עסק פטור או מורשה? ההחלטה היא קודם כל תדמיתית

עצמאים שפותחים עסק פטור בוחנים רק את הצדדים הפיננסיים של ההחלטה, מבלי להבין שהם יוצקים מעל ראשם תקרת בטון תדמיתית, שמגבילה את פוטנציאל הצמיחה והרווחים של העסק

עוסק פטור מכריז על עצמו שהעסק שלו קטן וללא צמיחה / אילוסטרציה: Shutterstock
עוסק פטור מכריז על עצמו שהעסק שלו קטן וללא צמיחה / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

אתמול נתקלתי בציוץ של ד"ר לכלכלה שהתייחס לפטור ממע"מ לו זכאים בעלי עסקים קטנים שהמחזור העסקי שלהם הוא עד 100 אלף שקל. משמעות הפטור היא שהם לא גובים או מקזזים מע"מ - כלומר, בניגוד לעוסק מורשה שגובה מלקוחותיו 17% מע"מ ומקזז את המע"מ על ההוצאות, עוסק פטור לא גובה מע"מ מהלקוחות אך משלם מע"מ על הוצאות העסק.

מדוע רבים ממפוטרי ההייטק הם מהנדסים בוגרי מכללות?
התפתחות קריירה: מה הסיכויים שלכם לטפס להיי-טק?

תקרת בטון נמוכה

"מה בדיוק מונע מבעלי עסקים קטנים להשתדל להיות בדיוק מתחת לרף, או אפילו לפתוח עסק חדש על שם מישהו אחר אם הם עוברים את הרף?", שאל הד"ר בדאגה לקופת המדינה. הוא קיבל עשרות תשובות מאנשי פיננסים והדיוטות, שנגעו כולן להיבטים הפיננסיים השונים של עוסק פטור מול עוסק מורשה. מה מרוויחים, מה מפסידים, האם הישות "עוסק פטור" מעודדת השתמטות מתשלום מס או לא, מה יותר משתלם כלכלית ושאר חישובים, לרבות כאלה הקשורים להנחות בתחומים אחרים (בתי ספר, אקדמיה וכו'), השמורים לבעלי הכנסה נמוכה.

רק צייצן אחד התייחס להיבט התדמיתי הנלווה להחלטה האם הפטור או מורשה, וגם זה כבדרך אגב. "עוסק מורשה משדר יותר רצינות ללקוחות גדולים" טען, אך מיד אחר כך הביע הסתייגות הקשורה ל"כאב ראש" הכרוך בגביית המע"מ מלקוחות. לא אכנס לניתוחים פיננסיים הנוגעים להחלטה, שהם לא עד כדי כך מהותיים כפי שרבים סוברים, גם לא לעובדה שעוסק פטור המקפיד לא לחצות את הרף יוצק מעל ראשו תקרה בטון שמגבילה את רווחיו ואת הצלחת העסק שלו. אתמקד רק בפן המיצובי ובהשלכותיו על עסק שנתפתח במתכונת של עוסק פטור במטרה להפוך בעתיד לעוסק מורשה, לכשהעסק יגדל וישגשג.

אני קטן ולא מספיק איכותי

לדאבוני, עצמאים הבוחרים להקים עסק פטור כדי "להרוויח" יותר כסף בטווח הקצר, כלל לא מודעים למחיר התדמיתי הכבד שהם משלמים על ההחלטה הזו כבר מהיום הראשון. הם בוודאי לא ערים לפגיעה בטווח הארוך, ולעובדה שגם הם סידרו לעצמם סוג של תקרה שפוגעת בפוטנציאל העסקי. ניקח לדוגמה שני מעצבים גרפיים מוכשרים, בגיל דומה ועם אותה הכשרה מקצועית, שפתחו עסק באותה העיר לפני מספר חודשים. ההכנסה ההתחלתית של כל אחד מהם היא כ-4,000 שקל בחודש בממוצע, שניהם יצאו לדרך עם תוכניות גדולות לצמוח ולשגשג עסקית, כאשר הראשון הוא עוסק פטור ואילו השני עוסק מורשה.

לכאורה אין הבדלים משמעותיים בין השניים, אך המעצב הפטור לא מודע לעובדה שהוא בעצם הכריז בראש חוצות: העסק שלי קטן, אין לי מספיק לקוחות ולא במקרה - אני כנראה לא מספיק טוב.

מלכתחילה הוא מיצב את עצמו בתחתית הסולם התדמיתי של המעצבים הגרפים, בעוד המעצב השני ממוצב הרבה מעליו, הגם שהם דומים ברוב המאפיינים, לרבות הכנסה זהה. יתרה מכך. גם אם ההכנסה של העוסק הפטור הייתה כפולה מזו של העוסק המורשה, האחרון עדיין נתפס כעסק גדול יותר, ומכאן גם כמעצב גרפי יותר מבוקש ויותר איכותי. מדוע? כי אף אחד לא באמת יודע מה המחזור העסקי של העוסק המורשה, בעוד העוסק פטור מצהיר על קוטנו כבר בהצעת המחיר.

לקוחות גדולים או קטנים ומתוחכמים

תשאלו מה זה משנה ללקוחות אם העסק קטן יותר, בוודאי אם אפשר לחסוך 17% מע"מ? ובכן, גודל פירושו ברוב המקרים איכות, גם כאשר המוצר לא בהכרח טוב יותר מזה של המתחרים - מספיקה העובדה שלעסק יש הרבה יותר לקוחות כדי לרמז שהוא טוב יותר. וכשמדובר במחיר בכלל אין שאלה - מוצר זול נתפס פחות איכותי ממוצר מקביל שהוא יקר יותר, בוודאי כשמדובר במוצר שמעורבות הצרכנים בו גבוהה, וכזה שמחיר הפשרה על איכותו גם הוא גבוה. לכן סביר כי מי שיעדיפו שעוסק פטור יעצב את הלוגו לעסק שלהם, הם עצמם עוסקים פטורים ולא ארגונים רציניים.

חשוב להבין שההחלטה "פטור או מורשה" היא דרמטית לא רק עבור מי שרוצה לקוחות גדולים, שמעדיפים קטגורית לעבוד עם נותני שירות גדולים. גם עבור מי שהעסק שלו משרת לקוחות קטנים אבל מתוחכמים, כאלה שברפרוף על הקבלה/חשבונית יודעים אם העסק פטור, מורשה או חברה בע"מ, צריך לקחת בחשבון את הפגיעה בתדמית. זה קריטי בפרט כשהמוצר או השירות שמספק העסק נתפסים כאלה שדורשים ידע/מומחיות בתחום, ואם יש לכם ספק, שאלו את עצמכם אם הייתם בוחרים רופא שהוא עוסק פטור.

לסיכום, פתיחת עסק עצמאי במתכונת של עוסק פטור היא לבדה ממצבת אותו נמוך, פוגעת במיתוג שלו מול מתחרים ועל כן עלולה לחבל בפוטנציאל הצמיחה שלו. לכן חשוב לבחון את כל ההיבטים של ההחלטה האם עוסק פטור או מורשה, ולא רק את הכלכליים.