השקעות | ניתוח

"החמצת ענק": כך תנצלו את הזדמנויות ההשקעה שיש בשוק

למי שרוצה לרכוב על הדולר החזק, או ליהנות מתשואות האג"ח שזינקו בעקבות עליית הריבית, קיימות לא מעט אפשרויות להתחיל לסחור כבר היום • האם לעשות זאת באופן עצמאי, דרך היועץ בבנק או באמצעות פלטפורמת מסחר זרה? האם לבחור בניהול אקטיבי או פסיבי? גלובס עושה סדר

תיק השקעות / איור: Shutterstock
תיק השקעות / איור: Shutterstock

עליית הריבית בישראל ובעולם הובילה לשינויים גדולים בהרכב תיקי ההשקעות הן של הציבור הרחב והן של הגופים המוסדיים. הריביות שמניבות כיום איגרות החוב, שלא נראו במשך שנים ארוכות, גרמו לביקושים גדולים לרכיב האג"חי. במקביל, הרכיב המנייתי הצליח מתחילת השנה להחזיר בבורסות רבות בעולם את ההפסדים שהסב אשתקד, ומושך יותר ויותר משקיעים חזרה לשוק ההון.

שתי מניות בפנים, ושתיים בחוץ: הרשימה המעודכנת של S&P 500
תשואות האג"ח של ארה"ב ברמות שיא, והמניות האלו משלמות מחיר
"הדוב" של וול סטריט בטוח: שוק המניות באשליה, המיתון יגיע

לצד זאת, בעולם ניהול התיקים מדווחים על התעניינות הולכת וגוברת של משקיעים בתיקי מט"ח והשקעה בחו"ל, בשל הפיחות החד שנרשם מתחילת השנה בשקל מול הדולר, שנסחר ביום חמישי סביב 3.85 שקלים - רמת שיא של שנים רבות.

על מנת להקל על מי שרוצים לנצל את הסביבה הפיננסית המשתנה כדי להיכנס להשקעות בשוקי ההון, גלובס פורס את האפשרויות העומדות בפניכם, על היתרונות והחסרונות שבהן. אך ראשית, ישנן כמה שאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם על מנת להבין מהי הפלטפורמה המתאימה ביותר עבורכם, ומה אופי ההשקעות שישקף את הצרכים שלכם.

1 מהו הסכום שמיועד להשקעה?

משקיע שרוצה להיכנס לשוק ההון צריך להגדיר מראש את הסכום שהוא מייעד להשקעה, ואינו זקוק לו לצריכה השוטפת. "יש לוודא שהסכום הזה מיועד להשקעה לפחות לשנה קדימה, כשאנחנו מבקשים בדרך כלל לראות נכונות השקעה לשנתיים לפחות", אומר איתן רותם, מנכ"ל מיטב ניהול תיקים. "את הכספים שמיועדים לצריכה שוטפת ולהוצאות מתוכננות (לרכישת נכס, לעזרה לילדים וכו') לא לצבוע תחת תיק ההשקעות, כי המטרה היא לא להיות נתון לתנודתיות או להיכנס לסטרס אם יש ירידה או משבר בשוק. כך שצריך להיות אופק של מעבר לשנה הקרובה".

2 האם אתם רוצים להשקיע בעצמכם או באמצעות יועץ?

ככלל, ישנם שלושה סוגים של ניהול השקעות. הראשון הוא באמצעות ניהול תיקים שמתבצע מא' ועד ת' על ידי מנהלי תיקים הפועלים בבתי ההשקעות, או בסקטור הבנקאות הפרטית. אפשרות זו רלוונטית בעיקר לבעלי הון נזיל של 300 אלף שקל ויותר, ולכן אינה זמינה לרוב רובו של הציבור. נציין כי חלק מבתי ההשקעות כמו מיטב, פסגות ואקסלנס, וגם בנק לאומי, מאפשרים ניהול תיק השקעות דיגיטלי בסכומים נמוכים של 25 אלף שקל, אך מדובר בתיק גנרי יותר מאשר תיק מנוהל אישית.

הסוג השני הוא ניהול באמצעות יועץ השקעות של הבנק. תפקידו של היועץ הוא לבנות איתכם תיק השקעות בהתאם למידת הסיכון הרצויה לכם ופרמטרים נוספים, לסייע ברכישה וכן לעקוב אחר ביצועי התיק. עם זאת, גם כאן קיים רף מינימלי של השקעה שרק מעליו יסכים הבנק לתת לכם ייעוץ. הבנק הבינלאומי מחזיק ברף הנמוך ביותר - 50 אלף שקל, בעוד שביתר הבנקים מדובר על סכום של בין 100־150 אלף שקל.

