שכירים ועצמאים במקביל? צפו פגיעה בקריירה ובחשבון הבנק

אל תלכו שולל אחרי כוהני "עולם העבודה החדש" • אין להם מושג מהן השלכות הגמישות בטווח הארוך, ומה הנזקים שהיא עלולה לגרום לפוטנציאל המקצועי, הניהולי, העסקי והכלכלי שלכם

המיצוב של המעסיקים הוא שמגדיר את פוטנציאל הקריירה של עובדים / צילום: גלובס
המיצוב של המעסיקים הוא שמגדיר את פוטנציאל הקריירה של עובדים / צילום: גלובס

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

בעקבות הטור האחרון - עוסק פטור או מורשה? ההחלטה היא קודם כל תדמיתית - נתבקשתי לכתוב טור על קריירה במתכונת משולבת של שכיר ועצמאי. הנושא הזה חשוב, בעיקר על רקע הצמיחה הגדולה בפורמט תעסוקתי זה, של פי הערכות עלה ב־50% בשני העשורים האחרונים.

פגיעה בפוטנציאל הקידום כשכיר

לכאורה המודל המשולב מאפשר לעובדים ליהנות מכל העולמות. מצד אחד - הכנסה קבועה וידועה מראש, מצרך שמאוד קשה להסתדר בלעדיו למי שאין גב כלכלי. מאידך - יותר חופש, יותר גמישות, אפשרות להתפרנס ממספר תחומי עיסוק, ושאר היתרונות שמעניק עסק עצמאי לבעליו.

מדוע לכאורה? כי למעט מצבים ספציפיים, השילוב הזה כפורמט תעסוקה קבוע הוא אבן רחיים שרובצת על הקריירה ולא באמת מאפשרת את מיצוי הפוטנציאל המקצועי, הניהולי והכלכלי.

נתחיל בצד השכיר של המשוואה. שכיר שמועסק במתכונת חלקית מלכתחילה מקטין את סיכוי הקידום שלו, שכן ארגונים עסקיים יעדיפו על פניו קולגות במשרה מלאה. לזה תוסיפו את העובדה שעבודה בחלקי משרה נפוצה בעיקר בתפקידים בפריפריה של הארגון ולא בליבת העשייה, מה שמקשה על מיצוי הפוטנציאל המקצועי/ניהולי.

יתרה מכך, גם מי שעובד במשרה מלאה ומנהל במקביל עסק עצמאי, לרוב יתקשה מאד להתקדם, בפרט מי שהעסק העצמאי מהווה מבחינתו את מוקד העניין בקריירה. בטווח הקצר הוא יכניס יותר כסף לחשבון הבנק (תוספת ההכנסה של העסק), אבל בטווח הארוך התוספת הזו תתקזז עם הפסד ההכנסה העתידית (שכר+תנאים נילווים) של שכיר בדרג ניהולי/מקצועי גבוה יותר.

כמובן שאין הכוונה למי שעובדים במשרה מלאה, ובנוסף עוסקים בשוליים בפעילות עצמאית - למשל בכירים שמרצים, או מלמדים קורס בתחום מומחיותם, גם לא לרופאים בכירים שנהנים מקביעות ונוטשים את בתי החולים בצהרים לטובת הקליניקות הפרטיות.

פגיעה בפוטנציאל הצמיחה של העסק

ומה באשר לעסק העצמאי שמנוהל במקביל למשרת שכיר? גם שם השמחה לא גדולה. בשוק תחרותי רווי בעסקים דומים מאוד קשה לייצר יתרון תחרותי גם כשעובדים מסביב לשעון, אז במשרה חלקית? רוב הסיכויים שהעסק הזה יקרטע, שהרי במקביל לתפעול השוטף שלו, נדרשת פעילות שיווק ומכירות תובענית, שבלעדיה סיכויי הצמיחה קלושים. התוצאה האופטימלית היא יותר הכנסה בטווח הקצר, אבל החמצת פוטנציאל עסקי וכלכלי בטווח הארוך.

מתי בכל זאת כדאי לעבוד במתכונת משולבת של שכיר ועצמאי? קודם כל כשאין ברירה. כשההכנסה כשכיר לא מספיקה, או כשקשה למצוא משרה מלאה במקצוע שלכם, השלמת הכנסה באמצעות עסק עצמאי היא פתרון מצוין, אפילו לפרק זמן מוגבל. גם שכירים שהגיעו לתקרת ההתפתחות או לא מעוניינים להתפתח, אבל מאידך מעדיפים את יתרונות השילוב, עשויים למצוא במודל הזה פתרון ארוך טווח (עדיף במחצית השנייה של הקריירה כדי למזער סיכונים).

בנוסף, המתכונת המשולבת עשויה לעבוד טוב מאוד בתקופת המעבר משכיר לעצמאי. היציבות הכלכלית שמעניקה משרת השכיר היא בסיס מצוין לתכנון העסק, להקמתו ולתפעולו בשלביו הראשונים, לפחות עד שתתברר התכנותו העסקית.

תחרות, יוקר מחייה, אופנה חדשה

לסיכום, העובדה שיותר ויותר אנשים בוחרים בפורמט העבודה המשולב, אין בה כדי להעיד שהוא נכון יותר להתפתחות הקריירה. סביר להניח שהגורמים המאיצים את התופעה הם קודם כל יוקר המחייה המאמיר בעשור וחצי האחרונים, והתעצמות התחרות בשווקים, שמאלצים יותר שכירים להשלים הכנסה כבעלי עסקים, ולהפך. לכך יש להוסיף "עולם העולם החדש" וכוהניו, ששרים מזמורי הלל בשבחה של הגמישות (ריבוי מקצועות/תחומי עיסוק, דילוג בין מעסיקים, גיוון בצורות תעסוקה עבודה מרחוק, ועוד). הם סוחפים רבים מידי אחרי הבשורה, הגם שאין להם מושג מהן השלכותיה בטווח הארוך.

לכן, אם אינכם נמנים על האוכלוסיות שכדאי להם, או שאין להם ברירה אלא לעבוד בפורמט המשולב, טוב תעשו אם תבחנו את המהלך לעומק. אל תשכחו ש"זמן קריירה" ריאלי הוא משאב מוגבל שלא מומלץ לבזבז על הרפתקאות, וקחו בחשבון את נזקי הגמישות בטווח הארוך. גם אם בטווח הקצר הכנסתכם השוטפת תגדל, סיכוי לא מבוטל שבטווח הארוך הפורמט המשולב כמודל קבוע עלול לעלות לכם בהפסד הכנסה משמעותי. בהצלחה וזכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.