לקראת הדיון בבג"ץ: המחאה נמשכה, נהג דרס מפגינים באיילון

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית התחדשו אמש זה השבוע ה-36 • נהג דרס מפגינים שחסמו את איילון. הנהג נעצר, טען כי לחץ בטעות על הגז ושוחרר • נתניהו גינה את הדריסה • ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין בקפלן: אנחנו כבר במשבר חוקתי

שלט "בית המשפט עליון" בהפגנה בקפלן הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst
שלט "בית המשפט עליון" בהפגנה בקפלן הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית התחדשו אמש (ש'), לקראת הדיון ההיסטורי בבג"ץ ביום שלישי הקרוב על ביטול עילת הסבירות. זו השבת ה-36 למחאה שהחלה בינואר, לאחר הכרזתו של שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה.

ההפגנה המרכזית התקיימה כרגיל בתל אביב, הזמר שלום חנוך הופיע בקפלן ואמר לקהל: "אני מחבק אתכם ומצרף את קולי בקריאה לחופש ושוויון". בהפגנה בקפלן נאמו ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין ויו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר. ההפגנות מתקיימות בלמעלה מ-100 מוקדים. בבאר שבע מתקיימת צעדה וינאמו שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון ושרת המשפטים לשעבר ציפי לבני. בזכרון יעקב ינאמו פרופ' אסא כשר וח"כ אלעזר שטרן ממפלגת יש עתיד.

הפגנה בדרום, הערב / צילום: מאיר ברק
 הפגנה בדרום, הערב / צילום: מאיר ברק

לאחר סיום ההפגנה, סמוך לשעה 23:20, קבוצת מפגינים חסמה את איילון ליד מחלף ההלכה. בזמן שהתנועה באיילון נעצרה, אחד הנהגים החל בנסיעה, האיץ ופגע במפגינים שעמדו מולו. המפגינים הועפו לצדדים וחמישה מהם נפצעו. מפגינה אחת פונתה במצב קל. ראש הממשלה נתניהו גינה את הדריסה: "מגנה בחריפות כל צורה של אלימות, קורא לכולם לפעול באיפוק ולשמור על החוק".

נהג הרכב, שהיה עם בנו ועם נוסעת נוספת, נעצר במקום. לפי פרסומים, בחקירתו טען כי לחץ על הגז בטעות לאחר שהתחלף בנהיגה עם בנו שלא הרים את בלם היד. הנהג שוחרר בתנאים מגבילים.

ראש לשכת עורכי בכר: חשוב להגביל את כוחם של שרים 

ראש לשכת עורכי הדין עו״ד עמית בכר תקף בנאומו בקפלן את יו״ר הכנסת אמיר אוחנה ושרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן, "כשרואים שרים בכירים שמסיתים את הציבור נגד בית המשפט והיועמ"שית, מבינים כמה חשוב לשמור על בג"צ ולהגביל את כוחם של שרים לפני שיחסלו סופית את הדמוקרטיה".

עוד הוסיף, "השרה דיסטל - כשאמרת ליועמ"שית "יש לך עסק איתי" מה בכוונתך לעשות? מי מדבר ככה? ראשי משפחות פשע, לא שרים בממשלה״.

ראש השב"כ לשעבר בקפלן: אנחנו כבר במשבר חוקתי

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין נאם בקפלן וקרא לרמטכ"ל, למפכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד ונציבת שב"ס קטי פרי: "אתם קו ההגנה האחרון לפני שנהפוך מדמוקרטיה מהותית, לאוטוקרטיה מסוכנת.

"יש לכם את המורשת, הערכים, הלקחים והניסיון הנדרשים על מנת להתמודד עם המשבר הדמוקרטי, החוקתי והחברתי העמוק".

דיסקין הוסיף כי מבחינה הצהרתית המשבר החוקתי כבר כאן. "כאשר ראש ממשלה מסרב לומר אם הוא מתכוון לציית לפסק דין של בית המשפט העליון; כאשר הקואליציה מודיעה לבג"ץ שאסור לו לעסוק בשאלת חוקי יסוד; כאשר יו"ר הכנסת וחברי כנסת מהקואליציה אומרים מפורשות, שלא יצייתו לפסק דין של בית המשפט העליון - זהו שיבוש חמור ביותר באיזונים הדמוקרטיים, שהבסיס המרכזי שלהם הוא חובת הציות של הממשלה לחוק".

לדבריו "לא מדובר רק בהצהרות, משום שגם המעשים מצביעים על כך: כאשר הנאשם פועל בניגוד עניינים חמור ומתמשך כשהוא עוסק בחקיקה שבאה להיטיב את מצבו המשפטי ומפר פסק דין; כאשר הממשלה מפירה את פסיקת בג"ץ בעניין חוק הגיוס; כאשר הוועדה לבחירת שופטים אינה מכונסת רק מפני ששר המשפטים, יריב לוין, אינו מרוצה מהחוק שקובע את הרכבה".

"זו ממשלה שפועלת לריסוק התשתית הדמוקרטית של המדינה. זו ממשלה שאיבדה את הלגיטימיות שלה; זו ממשלה הנגועה כולה בשיקולים זרים ומעל לכל - בניגוד עניינים בוטה של העומד בראשה, המקרין על כל מעשיה!"

הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: גלובס
 הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: גלובס

צעדת מחאה בצפון

במהלך סוף השבוע, אלפים השתתפו בצעדת מחאה בצפון הארץ שעברה בצומת הגומא, בית הלל והסתיימה באנדרטת האריה השואג בתל חי, בהובלת פרופ' שקמה ברסלר ומשה רדמן. הערב מתקיימת במקום הפגנה. הבוקר הגיעו שוטרים לביתו של פעיל מחאה ועיכבו אותו בחשד לעבירה של "השחתת מקרקעין", לאחר שתלה שלטי מחאה בשכונת מגוריו השר יצחק וסרלאוף בתל אביב. בשלט המחאה הוצגו עשרת דיברות אלטרנטיביות ונכתב בין היתר, "לא תסית", "לא תחמוד- לא שטחים לא שלך, לא סמכויות לא לך". עשרות אנשים הגיעו להפגין מול משטרת לב תל אביב במחאה על עיכובו ולאחר מספר שעות שוחרר. בהמשך היום התקיימה מחאה סמוך לביתו של וסרלאוף ומפגינים נעצרו.

במהלך הסופש התקיימה בצפון צעדת מחאה נגד המהפכה המשפטית / צילום: רוני שפירא
 במהלך הסופש התקיימה בצפון צעדת מחאה נגד המהפכה המשפטית / צילום: רוני שפירא

השבוע, עלתה האפשרות למתווה פשרה שירד מהפרק תוך זמן קצר. המתווה הוצע במסגרת מאמצי נשיא המדינה להביא את הקואליציה והאופוזיציה להסכמות. המתווה כלל ריכוך של עילת הסבירות, העלאת מספר הרוב הנדרש בוועדה לבחירת שופטים הנוכחית, והקפאת החקיקה לשנה וחצי. בכירים בקואליציה בהם השר איתמר בן גביר ביקרו את המהלך. נתניהו הכחיש כי הסכים למתווה בתחילה, ולאחר מכן קרא ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לבוא ולדבר. גנץ הודיע כי אין לו אמון בנתניהו ואמר כי אם " אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה - אנחנו נהיה שם"