כיום מוערך מספר הלקוחות המיועצים בבנקים בכ־350 אלף. לדברי יניב פגוט, סמנכ"ל מסחר ונגזרים בבורסה לני"ע, למרות שרף הייעוץ בחלק מהבנקים ירד, בסכומי ההשקעות הנמוכים הלקוחות יקבלו ניהול בעיקר באמצעות תיקי קרנות סל ולא בניהול פרטני. "לא שזו דרך ניהול תיק רעה, אבל זה מה שהלקוח ימצא", מבהיר פגוט. "הוא לא יקנה מניות של גוגל או אמזון באופן ישיר ולא אג"ח של מליסרון, אלא דרך קרנות".

הסוג השלישי של ניהול השקעות הוא עצמאי. לשם כך על המשקיע לפתוח חשבון ניירות ערך באחד מחברי הבורסה - בנק או בית השקעות, או באמצעות פלטפורמה דיגיטלית בארץ או בחו"ל, ולהתחיל להשקיע כמיטב הבנתו, כאשר הוא מנהל את הכסף. החשבון מאפשר גישה למערכת מסחר וביצוע פקודות. בעת פתיחת החשבון, בחלק מהמקומות מקבלים מידע או קורס שכולל גם הדרכה על פקודות המסחר השונות שיש להכיר לפני תחילת המסחר.

ככלל, היתרון העיקרי של מסחר עצמאי הוא הוזלת עלות ההשקעה. לכן, העמלות הן מרכיב משמעותי בהחלטה היכן לפתוח את החשבון. פרמטרים נוספים שיש לבחון הם איכות מערכת המסחר שמציעה הפלטפורמה בה מתנהל החשבון, לדוגמה האם היא נותנת ציטוטים בזמן אמת של יעד ההשקעה או שיש עיכוב (Delay) עד שהם מתעדכנים. גם לפיצ'רים שונים שהגופים מוסיפים למערכת המסחר כדאי לשים לב.

"למאות אלפים או אף למיליונים אין לא מנהל השקעות ולא יועץ השקעות, וזו לקונה חמורה מאוד", טוען פגוט. "הרוב המכריע של המשקיעים העצמאיים לא מבינים את הפעילות המורכבת. הברוקרים יכולים להציע להם עמלות זולות, חוויית שימוש ומערכת מסחר, אבל לא להניע לפעולה או לייעץ באופן שוטף. אין דרך לתקשר ולקבל מסרים מאנשי מקצוע".

בשנה האחרונה הציבור הישראלי גילה את הפיקדונות והקרנות כספיות, בהן אפשר לקבל כיום תשואה של כ־5% בלי סיכון. לדברי פגוט זהו שינוי מבורך אבל עולם ההשקעות לא נגמר שם. "קרן 80%-20% ממוצעת (המורכבת מ־80% השקעה באג"ח ו־20% במניות), נכון ליום שלישי השבוע, עשתה תשואה ממוצעת של קרוב ל־5% מתחילת השנה, בעוד שקרן כספית עשתה בממוצע 2.8% בזמן הזה", הוא אומר.

"אז יש אלטרנטיבות השקעה שהציבור לא מכיר. כמו היכולת לנצל את סביבת הריבית הגבוהה - זו החמצת ענק. מדד תל בונד צמודות A (המורכב מקרנות סל המתמחות באג"ח בדירוג A צמודות למדד), שבשנה שעברה ירד בצורה חדה, עלה מתחילת שנה זו בכמעט 8%", מציין פגוט, "אבל שקל אחד לא נכנס לשם, ואפילו יצאו ממנו כספים. מדד תל בונד דולר עלה ב־13.5% השנה ואף אחד לא קנה אותו. כך גם מדד הגז שעלה בכמעט 40% מתחילת השנה. אין מי שיכוון את הציבור לשם כי העסק הזה לא מנוהל", לדבריו.

3 האם לפתוח חשבון השקעות בבנק או לפתוח חשבון ייעודי?

אם נגענו בעמלות, הרי שזהו הפרמטר המרכזי שעליו נשענת ההחלטה היכן לפתוח חשבון מסחר בניירות ערך. עמלות אלה מורכבות משני סוגים: עמלת קנייה ומכירה וכן דמי ניהול או דמי משמורת.

