טיב טעם מוצרי פרימיום כשרים, שיימכרו בעיקר ברשתות מזון כשרות.

בטיב טעם גילו מחדש גם את כוחם של המועדונים, כשכבר כעת יש לרשת למעלה מחצי מיליון חברים. בדוחות מציינים כי בכוונת החברה להשיק את תוכנית הנאמנות החדשה.