מידע על תעריפי העמלות תוכלו למצוא במחשבון הבורסה, שמפרסמת השוואות בשני פרמטרים - השוואה של תעריפי העמלות (מהי העמלה על פי התעריף שפרסם הברוקר), והשוואה של העמלות הממוצעות (מה הממוצע אותו משלמים הסוחרים דרך אותו הברוקר).

באופן כללי הבנקים הם היקרים ביותר מבחינת העמלות שהם גובים, אך הם עדיין שולטים בתחום המסחר בני"ע. זאת בעיקר כי הלקוחות כבר מנהלים חשבון עו"ש או פיקדון בבנק ולכן הבנקים זמינים יותר עבורם, אך בבנקים טוענים כי לרוב הם גם מציעים שירותים נוספים למשקיע. עמלות קנייה ומכירה של ני"ע ישראליים (בתיק של עד 100 אלף) ינועו מ־0.12% עד 0.3% לרבעון בבנקים, בעוד שבבתי ההשקעות הם יהיו מתחת ל־0.09%, כך שככל שתבצעו יותר פעולות, הפערים יגדלו. ובל נשכח שהגופים גובים גם עמלת מינימום שגם בה הבנקים יקרים יותר באופן כללי. לכך יש להוסיף גם עמלות המרת מט"ח שגובים הגופים למי שסוחר בני"ע זרים, שיש להביא בחשבון.

בנוסף, בנקים גובים מדי רבעון דמי ניהול שנעים בין 0.3% ל־0.5% בעוד בבתי ההשקעות הסכומים נמוכים בהרבה, ונעים סביב 0.02%. במטרה לשכנע לקוחות לעבור מהבנקים מציעים למשל במיטב פטור מדמי טיפול למשך שנתיים, ובפסגות מעניקים פטור על חלק מהעמלות, ובעקבות שיתוף פעולה עם הבנק הבינלאומי - גם לא דורשים כעת מינימום הפקדה לפתיחת תיק.

מי שקוראים תיגר על פערי העמלות הם הבנקים הדיגיטליים וואן זירו ופפר אינווסט מבית לאומי. וואן זירו מציע ללקוחותיו את מסלול One+ הכולל חבילת מסחר בני"ע זרים, והכוונה היא להציע בעתיד גם מסחר בני"ע ישראליים, לאחר שהבנק הצטרף כחבר בבורסה לני"ע הישראלית. החבילה כוללת עד עשר פעולות בחודש בעלות חודשית של 119 שקל, כאשר מתוך עלות זו, 70 שקל הם בגין מסחר בני"ע ו־49 שקל הם דמי המנוי שישלם הלקוח עבור יתר הפעולות שהוא מבצע בבנק. עבור מי שינצל את כל הפעולות הכלולות בחבילה, מדובר בעלות של 7 שקלים לפעילות, תעריף שהגורם הבנקאי היחיד שמתחרה בו הוא פפר אינווסט הגובה 8 שקלים לפעולה.

לעומתם, בפלטפורמות דיגיטליות עצמאיות לחלוטין לא תשלמו דמי ניהול, או שאלו יהיו נמוכים מאוד - בין 1 ל־2.5 דולרים בלבד. כך מציעים לדוגמה גם ב־Fair, המאפשרת השקעה בקרנות נאמנות. אך שימו לב לפרמטר נוסף אם בחרתם להשקיע דרך פלטפורמות אלה - המיסוי. בעת מימוש נייר הערך שאותו קניתם חל מס רווחי הון על הרווח, כלומר על ההפרש בין שער הקנייה לשער המכירה. בנקים ובתי השקעות ישראליים יבצעו עבורכם את ניכוי המס, ואילו במסחר דרך ברוקר זר תצטרכו לשלם את המס ולבצע דיווח לרשות המסים.

4ניהול אקטיבי או פסיבי

אחרי שהחלטתם אם להתנהל לבד או דרך יועץ וגם בחרתם בפלטפורמת ההשקעה, עליכם לשאול את עצמכם האם כדאי לבחור את יעד ההשקעה - לדוגמה מניות ואג"ח - בעצמכם או באמצעות היועץ שלכם, או שאתם מעדיפים ניהול פסיבי, כלומר השקעה בקרנות סל שעוקבות אחר מדדים או מחקות אותם. לאור חוסר היציבות בשווקים בתקופה האחרונה, יותר ויותר משקיעים מעדיפים לפזר את ההשקעות במוצרים עוקבים על מנת למתן ירידות בני"ע ספציפיים.

בכל מקרה, אם החלטתם לקפוץ למים ולהתחיל להשקיע, קחו לעצמכם זמן - ענו על השאלות הללו, למדו את פקודות המסחר, השוו בין הגופים והתמקחו על התנאים שמציעים לכם. כך תוכלו להבין טוב יותר מהי דרך ההשקעה המיטבית עבורכם.

בנק, בית השקעות או בדיגיטל: היכן ניתן לפתוח תיק השקעות 

פלטפורמה דיגיטלית יותר זול, יותר נגיש

בתקופת הקורונה החל לפרוח טרנד המסחר העצמאי, כשרבים ישבו בבית וצברו כסף מאחר שלא יכלו לבזבז אותו על רכישות או בילוי.

כך, יותר ויותר אנשים נכנסו לשוק ההון, ולצד פעילות עצמאית באמצעות מערכות המסחר של בתי ההשקעות, החלו לחפש פלטפורמות השקעה נוספות.

אחת הפלטפורמות המובילות היא איטורו (eToro) הישראלית. מדובר בדרך כלל באפליקציה שמאפשרת השקעות בבורסה, בדיוק כמו שאפליקציית בנקים או אפליקציות הטריידים של בתי ההשקעות מאפשרות גם הן, אך אלו זולות משמעותית מאחר שאינן גובות עמלות ודמי ניהול, או בהיקפים נמוכים מאוד.

יתרון: ניתן להשקיע דרכן גם בסכומים נמוכים מאוד, וחלקן מאפשר לסחור בשברי מניות ללא צורך לרכוש מניות שלמות. הן זולות יותר מאשר לסחור דרך הבנקים ולרוב גם ביחס לבתי ההשקעות.

חיסרון: מתאים פחות למסחר ביחידות (מניות) שלמות ובסכומים גבוהים, בגלל העלויות.

בנק ייעוץ חינם לבעלי הון גדול 

הבנקים מאפשרים ללקוחות להשקיע בשתי דרכים - באמצעות יועץ השקעות או באמצעות פלטפורמה דיגיטלית שדרכה אפשר לסחור באופן עצמאי בשוק ההון.

מסחר באמצעות היועץ כרוך בגודל תיק השקעה מינימלי שנע בין 50 אלף ל־150 אלף שקל. מנגד, בפתיחת חשבון מסחר בני"ע בבנקים אין צורך בסכום מינימלי ואפשר גם לרכוש מניות בסכומים נמוכים.

יתרון: אם התגברתם על סוגיית גודל התיק המינימלי, תקבלו ייעוץ השקעות בחינם. ניתן לרכז את חשבון ההשקעות וחשבון העו"ש במקום אחד, אך גם לפתוח חשבון ני"ע בבנק אחר.

חיסרון: בבנקים המסורתיים העמלות גבוהות יותר מאשר בבתי ההשקעות וביחס למה שמציעים הברוקרים הזרים. בנק וואן זירו ופפר אינווסט (של לאומי) מציעים עמלות זולות יותר.

בית השקעות יותר פעולות - פחות תשלום 

ברוב בתי ההשקעות, בניגוד לבנקים, יש צורך בסכום מינימום להעברה לשם פתיחת חשבון.

החריג הוא פסגות שלא דורש הפקדה מינימלית. במיטב הסכום עומד על 10 אלף שקל, באי.בי.אי על 15 אלף שקל ובאקסלנס על 20 אלף שקל. חלקם מעניק ייעוץ השקעות, אך על מנת לקבל ייעוץ התיק של הלקוח צריך להיות גדול אף יותר מזה שדורשים בבנקים למתן ייעוץ.

מהצד השני, דמי הניהול והעמלות שבתי ההשקעות מציעים נמוכים משמעותיים מאשר בבנקים. בחלק מהגופים אף מקזזים את העמלות על הפעילות השוטפת מדמי הניהול, כך שבפועל בחודשים שבהם לקוחות מבצעים פעולות קנייה ומכירה, הם לא ישלמו דמי ניהול.

יתרון: עמלות נמוכות בהרבה בהשוואה למרבית הבנקים. חלק מהם מציעים קורסי מסחר למי שיפתח חשבון.

חיסרון: לרוב בתי ההשקעות לא מציעים ללקוחות ייעוץ השקעות, ואלה שכן - נותנים זאת רק בתיקים גדולים יותר משדורשים בבנקים.